Hoppa till innehåll

Tillfälligt skydd för personer som flytt från Ukraina

Tillfälligt skydd är avsett för personer som flyr kriget i Ukraina. Syftet med tillfälligt skydd är att snabbt kunna erbjuda sådana personer temporärt skydd. 

Vi förlänger alla uppehållstillstånd som beviljats på grund av tillfälligt skydd till och med 4.3.2024 – du behöver inte själv ansöka om fortsatt tillstånd

Lagändringen om fortsatt tillfälligt skydd trädde i kraft 30.12.2022. På grund av lagändringen förlänger vi från och med 19.1.2023 alla uppehållstillstånd som beviljats på grund av tillfälligt skydd. Tillstånden förlängs så att de gäller till och med 4.3.2024. Du behöver inte själv ansöka om förlängning av ditt uppehållstillstånd.

I fortsättningen är alla tillstånd som beviljas på grund av tillfälligt skydd giltiga till och med 4.3.2024. 

Du får ett brev från Migrationsverket när ditt tillstånd har förlängts

När ditt tillstånd som beviljats på grund av tillfälligt skydd har förlängts, skickar vi dig ett brev med information om förlängningen av tillståndet och ditt uppehållstillståndskort. Se till att din förläggning har din korrekta adress och ditt telefonnummer.

Om vi har ditt telefonnummer, kommer vi också att skicka dig ett textmeddelande på finska och engelska med information om förlängningen av ditt tillstånd och en länk till vår webbsida migri.fi/uk/timcasovij-zahist. Meddelandet har ”Migri” som avsändare. Du kan inte svara på meddelandet.

Du behöver inte ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort 

Ditt uppehållstillstånd och ditt nuvarande uppehållstillståndskort är giltiga till och med 4.3.2024, och du vistas lagligen i Finland även om du inte ansöker om ett nytt kort. 

Om du ändå vill ha ett nytt kort, kan du ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort från och med 25.1.2023. Den nya giltighetstiden för ditt uppehållstillstånd antecknas på det nya kortet. Du kan inte ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort före 25.1.2023. Ansökan om ett nytt uppehållstillståndskort på grund av tillfälligt skydd är avgiftsfri. Du behöver inte skaffa ett nytt foto för kortet. Kortet beställs med samma foto som finns i ditt tidigare uppehållstillståndskort.

Om du vill ha ett nytt uppehållstillståndskort lönar det sig att ansöka om kortet på webben

Du kan ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort i vår e-tjänst Enter Finland. Då behöver du inte besöka ett serviceställe. Du kan ansöka om kortet när som helst under giltighetstiden för ditt uppehållstillstånd. Det nya kortet får du inom cirka två veckor från det att du lämnade in din ansökan.

  • Om du har barn som fått tillfälligt skydd i Finland och som inte fyllt 18 år, kan du ansöka om nya uppehållstillståndskort för dem i Enter Finland. Observera dock att om ditt barn har fyllt sex år efter att barnet ha beviljats tillfälligt skydd, kan du inte ansöka om uppehållstillståndskort för barnet i Enter Finland. Detta beror på att Migrationsverket enligt lag måste ta barnets fingeravtryck för uppehållstillståndskortet. Du kan ansöka om uppehållstillståndskort för ditt barn som fyllt sex år på ett av våra serviceställen.
  • Ett barn som har fyllt 15 år kan göra ansökan i Enter Finland själv.
  • Om du är företrädare för ett barn utan vårdnadshavare, kan du ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort för barnet i Enter Finland.

Så ansöker du om ett nytt uppehållstillståndskort i Enter Finland

Titta på vår instruktionsvideo om hur du skapar ett Enter Finland-konto och beställer ett nytt uppehållstillståndskort för tillfälligt skydd.

