EU-registrering (fri rörlighet)
Om du är medborgare i en EU-stat, ett nordiskt land, Liechtenstein eller Schweiz, behöver du inte uppehållstillstånd för att vistas i Finland. Du ska ansöka om EU-registrering om du tänker vistas i Finland över tre månader utan avbrott. Som EU-medborgare har du obegränsad rätt att arbeta i Finland även om du ännu inte har fått beslut på din ansökan om EU-registrering. Du måste ha ett giltigt identitetskort eller pass. Om du är medborgare i ett nordiskt land (Danmark, Island, Norge eller Sverige), kontakta Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
När du gör registreringen får du en personbeteckning och uppehåller du dig lagligt i Finland. Du måste också ansöka om registrering av uppehållsrätt vid Migrationsverket även om du redan har registrerat dina uppgifter i befolkningsdatasystemet vid magistraten.
Du måste inte registrera ditt uppehåll om du vistas i Finland utan avbrott i mindre än tre månader. Tremånadersvistelsen räknas alltid från och med tidpunkten då du återvänder till Finland efter du har varit utanför Finlands gränser.
Migrationsverket ger ingen permanent adress
Om Migrationsverket registrerar din EU-uppehållsrätt i Finland ska du därefter kontakta Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan bevilja dig en hemkommun och registrera din permanenta adress om villkoren uppfylls.
Familjemedlemmar till en EU-medborgare
Du måste registrera din uppehållsrätt också om du är en familjemedlem till en EU-medborgare och även själv är EU-medborgare. Om du är en familjemedlem till en EU-medborgare men inte själv är EU-medborgare, måste du ansöka om ett uppehållskort för en EU-medborgares familjemedlem.
Registrering av barn som är EU-medborgare
För ett barn som är EU-medborgare ska du i regel ansöka om registreringsbevis på grund av familjeband. För registreringen måste du fylla i en separat ansökan för barnet. Åtminstone en av vårdnadshavarna måste vara på plats när pappersansökan lämnas in eller när du kommer för att styrka barnets identitet efter du lämnat in ansökan i e-tjänsten.
Om bägge vårdnadshavarna inte personligen är på plats, måste du få ett skriftligt samtycke till ansökan av den andra vårdnadshavaren. Barnet måste ha ett eget giltigt pass eller identitetskort.
Om ditt barn föds i Finland, kom ihåg att registrera barnet inom tre månader.
Du måste ha en grund för att vistas i Finland
En EU-medborgare måste ha en grund för att vistas i Finland och/eller tillräckliga tillgångar för att leva i Finland. EU-medborgaren får inte bli en oskälig belastning för Finlands socialvårdssystem. En EU-medborgare kan komma till Finland som en
- arbetstagare
- näringsidkare
- familjemedlem
- studerande.
Dessutom kan du registrera din uppehållsrätt om du har tillräckliga tillgångar för att leva i Finland. Det betyder att du klarar dig utan utkomststöd.
I din registreringsansökan måste du uppge grunden för ditt uppehåll och bevisa att du har tillräckliga tillgångar för att leva i Finland. Man kräver inte att du har en viss summa pengar. När utkomstnivån övervägs, beaktar vi dina personliga omständigheter.
Rätt att arbeta
Om du är en EU-medborgare kan du börja arbeta omedelbart när du har kommit till Finland. Du har obegränsad rätt att arbeta även om du ännu inte har fått beslut på din ansökan om EU-registrering. Om din familjemedlem inte är EU-medborgare, kan han eller hon börja arbeta genast efter att ha kommit till Finland, om du bor i Finland eller ska flytta till Finland.
Så här registrerar du din uppehållsrätt
Begär registrering antingen i vår e-tjänst Enter Finland eller med en pappersansökan.
Du måste själv göra din egen ansökan. Till exempel din arbetsgivare eller dina familjemedlemmar kan inte sköta registreringen för dig.
När du har gjort en begäran om registrering, boka en tid vid ett av Migrationsverkets serviceställen:
- Om lämnar in din ansökan i vår e-tjänst, måste du besöka Migrationsverkets serviceställe för att styrka din identitet och visa upp de dokument i original som du bifogat till din ansökan. En elektronisk ansökan betalas i e-tjänsten.
- Om du fyller i en pappersansökan, måste du personligen lämna in den vid Migrationsverkets serviceställe och vid samma besök styrka din identitet och visa upp bilagorna till din ansökan i original.
I utlänningslagen föreskrivs om behandlingstider för registrering av EU-medborgares uppehållsrätt och för uppehållskort för EU-medborgares familjemedlemmar.
