Intyg över inlämnad ansökan
Ett intyg över inlämnad ansökan är ett bevis om att du har ansökt om uppehållstillstånd, uppehållstillståndskort, EU-registrering, uppehållskort för familjemedlem eller finskt medborgarskap och din ansökan väntar på behandling. Du får intyget av Migrationsverket.
Om du har ansökt om asyl eller tillfälligt skydd, får du intyget av Gränsbevakningsväsendet eller polisen.
Med ett intyg över inlämnad ansökan kan du vid behov bevisa för andra myndigheter i Finland att du har en anhängig ansökan vid Migrationsverket. Ett intyg över inlämnad ansökan ger inte rätt till inresa till Finland.
Så här får du ett intyg över inlämnad ansökan
Du har lämnat in din ansökan i e-tjänsten Enter Finland
Om du har ansökt om tillstånd på webben, får du ett intyg över inlämnad ansökan i e-tjänsten Enter Finland. Logga in på ditt användarkonto i Enter Finland och klicka på ”Skriv ut intyg över att ärende är anhängigt eller kvittot om behandlingsavgift” på ingångssidan. Intyget öppnas i ett nytt fönster som pdf-fil som du kan spara och skriva ut. Du kan skriva ut intyget hur många gånger som helst.
Du har lämnat in en pappersansökan
Om du har lämnat in en pappersansökan i Finland, får du ett intyg över inlämnad ansökan när du besöker Migrationsverkets serviceställe.
Om du har lämnat in en pappersansökan utomlands på en finsk beskickning eller ett VFS-tillståndscenter, kan du be om ett intyg över inlämnad ansökan genom att skicka e-post till beskickningen eller Migrationsverket.
Ta vara på det intyg som du har fått. Du kan till exempel behöva visa upp intyget för andra myndigheter. Om ditt intyg förkommer eller skadas och du behöver ett nytt intyg, kan du be om en kopia av intyget per e-post. Om du begär intyget från Migrationsverket, använd vår Securemail-tjänst (securemail.migri.fi) och skicka din begäran till adressen migri@migri.fi. Läs mer om användningen av Securemail-tjänsten.
Du har ansökt om asyl eller tillfälligt skydd
Du har fått ett intyg över inlämnad ansökan av Gränsbevakningsväsendet eller polisen. Ta vara på det intyg som du har fått. Om ditt intyg förkommer eller skadas och du behöver ett nytt intyg, kan du be om en kopia av intyget genom att skicka e-post till den myndighet som utfärdat intyget. Om du begär intyget från Migrationsverket, använd vår Securemail-tjänst (securemail.migri.fi) och skicka din begäran till adressen migri@migri.fi. Läs mer om användningen av Securemail-tjänsten.