Skapa ett användarkonto

Skapa först ett eget användarkonto i Enter Finland. Om du redan har ett användarkonto, logga in på Enter Finland och följ de instruktioner som finns nedan under rubriken ”Fyll i ansökan”. Om du inte har ett användarkonto, läs följande instruktioner om hur du skapar ett användarkonto:

  1. Välj ”Skapa användarkonto” i menyn högst uppe till vänster (tre streck) på Enter Finlands ingångssida.
  2. Du kan skapa ett användarkonto med din e-postadress: klicka på ”Med din e-post” till höger på sidan. 
    • Om du kan använda till exempel finska nätbankskoder för att skapa ett användarkonto, välj ”Genom Suomi.fi- eller eIDAS-identifiering”.
  3. När du klickar på ”Med din e-post”, öppnas en blankett som heter ”Skapa ett användarkonto med din e-postadress”. 
    • Fyll i dina uppgifter: förnamn, efternamn, födelsetid, e-postadress och ditt finska mobiltelefonnummer. Det är inte obligatoriskt att fylla i telefonnumret. Om du inte har ett finskt telefonnummer, lämna fältet tomt. Skriv ditt namn och ditt födelsedatum på exakt samma sätt som de har antecknats på ditt uppehållstillståndskort.
    •  Hitta på ett lösenord och skriv det på blanketten. Skriv lösenordet på nytt under ”Lösenord (igen)”.
    • Läs användarvillkoren för tjänsten och kryssa för ”Jag har läst och godkänner användarvillkoren”.
    • Klicka på ”Skapa användarkonto”. Du får sedan en bekräftelselänk per e-post. Klicka på bekräftelselänken för att bekräfta din e-postadress. 
    • Du får ett e-postmeddelande med en sexsiffrig bekräftelsekod. Skriv bekräftelsekoden i Enter Finland och klicka på ”Skicka”. Då har du loggat in på Enter Finland

Fyll i ansökan 

När du har skapat ett användarkonto i Enter Finland eller loggat in på tjänsten, kan du ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort.

  1. Välj ”Tillfälligt skydd: Uppehållstillståndskort” i menyn högst uppe till vänster (tre streck) på Enter Finlands ingångssida.
    • Klicka på ”Fyll i ansökan” längst ner på sidan.
  2. Fyll i dina personuppgifter: förnamn, efternamn, födelsetid eller personbeteckning, kundnummer, medborgarskap och kön. 
    • Ditt namn, din födelsetid samt din e-postadress och ditt telefonnummer finns färdigt ifyllda på blanketten enligt uppgifterna på användarkontot.
    • Om du har en personbeteckning, står den på ditt uppehållstillståndskort bredvid ”Henkilötunnus”. Om du saknar personbeteckning, räcker det med att ange din födelsetid i ansökan.
    • Ditt kundnummer står på ditt uppehållstillståndskort bredvid ”Asiakasnumero”.
    • Kontrollera att namnet, kundnummer och födelsetiden eller personbeteckningen har skrivits på exakt samma sätt som i ditt uppehållstillståndskort. Om uppgifterna skiljer sig från varandra, kan du redigera uppgifterna på användarkontot.
    • Om du ansöker om uppehållstillståndskort för ett barn, finns bara e-postadressen och telefonnumret färdigt ifyllda på blanketten enligt uppgifterna på användarkontot.
  3. Svara ”ja” eller ”nej” på frågan om du har ett finskt telefonnummer. För att bekräfta ditt telefonnummer klicka på ”Skicka kod". Du får sedan ett textmeddelande med en sexsiffrig bekräftelsekod. Ange koden i fältet ”Bekräftelsekoden för telefonnumret”.
    • När du har angett bekräftelsekoden, ser du ett meddelande om att bekräftelsen av telefonnumret har lyckats. 
  4. Fyll i den adress där du bor i Finland.
    • Observera att vi endast kan skicka kortet till en finsk adress.
  5. Om du vill att kortet levereras till någon annan adress, kan du ange en annan leveransadress i blanketten. Observera att adressen måste vara i Finland.
    • Ange här den adress till vilken du vill att vi skickar kortet. 
    • Om du vill att kortet skickas till den adress där du bor, lämna denna punkt tom.
  6. Ge ditt samtycke till att vi använder samma fingeravtryck, foto och underskrift i det nya uppehållstillståndskortet som lämnats tidigare för din ansökan om tillfälligt skydd. Bekräfta ditt samtycke genom att kryssa för rutan.
  7. Skicka in din ansökan genom att klicka på ”Skicka”. När du har skickat in din ansökan, ser du en bekräftelse på att vi har tagit emot din ansökan. Du hittar ansökan på ditt konto i Enter Finland under ”Din ansökan och dina bilagor”.
    • Vi skickar kortet till det Matkahuolto-serviceställe som ligger närmast den adress du angett i kortansökan. Matkahuolto är ett företag genom vilket man bland annat kan skicka och ta emot försändelser i Finland.
    • Vi skickar varje kort separat. Om du har ansökt om ett nytt uppehållstillståndskort för dig själv och för ditt barn, skickar vi båda korten separat.
    • Om du bor på Åland eller har en spärrmarkering, skickar Migrationsverket ditt uppehållstillståndskort direkt till den adress som du har angett i kortansökan