Registreringsbeviset ska utfärdas omedelbart efter att EU-medborgaren har lämnat in en utredning över att han eller hon uppfyller förutsättningarna för registreringen. Ansökningar om uppehållskort för en familjemedlem till EU-medborgare avgörs inom sex månader efter att de har lämnats in. Du kan också använda behandlingstidstestet på vår webbplats för att beräkna när du får ett beslut.
Du kan följa behandlingen av din ansökan med hjälp av chattroboten Kamu. Dessutom får du vanligtvis automatiska meddelanden i olika behandlingsskeden.
Om du har lämnat in din ansökan i vår e-tjänst, komplettera den vid behov i e-tjänsten. Om du har fyllt i en pappersansökan, komplettera den vid behov per post eller lämna in dina tilläggsutred-ningar vid ett av Migrationsverkets verksamhets- eller serviceställen under deras öppettider. Fyll i ett följebrev och bifoga det till din tilläggsutredning. Läs mer på sidan Komplettering av ansökan.
Du kan återkalla din ansökan när som helst när handläggningen av ditt ärende pågår. Läs mer på sidan Återkallande av ansökan.
Om du uppfyller kraven för registreringen, utfärdar Migrationsverket ett registreringsbevis åt dig när du besöker Migrationsverket. Beviset innehåller ditt namn och din adress samt datum för registreringen. Om nödvändiga uppgifter saknas och beslutet inte kan utfärdas vid besöket, får du beslutet per post eller i e-tjänsten Enter Finland.
Om du har lämnat in din ansökan i vår e-tjänst, skickar vi dig ett e-postmeddelande eller ett sms när beslutet har fattats.
När du får beslutet i e-tjänsten Enter Finland, kom ihåg att spara och skriva ut beslutet för dig själv. Du kan behöva beslutet senare i din kontakt med myndigheterna i Finland.
Beslutet förvaras i Enter Finland för ett år efter att du öppnat beslutet för första gången. Efter ett år raderas beslutet, ansökan och bilagorna från e-tjänsten av dataskyddsskäl. Därefter kan du inte längre skriva ut beslutet från e-tjänsten.
Registreringen av uppehållsrätten är i kraft tillsvidare. Du måste alltså inte förlänga registreringens giltighet. När du har uppehållit dig lagligt i Finland utan avbrott i fem år har du permanent uppehållsrätt.
Du får registreringsbeviset i pappersform. Om du vill skaffa dig ett finskt identitetskort, kan du ansöka om kortet hos polisen efter att Migrationsverket har registrerat din uppehållsrätt. Läs mer om hur man ansöker om identitetskort på polisens webbplats. Observera att det inte är obligatoriskt att ansöka om ett finskt identitetskort. Du kan ansöka om identitetskort om du vill.
Om du inte har sparat ditt registreringsbevis och det inte längre finns i e-tjänsten, kan du be Migrationsverket om ett nytt bevis.
Om du registrerade din uppehållsrätt mindre än två år sedan och behöver endast en kopia av beslutet, kan du begära kopian av Migrationsverket avgiftsfritt. Berätta ditt kundnummer eller ditt fullständiga namn och din födelsetid i begäran.
Skicka begäran till Migrationsverket
- per e-post till migri@migri.fi eller
- per fax till numret 0295 411 720, eller
- per brev till adressen PB 10, 00086 Migrationsverket
Om du fick beslutet mer än två år sedan, kan du be Migrationsverket om ett intyg över din rätt att vistas i Finland. Behandlingsavgiften för begäran är 50 euro.
Läs mer på sidan Begäran om intyg.
Enligt Finlands lagstiftning har du rätt att överklaga beslutet hos förvaltningsdomstolen om du inte är nöjd med det. Anvisningar om hur man överklagar bifogas till beslutet.
Största delen av förvaltningsdomstolens beslut är avgiftsbelagda. Mer information om rättegångsavgifterna får du av förvaltningsdomstolarna.
Kundmeddelanden - EU-registrering
EU-medborgare: Du måste ansöka om registrering av din uppehållsrätt för att kunna få en permanent adress i Finland
Brittisk medborgare: kom ihåg att registrera din uppehållsrätt så fort som möjligt
Svar på vanliga frågor finns nu samlade på vår webbplats
Säkerhetskontroller införs vid Migrationsverket
EU-medborgare: Registrera dig vid ett av Migrationsverkets serviceställen från och med den 1 januari 2017
Denna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe. Hittade du det du sökte? Ge respons till Europeiska kommissionen! Om du vill ge respons till Migrationsverket, gå till sidan migri.fi/respons.