Hoppa till innehåll
Våra tjänster

Val av ansökan

  • Du kan följa handläggningen av din ansökan genom att logga in på ditt användarkonto i e-tjänsten.
  • Vid behov kan du komplettera din ansökan efter att du har skickat in den. Kom ihåg att meddela ändringar.
  • Om vi behöver ytterligare uppgifter för din ansökan, skickar vi en begäran om komplettering till dig via Enter Finland. Du får också ett text- eller e-postmeddelande om att du har fått en begäran om komplettering.
  • När ett beslut har fattats om din ansökan får du ett meddelande till ditt användarkonto. Vi skickar också ett text- eller e-postmeddelande till dig när beslutet har fattats. 
  • Av dataskyddsskäl raderas beslutet och ansökan från Enter Finland ett år efter att du har öppnat beslutet för första gången.

Skapa ett användarkonto

I regel måste varje sökande som har uppnått myndighetsåldern lämna in sin ansökan via sitt eget användarkonto. Om sökanden är myndig, kan också sökandens lagliga biträde eller företrädare lämna in ansökan på sökandens vägnar.

Du kan skapa ett användarkonto på Enter Finlands ingångssida med e-postadress och lösenord eller genom att använda stark autentisering. Om du skapar ett konto med din e-postadress, kan e-postadressen endast vara kopplad till ett användarkonto.

Man kan inte logga in på samma konto både med e-postadress och stark autentisering. Om du vill ändra inloggningssättet från e-postadress till stark autentisering, kan du göra det efter inloggningen genom att redigera dina uppgifter på ditt användarkonto i Enter Finland.

Val av ansökan

Välj rätt ansökan på basis av den huvudsakliga orsaken till din vistelse i Finland. Om du är osäker på vilken ansökan du ska välja, ta hjälp av vår Ansökningsguide. Svara på frågorna i ansökningsguiden, så hänvisar guiden dig till webbsidan för rätt ansökan. På webbsidan kan du läsa om förutsättningarna för ansökan i fråga samt vilka bilagor som behövs. I slutet av webbsidan finns en länk till e-tjänsten Enter Finland, där du kan fylla i och skicka in din ansökan.

Om du ansöker om uppehållstillstånd på grund av arbete, hänvisar Enter Finland dig till rätt ansökan med hjälp av frågor.

Syftet med frågorna i ansökningsguiden och i e-tjänsten Enter Finland är att hjälpa dig hitta rätt ansökan på basis av dina svar. Du måste dock själv se till att du har valt rätt ansökan och att du uppfyller alla krav.

Inlämning av bilagor till ansökan

Vi önskar att du i första hand lämnar in bilagorna i pdf-format. Du kan också använda följande filformat: txt, rtf, jpg, png och gif. En bilaga får inte vara större än 4 megabyte.

När du har fyllt i din ansökan i Enter Finland, kommer du till fliken ”Bilagor”. Där finns en lista över nödvändiga bilagor. Se till att de bilagor du lämnar in är läsbara. Om de bilagor som du har lämnat in är otydliga, måste vi be dig skicka in bilagorna på nytt. Då tar handläggningen av din ansökan längre tid.

Om du vill komplettera en ansökan som du tidigare har skickat in, välj fliken ”Skicka tilläggsuppgifter” på ditt användarkonto.

Se videon om hur man lämnar in bilagor i tjänsten Enter Finland.

Att skriva ut ett kvitto på betalning

Du kan skriva ut ett kvitto efter att du har skickat in och betalat för din ansökan i Enter Finland. Du hittar kvittot under ”Din ansökan och dina bilagor” eller genom att klicka på den separata bannern ”Skriv ut ett intyg över inlämnad ansökan eller ett kvitto på betald behandlingsavgift”. När ett beslut har fattats på din ansökan och du har läst beslutet, finns ärendet kvar på sidan ”Mina ansökningar” i en månad. Efter det kan du skriva ut kvittot inom ett år efter att du har läst beslutet på sidan ”Tidigare ansökningar”.

Du får kvittot på det språk som du har valt som ditt kontaktspråk i Enter Finland. Om du betalar eller har betalat ansökan på ett serviceställe eller en beskickning, får du ett separat kvitto från servicestället eller beskickningen. I detta fall syns uppgifterna om betalningen inte i intyget över inlämnad ansökan eller i Enter Finland.

Att beställa ett intyg om uppehållsrätt

Beslutet om uppehållstillstånd syns i Enter Finland i ett år efter att du öppnat beslutet för första gången. Det lönar sig alltså att spara och skriva ut beslutet. Efter att beslutet raderats kan du be Migrationsverket om ett intyg om att du har rätt att vistas i Finland. Behandlingsavgiften för en begäran om intyg är 50 euro. Om beslutet redan har raderats ser du giltighetstiden för ditt uppehållstillstånd och din rätt att arbeta på ditt uppehållstillståndskort.

Läs mer om begäran om intyg på sidan Begäran om intyg.

I Enter Finland kan du inte ansöka om

I vissa situationer kan du undgå att besöka ett serviceställe genom att använda stark autentisering

Om du använder stark autentisering för att logga in på Enter Finland, behöver du inte alltid besöka Migrationsverkets serviceställe för att identifiera dig när du ansöker om

När du har skickat in din ansökan, berättar Enter Finland om du behöver besöka ett serviceställe för att styrka din identitet eller inte. Läs närmare instruktioner om hur du kan undgå att besöka ett serviceställe.

Enter Finland för biträden och företrädare

E-tjänsten Enter Finland för biträden och företrädare är avsedd för sökandens ombud, biträden, intressebevakare och företrädare. E-tjänsten gör behandlingen av dokument säkrare och snabbare, och den kan även användas i asylprocesser. I tjänsten kan du följa behandlingen av din klients ansökan, skicka in tilläggsuppgifter och begära handlingar som gäller ansökan.

Du kan ta i bruk tjänsten när som helst från att ansökan har lämnats in till dess att ett beslut har fattats om ansökan. Observera att en kund endast kan ha ett biträde eller en företrädare åt gången som använder e-tjänsten. Mer information om användningen av tjänsten hittar du i Enter Finland och i videoanvisningarna (youtube.com).

Skapa ett användarkonto

  1. Gå till sidan Enter Finland för biträden och företrädare.
  2. Skapa ett användarkonto genom att identifiera dig på sidan Suomi.fi med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
  3. Skicka in en fullmakt eller en anmälan om att du uträttar ärenden på din klients vägnar via Enter Finland.

Enter Finland för arbetsgivare

I Enter Finland för arbetsgivare kan du följa statusen på din arbetstagares ansökan om uppehållstillstånd, skicka in handlingar och betala behandlingsavgiften på din arbetstagares vägnar. Läs mer på sidan Arbetsgivarens Enter Finland.

Information om avbrott och hjälp med att använda Enter Finland

I e-tjänsten Enter Finland förekommer det ibland tekniska fel som påverkar användningen av tjänsten. Läs aktuella uppgifter om tekniska fel och anvisningar för felsituationer.

Om du behöver hjälp med att använda Enter Finland, kan du kontakta vår rådgivningstjänst för e-tjänsten Enter Finland på numret 0295 790 606 (måndag–fredag kl. 8.30–15.30). Om du har tekniska problem med Enter Finland, kontakta vår tekniska support per e-post: esupport@migri.fi.