Så hämtar du uppehållstillståndskortet på Matkahuoltos serviceställe

När ditt uppehållstillståndskort är färdigt, skickar Matkahuolto dig ett e-postmeddelande eller textmeddelande om att det har kommit en försändelse som du kan hämta ut. Det berättas också på vilket Matkahuolto-serviceställe du kan hämta ut försändelsen.

  • Om du hämtar ut ett kort för en annan person, behöver du ingen fullmakt. Du behöver ta med dig det meddelande som Matkahuolto skickat och personens kundnummer.

Gör så här när du får meddelandet

  1. Ta med dig ditt uppehållstillståndskort och det meddelande som Matkahuolto skickat dig per e-post, per brev eller som textmeddelande om att du kan hämta försändelsen.
  2. Visa meddelandet på Matkahuoltos serviceställe och uppge ditt kundnummer som står på ditt uppehållstillståndskort.
  3. En anställd på Matkahuolto ger dig försändelsen som innehåller det nya uppehållstillståndskortet.

Om du inte kan ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort i Enter Finland, kan du ansöka om ett nytt kort på Migrationsverkets serviceställe

Om du vill ha ett nytt uppehållstillståndskort men inte kan ansöka om det i Enter Finland, kan du ansöka om kortet på ett av våra serviceställen. Boka en tid på förhand i vår tidsbokningstjänst

  • På servicestället kan du få betjäning på finska, svenska eller engelska. Det finns ingen tolk på servicestället.
  • De första tiderna kan bokas i vår tidsbokningstjänst den 26 januari 2023. Du kan boka tid på följande serviceställen:
    • Björneborgs polisstation, Satakunnankatu 5, 28100 Björneborg
    • Helsingfors
    • Kuopio
    • Lahtis
    • Villmanstrand
    • Uleåborg
    • Reso
    • Rovaniemi
    • Tammerfors
    •  Vasa
  • Olika serviceställen har tider på olika veckodagar.
  • De tider som är lediga på serviceställena hittar du i vår tidsbokningstjänst. Vi informerar inte separat om dem på vår webbplats.

Så här bokar du tid vid vårt serviceställe

  1. Klicka på ”Boka tid” högst uppe till vänster i vår tidsbokningstjänst.
    • Om du samtidigt bokar tid för din make eller maka och ditt barn som inte fyllt 18 år, välj ”För en familj”. Ange dina familjemedlemmars namn i det fönster som öppnas och välj ”Tillfälligt skydd” som kategori och ”Ansökan om uppehållstillståndskort” som tjänst. Du kan lägga till flera personer när du klickar på ”Lägg till en person”. Klicka till sist på ”OK”. Se sedan punkt 4 i denna anvisning.
  2. Välj kategori: Tillfälligt skydd
  3. Välj tjänst: Ansökan om uppehållstillståndskort
  4. Välj vilket serviceställe du vill besöka. Du kan välja vilket verksamhetsställe som helst i menyn.
  5. Klicka på ”Sök lediga tider”.
    • Tjänsten visar dig alla lediga tider vid det serviceställe som du har valt.
    • Om det inte finns lediga tider, står det ”Inga tider” under den dagen.
  6. Klicka på den tid som du vill boka. Tjänsten ber dig kontrollera dina val. Klicka på ”Välj tid” för att fortsätta med din bokning.
  7. Fyll i följande uppgifter: kundnummer, förnamn, efternamn, medborgarskap, födelsedatum, kön, telefonnummer och e-postadress.
  8. Kontrollera uppgifterna i din bokning.
  9. Bekräfta bokningen genom att klicka på ”Bekräfta bokning” längst ner till höger. 
  10. När du har bekräftat bokningen ser du en bokningsbekräftelse. Du får bokningsbekräftelsen också per e-post eller som textmeddelande beroende på vilka kontaktuppgifter du har angett vid bokningen.
    • Du får också en påminnelse en vecka före den bokade tiden och en annan påminnelse en dag före den bokade tiden.

