För arbetsgivare
På denna sida hittar du information om anställning av arbetstagare från utlandet och om arbetsgivarens roll i arbetstagarens uppehållstillståndsärenden. Om din arbetstagare inte är medborgare i ett EU- eller EES-land, måste han eller hon ansöka om uppehållstillstånd. Medborgare i EU- och EES-länderna har obegränsad rätt att arbeta, men de måste registrera sin uppehållsrätt.
- Arbetsgivarens roll i arbetstagarens uppehållstillståndsärende
- Arbetsgivarens Enter Finland
- Arbetsgivarens skyldigheter vid anställning av utländsk arbetskraft
- Till säsongsarbetarens arbetsgivare
- Arbetsgivarnas vanliga frågor
- Nyttiga länkar för arbetsgivare
E-tjänsten Enter Finland snabbar upp uträttande av ärenden
Informera din arbetstagare om att han eller hon kan skicka in sin ansökan om uppehållstillstånd i e-tjänsten Enter Finland. Då kan du komplettera ansökan i Enter Finland för arbetsgivare och snabba upp handläggningen av ansökan. Du kan komplettera uppgifterna om arbetet och om ditt företag i ansökan samt betala behandlingsavgiften på arbetstagarens vägnar.
Om din arbetstagare lämnar in en webbansökan, kan vi utnyttja automatisering som gör behandlingen smidigare och snabbare. E-tjänsten Enter Finland är säker och pålitlig att använda. Det är ofta förmånligare att skicka in en webbansökan via Enter Finland än att lämna in en pappersansökan.
Din arbetstagare får mer information om Enter Finland på följande sidor:
Videor
Se Migrationsverkets inspelningar som handlar om arbete:
- Webbinarium för arbetsgivare (på finska)
- Webbinarium: Enter Finland för arbetsgivare
- Webbinarium för arbetstagare (på engelska)
- Video om uppehållstillstånd för specialsakkunniga (på finska)