Fyll i ansökan på förhand

  1. Skriv ut ansökningsblanketten och fyll i den redan i förväg.
  1. Ta den ifyllda blanketten och ditt nuvarande uppehållstillståndskort med dig när du besöker servicestället.
    • Om du med samma ansökan ansöker om ett nytt uppehållstillståndskort för ditt barn som inte fyllt 18 år eller om du är företrädare för ett barn som inte fyllt 18 år, behöver barnet inte följa med dig till servicestället.
    • Observera dock att om ditt barn har fyllt sex år efter att barnet har beviljats tillfälligt skydd, måste barnet följa med dig till servicestället. Detta beror på att Migrationsverket enligt lag måste ta barnets fingeravtryck för uppehållstillståndskortet. 
  2. Vänta i väntsalen på servicestället tills du blir kallad till servicedisken där din ansökan tas emot. När ansökan har tagits emot, beställs det ett nytt uppehållstillståndskort för dig. Det nya kortet får du inom cirka två veckor från det att du lämnade in din ansökan.
  3. Till sist ger tjänstepersonen dig en anvisning med information om hur det nya kortet skickas till dig och var du kan hämta ut det färdiga kortet. 
    • Vi skickar kortet till det Matkahuolto-serviceställe som ligger närmast den adress du angett i kortansökan. Matkahuolto är ett företag genom vilket man bland annat kan skicka och ta emot försändelser i Finland.
    • Vi skickar varje kort separat. Om du har ansökt om ett nytt uppehållstillståndskort för dig själv och för ditt barn, skickar vi båda korten separat.

Så hämtar du uppehållstillståndskortet på Matkahuoltos serviceställe

När ditt uppehållstillståndskort är färdigt, skickar Matkahuolto dig ett e-postmeddelande eller textmeddelande om att det har kommit en försändelse som du kan hämta ut. Det berättas också på vilket Matkahuolto-serviceställe du kan hämta ut den.

  • Om du hämtar ut ett kort för en annan person, behöver du ingen fullmakt. Du behöver ta med dig det meddelande som Matkahuolto skickat och personens kundnummer.

Gör så här när du får meddelandet

  1. Ta med dig ditt uppehållstillståndskort och det meddelande som Matkahuolto skickat dig per e-post, per brev eller som textmeddelande om att du kan hämta försändelsen.
  2. Visa meddelandet på Matkahuoltos serviceställe och uppge ditt kundnummer som står på ditt uppehållstillståndskort.
  3. En anställd på Matkahuolto ger dig försändelsen som innehåller det nya uppehållstillståndskortet.

Se till att förläggningen har rätt adress och telefonnummer till dig

Meddela genast din förläggning om din adress eller ditt telefonnummer ändras. Migrationsverket 
får dina kontaktuppgifter från förläggningen.

Meddela så här

  • Meddela din förläggning:
    • ring
    • besök förläggningen eller
    • skicka meddelandet som brev per post

Du hittar kontaktuppgifterna till förläggningarna på vår webbsida migri.fi/sv/forlaggningar.

  • Meddela din förläggning dina egna uppgifter och uppgifter om de familjemedlemmar som meddelandet gäller:
    • förnamn och efternamn
    • födelsetid
    • ditt kundnummer hos Migrationsverket
    • ny adress
    • nytt telefonnummer

Om du flyttar från en förläggning till en annan eller om du inte vet vilken förläggning som är din

  • Om du flyttar från en förläggning till en annan får Migrationsverket automatiskt information om ärendet. Du behöver inte meddela adressen till den nya förläggningen till Migrationsverket. 
  • Om du inte vet vilken förläggning som är din, meddela din adress till Migrationsverket. Skicka meddelandet som krypterad e-post till adressen: migri@migri.fi. Använd tjänsten securemail.migri.fi för att skicka krypterad e-post.

Varför är det viktigt att meddela adress och telefonnummer?

Rätt adress och telefonnummer är viktiga så att

  • du får alla beslut som gäller dig och ditt uppehållstillståndskort.
  • din förläggning når dig och du behåller din rätt till mottagningstjänster. 

Det är särskilt viktigt att vi har en aktuell adress för ett barn utan vårdnadshavare så att vi kan ordna tjänster för barnet.

Vem kan få tillfälligt skydd?

Endast följande kategorier av personer kan beviljas tillfälligt skydd:

  • Ukrainska medborgare som till följd av Rysslands invasion i Ukraina inte kan återvända till Ukraina.
  • Sådana statslösa personer och medborgare från länder utanför Europeiska unionen och Schengenavtalet, som har varit lagligen bosatta i Ukraina och som inte kan återvända till sitt ursprungsland på trygga och varaktiga villkor.
  • Familjemedlemmar till ukrainare och familjemedlemmar till personer som åtnjöt internationellt skydd eller motsvarande nationellt skydd i Ukraina, om familjebandet har knutits i Ukraina före den 24 februari 2022 och familjemedlemmen inte är medborgare i en EU-stat, ett nordiskt land, Liechtenstein, eller Schweiz. 
    • Familjemedlemmar behöver inte ansöka samtidigt. De kan exempelvis komma till Finland senare och ansöka om tillfälligt skydd då.
    • Om familjemedlemmen är medborgare i en EU-stat, Liechtenstein, eller Schweiz, kan han eller hon ansöka om EU-registrering.

Hur länge är ett uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd giltigt?

I fortsättningen är alla tillstånd som beviljas på grund av tillfälligt skydd giltiga till och med 4.3.2024. På grund av lagändringen förlänger vi alla uppehållstillstånd som beviljats på grund av tillfälligt skydd från och med 19.1.2023. Tillstånden förlängs så att de gäller till och med 4.3.2024. Du behöver inte själv ansöka om förlängning av ditt uppehållstillstånd. 

Läs mer i vårt kundmeddelande: Vi förlänger alla uppehållstillstånd som beviljats på grund av tillfälligt skydd till och med 4.3.2024 – du behöver inte själv ansöka om fortsatt tillstånd.

Så här ansöker du om tillfälligt skydd

  1. När du befinner dig i Finland, besök polisen eller gränsmyndigheterna och berätta för dem att du vill ansöka om tillfälligt skydd. Ansökan är avgiftsfri.
    •  Det lönar sig att ansöka om tillfälligt skydd även om du redan har sökt asyl. En ansökan om tillfälligt skydd behandlas mycket snabbare än en asylansökan. 
  2. Polisen eller gränsmyndigheterna registrerar din ansökan om tillfälligt skydd och skriver in följande uppgifter om dig: 
    • dina personuppgifter och hemortsuppgifter
    • uppgifter om din inresa i Finland och om din resrutt
    • uppgifter om dina familjemedlemmar.
    • De fotograferar dig och tar dina fingeravtryck och din underskrift.
  3. Polisen eller gränsmyndigheten frågar dig om du endast ansöker om tillfälligt skydd eller om du också ansöker om asyl.
    • Polisen eller gränsmyndigheten förklarar för dig skillnaderna mellan tillfälligt skydd och asyl, så att du kan välja om du bara vill söka tillfälligt skydd eller om du också vill söka asyl. Det är också möjligt att söka asyl senare.
  4. Efter registreringen avgör Migrationsverket din ansökan.
    • Migrationsverket kommer att höra dig innan beslutet fattas endast om verket anser att det finns särskilda skäl till det.
  5. Du får del av beslutet.
    • Migrationsverket skickar beslutet till dig per post. Beslutet skickas till den förläggning där du är inkvarterad. Om du bor i privat inkvartering, skickas beslutet till den adress som du har uppgett som din adress i Finland. Därför är det viktigt att du vid en eventuell adressändring utan dröjsmål meddelar den förläggning i Finland där du är registrerad som klient att du har en ny adress i Finland.
    • Om beslutet inte delges per post, får du del av beslutet hos Migrationsverket eller polisen.
    • Om du beviljas tillfälligt skydd,
      • får du ett uppehållstillståndskort. Uppehållstillståndskortet skickas till dig per post när kortet är färdigt.
      • Du får en personbeteckning. Personbeteckningen antecknas på uppehållstillståndskortet.
      • Om du också har ansökt om asyl, avbryter Migrationsverket behandlingen av din asylansökan för den tid ditt uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd är i kraft.

Jag har ansökt om tillfälligt skydd. När får jag beslutet?

För närvarande är den förväntade behandlingstiden för en ansökan om tillfälligt skydd en vecka, om ansökan inte behöver kompletteras med tilläggsutredningar. Efter att ett beslut har fattats, skickar Migrationsverket beslutet till dig per post. Enligt Migrationsverkets uppskattning tar postgången cirka en vecka. Detta betyder att du får beslutet inom cirka 2 veckor från det att du lämnade in din ansökan. 

Efter att ett beslut har fattats, beställer Migrationsverket ett uppehållstillståndskort åt dig. För närvarande tar det cirka två veckor att få ett uppehållstillståndskort.

Behandlingen av ansökningar håller emellertid på att bli snabbare och väntetiden kortare, och i fortsättningen är det möjligt att få beslutet inom mindre än en vecka. Enligt de uppgifter som vi nu har, kommer det även då att ta cirka två veckor att få ett uppehållstillståndskort.

När kan tillfälligt skydd inte beviljas?

Migrationsverket kan avslå din ansökan om tillfälligt skydd till exempel om 

  • du saknar grunder för att beviljas uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd, eller 
  • du anses äventyra allmän ordning eller säkerhet
  • det finns grundad anledning att misstänka att du har begått
    • ett brott mot freden, en krigsförbrytelse eller ett brott mot mänskligheten
    • annat grovt brott än ett politiskt brott innan du kom till Finland
    • en gärning som strider mot Förenta Nationernas syften och principer.

Om du lämnar Finland eller vill återkalla din ansökan om tillfälligt skydd eller ditt uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd

Om du har ansökt om tillfälligt skydd och reser ut ur Finland endast för en kort tid

Om du lämnar Finland men avser att återvända inom kort, lämna in en anmälan om detta till Migrationsverket och din förläggning. Uppge följande i din anmälan:

  • att du avser att återvända till Finland inom kort, och 
  • att du inte vill att Migrationsverket fattar ett beslut om att din ansökan om tillfälligt skydd förfaller. 

Uppge även följande uppgifter:

  • ditt förnamn och efternamn 
  • ditt kundnummer hos Migrationsverket.

Lämna in din anmälan 

  • till din förläggning. Förläggningarnas kontaktuppgifter hittar du på sidan Förläggningar

Observera:

  • Om du också har ansökt om asyl och reser ut ur Finland, även om det bara är för en kort tid, fattar Migrationsverket ett beslut om att din asylansökan förfaller. 

Om du har ansökt om tillfälligt skydd men flyttar permanent ut ur Finland

Om du lämnar Finland och inte avser att återvända, ska du återkalla din ansökan om tillfälligt skydd i Finland. Om du senare kommer tillbaka till Finland och inte har ansökt om tillfälligt skydd någon annanstans, kan du lämna in en ny ansökan om tillfälligt skydd.

Så här återkallar du din ansökan om tillfälligt skydd:

  • Du ska personligen uppge för en tjänsteperson hos Migrationsverket, polisen, gränskontrollmyndigheten eller förläggningens föreståndare eller biträdande föreståndare att du vill återkalla din ansökan om tillfälligt skydd. Tjänstepersonen fyller i en blankett för anmälan om återkallande tillsammans med dig.

Om du återkallar din ansökan om tillfälligt skydd, avslutas behandlingen, och Migrationsverket fattar ett beslut om att din ansökan förfaller. Ett beslut om att ansökan förfaller kan inte överklagas hos förvaltningsdomstolen.

Om du vill återkalla uppehållstillståndet som beviljats på grund av tillfälligt skydd

Om du redan har ett uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd i Finland och vill återkalla tillståndet, gör så här:

  • Du ska personligen uppge för en tjänsteperson hos Migrationsverket, polisen, gränskontrollmyndigheten eller förläggningens föreståndare eller biträdande föreståndare att du vill återkalla ditt uppehållstillstånd som beviljats på grund av tillfälligt skydd. Tjänstepersonen fyller i en blankett för anmälan om återkallande tillsammans med dig.

Du ska samtidigt återlämna ditt uppehållstillståndskort till tjänstepersonen som tar emot din anmälan om att du vill återkalla ditt uppehållstillstånd som beviljats på grund av tillfälligt skydd. 

Om du inte längre är i Finland 

Om du inte längre är i Finland och vill återkalla ditt uppehållstillstånd som beviljats på grund av tillfälligt skydd, hittar du anvisningar för att lämna in en anmälan om återkallande på sidan Återkallande av tillstånd.

När du återkallar ditt uppehållstillstånd som beviljats på grund av tillfälligt skydd, fattar Migrationsverket ett beslut om återkallande av tillståndet. 

Uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd som beviljats av en annan EU-medlemsstat

Jag har redan fått uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd i ett annat EU-land. Kan jag ansöka om tillfälligt skydd i Finland?

Du kan ansöka, men du kan endast få tillfälligt skydd i ett EU-land åt gången. Om du beviljas uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd i Finland, återkallas det uppehållstillstånd för tillfälligt skydd som beviljats av den andra EU-medlemsstaten.

Får jag arbeta i Finland om jag har fått uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd i ett annat EU-land?

Nej. Ett uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd som har beviljats av en annan EU-medlemsstat ger dig inte rätt att arbeta i Finland. Om du ansöker om tillfälligt skydd i Finland, får du börja arbeta genast efter att du har lämnat in en ansökan om tillfälligt skydd hos polisen eller gränsmyndigheterna. 

Jag har redan fått uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd i ett annat EU-land. Kan jag få mottagningspenning i Finland?

Nej, då kan du inte få mottagningspenning. Du kan ansöka om mottagningspenning i Finland om du ansöker om tillfälligt skydd i Finland. Observera att du endast kan få tillfälligt skydd i ett EU-land åt gången. Om du beviljas uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd i Finland, återkallas det uppehållstillstånd för tillfälligt skydd som beviljats av den andra EU-medlemsstaten.

Kan ett beslut om tillfälligt skydd överklagas?

Om du beviljas tillfälligt skydd, kan du inte överklaga ett positivt beslut, om

  • du har sökt asyl och 
  • din asylansökan fortfarande är under behandling.

förvaltningsdomstol. Anvisningar om hur man anför besvär får du tillsammans med beslutet. Dokumentet heter besvärsanvisning.

Du har rätt att arbeta och studera efter att du har lämnat in en ansökan om tillfälligt skydd och den har registrerats

Rätt att arbeta

Du har rätt att arbeta och studera genast efter att du har lämnat in en ansökan om tillfälligt skydd hos polisen eller gränsmyndigheterna.

  • Polisen eller gränsmyndigheten skriver ut ett intyg med vilket du kan visa att du har rätt att arbeta. Intyget heter intyg över inlämnad ansökan. Du har obegränsad rätt att arbeta, vilket innebär att du får arbeta inom vilken bransch som helst. Ta vara på intyget.
  • Om du redan har ansökt om tillfälligt skydd men inte fått intyg över inlämnad ansökan från polisen eller gränsmyndigheten, kan vi skicka intyget till dig per e-post. Begär intyg genom att skicka e-post till migri@migri.fi. Om du ännu inte har hittat arbete och inte behöver intyget, kan du vänta på beslutet.

I beslutet om tillfälligt skydd anges att du har obegränsad rätt att arbeta. Därutöver får du ett uppehållstillståndskort som visar att du har en obegränsad rätt att arbeta. Vi strävar efter en snabb beslutsprocess.

Hjälp med att söka arbete och stöd för sysselsättning

Enligt Arbets- och näringsministeriet kan du anmäla dig som arbetslös arbetssökande hos en arbets- och näringsbyrå och få tjänster som främjar dina möjligheter att hitta arbete. Mer information om rätten att arbeta och om vilka sysselsättningstjänster som erbjuds för arbetssökande anges i Arbets- och näringsministeriets anvisning.  I anvisningen påminns om att samma löne- och arbetsvillkor gäller alla som arbetar i Finland, och att det är förbjudet att ta betalt för att förmedla arbete eller ge någon ett jobb. I anvisningen finns också information om vem du kan kontakta om du blir osakligt bemött. 

Studier

Finland stöder studerande och forskare som har flytt kriget i Ukraina. Information om vilka möjligheter till studier och forskning som högskolorna erbjuder till personer vars studier eller akademiska arbete i Ukraina har avbrutits på grund av kriget finns på Utbildningsstyrelsens webbplats Study in Finland.

  • Finländska högskolor erbjuder dig möjligheter att avlägga sådana studier som hjälper dig att utexaminera från ditt hemuniversitet. 
  • Som forskare kan du få bidrag till att fortsätta ditt forskningsarbete vid en finländsk högskola.

Läs mer på webbplatsen Study in Finland på engelska. 

Vad händer om man får tillfälligt skydd när man också har sökt asyl?

Om du beviljas tillfälligt skydd och du har därtill sökt asyl, avbryter Migrationsverket behandlingen av din asylansökan. Behandlingen av din asylansökan avbryts för den tid då ditt uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd är giltigt.

När fortsätter Migrationsverket att behandla min asylansökan?

Efter att ditt uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd har gått ut, skickar Migrationsverket ett brev till dig för att fråga om du vill att verket fortsätter att behandla din asylansökan. 

  • Om du vill att Migrationsverket prövar din asylansökan, meddela Migrationsverket ditt svar senast den dag som anges i brevet. Då prövar Migrationsverket din ansökan enligt den ordinarie asylprocessen. Läs mer om att söka asyl
  • Om du inte vill att din asylansökan prövas eller om du inte svarar på Migrationsverkets brev senast den dag som anges i brevet, fattar Migrationsverket ett beslut om att din asylansökan förfaller. Beslutet om att din asylansökan förfaller kan inte överklagas. Detta nämns i beslutet.
  • Migrationsverket fattar ett beslut om att din asylansökan förfaller också när du återkallar din asylansökan eller lämnar Finland.

Andra situationer där din asylansökan tas upp till behandling

  • Din asylansökan behandlas under den tid det tillfälliga skyddet gäller, om grundad anledning framkommer.
  • Migrationsverket prövar din asylansökan också om ett ärende angående avlägsnande av dig ur landet blir anhängigt.

Om du redan har sökt asyl,

lönar det sig att ansöka om tillfälligt skydd. En ansökan om tillfälligt skydd behandlas mycket snabbare än en asylansökan. 

För att ansöka om tillfälligt skydd måste du besöka polisen eller gränsmyndigheterna och göra en separat ansökan där. Läs hur man gör under rubriken Så här ansöker du om tillfälligt skydd

Behandlingen av din asylansökan avbryts, om du beviljas tillfälligt skydd.

Hurdant stöd kan man få i Finland? 

Du kan ordna din inkvartering själv eller bo i en förläggning. Du kan få olika mottagningstjänster via förläggningen. I mottagningstjänster ingår bland annat hälso- och sjukvårdstjänster, socialservice och mottagningspenning. Du kan få mottagningspenning om du inte har några egna inkomster eller tillgångar. Vid behov får du information, handläggning och rådgivning i olika vardagsärenden via förläggningen.

Du har tillgång till mottagningstjänster när 

  • du ansöker om tillfälligt skydd
  • du beviljas uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd.

Du får mottagningstjänster tills

  • du lämnar Finland
  • du beviljas något annat uppehållstillstånd
  • ditt uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd går ut och du kan tryggt återvända till ditt hemland. 

Läs mer på sidan Livet på förläggningen.

Om du får ett barn i Finland efter att du har ansökt om eller beviljats tillfälligt skydd

Om du har ansökt om tillfälligt skydd i Finland och får ett barn i Finland under behandlingen av ansökan eller efter att du har fått ett beslut, ska du genast skicka in till Migrationsverket en anmälan om barnets födelse. En anställd vid din förläggning kan hjälpa dig med anmälan.

Det är viktigt att meddela barnets födelse så att Migrationsverket kan anhängiggöra en ansökan om tillfälligt skydd för ditt barn och förläggningen kan registrera barnet som klient vid förläggningen. Migrationsverket får inte uppgiften om barnets födelse på något annat sätt.

Om du bor på en förläggning

1. Fyll i en anmälan om barns födelse tillsammans med en anställd vid förläggningen, till exempel med förläggningens hälsovårdare eller socialarbetare.

2. Den anställda skickar in anmälan och en kopia av barnets födelseattest till Migrationsverket.

  • Spara födelseattesten i original.

Om du bor i privat inkvartering

Du kan meddela ditt barns födelse till Migrationsverket via din egen förläggning även om du bor i privat inkvartering.

  • Du kan ringa eller besöka förläggningen för att göra anmälan. Förläggningens kontaktuppgifter hittar du på vår webbplats: migri.fi/forlaggningar.

Om du vill, kan du även själv meddela Migrationsverket om barnets födelse. Gör så här:

1. Fyll i blanketten Anmälan om barns födelse till Migrationsverket (PDF).

2. Skicka in blanketten och en kopia av barnets födelseattest (ta ett foto av födelseattesten eller skanna den) till Migrationsverket som ett krypterat e-postmeddelande till adressen migri@migri.fi. Du kan skicka krypterade e-postmeddelanden genom tjänsten securemail.migri.fi.

  • Spara födelseattesten i original.

Mer att läsa