Hoppa till innehåll

Frågor och svar: Automation

Automatiserat beslutsfattande

Vad avses med ett automatiserat beslut?

Med automatiserat beslut avses ett positivt beslut som vårt system automatiskt fattar på en ansökan som uppfyller vissa villkor. Vårt system fattar ett automatiserat beslut endast när det är möjligt enligt lag. Automatiseringen grundar sig på de regler som Migrationsverket har fastställt med stöd av lag. Med hjälp av dem kontrollerar vårt system att din ansökan uppfyller de villkor som anges i lagen. 

Se alla förutsättningar för att få ett automatiserat beslut på sidan Beslut om införande

Hur fungerar automatiseringen?

Vi utnyttjar automatisering i beslutsfattandet och vid behandlingen av ansökningar. Till exempel styrs ansökningar automatiskt till olika behandlingsstigar, vilket gör handläggningen mer effektivt och medför förbättringar i verkets kundservice. I behandlingen och avgörandet av ansökningar ingår även faser i vilka myndigheter deltar.

Automatiseringen grundar sig på de regler som Migrationsverket har fastställt med stöd av lag. Med hjälp av dem kontrollerar vårt system att din ansökan uppfyller de villkor som anges i lagen. Vi använder inte artificiell intelligens vid automatiserat beslutsfattande.

Ni har också tidigare berättat att ni använder er av automation. På vilket sätt skiljer sig den automation som nu införts från den tidigare automationen?

Migrationsverket har sedan flera år använt sig av ett så kallat automatiserat beslutsstöd. Automatiserat beslutsstöd betyder att förutsättningarna för en ansökan kontrolleras efter automatiska regler som verket har utarbetat för olika ansökningsgrunder. En förutsättning kan bekräftas automatiskt som uppfylld om den inte kräver prövning av en sakkunnig. Om det krävs prövning för att kunna bekräfta att en förutsättning uppfylls, styrs ansökan till en av våra sakkunniga för handläggning. När alla förutsättningar är uppfyllda, skapas ett automatiskt beslutsförslag som en sakkunnig hos oss separat bekräftar.

Trots att det automatiserade beslutsstödet har använts i flera år, har Migrationsverket inte kunnat fatta automatiska beslut på grund av att det har saknats allmän lagstiftning i området. Nu när det finns lagstiftning som tillåter automatiserade beslut, börjar tillämpningen stegvis: först identifierar Migrationsverket sådana fall inom olika tillståndsprocesser som lämpar sig för automatiserat beslutsfattande. Dessa är sådana ansökningar som enligt myndighetens förhandsbedömning alltid ska avgöras på samma sätt.

Vilka kunder kan få automatiserade beslut?

Vi har infört ett automatiserat beslutsförfarande i oktober 2023. För närvarande kan du i vissa situationer få ett automatiserat beslut på följande ansökningar:

  • första uppehållstillstånd för studier
  • ett nytt uppehållstillståndskort och uppehållskort
  • medborgarskapsansökan.

Kan min familjemedlem få ett automatiserat beslut?

Familjemedlemmar kan inte få automatiserade beslut på grund av lagstiftningen. Därför omfattas de sökande som ansöker samtidigt med sina familjemedlemmar inte av möjligheten att få ett automatiserat beslut.

Vid behandlingen tar vi ändå familjemedlemmarnas ansökningar i beaktande och försöker avgöra deras ansökningar samtidigt med huvudsökandens ansökan.

Ansökan om uppehållstillstånd för studier

Varför tillämpar ni inte automatiserat beslutsfattande på alla studerande?

Vi inför automatiserade beslutsförfaranden stegvis. Vi börjar med examensstuderande vid universitet och utbytesstuderande vid alla läroanstalter, eftersom deras ansökningar sällan kräver individuell prövning.

Vi har som mål att utvidga det automatiserade beslutsfattandet till att omfatta även andra typfall bland studerande.

Av alla studerande som kommer till Finland per år är cirka 25 % universitetsstuderande. När en del av studerandena får ett automatiserat beslut, har våra sakkunniga mer tid för att behandla andra ansökningar som lämnats in av studerande. Med hjälp av automatiserade beslut förkortar vi alltså behandlingstiderna också för andra studerande som ansöker om uppehållstillstånd.

Medborgarskapsansökan

På er webbplats finns en lista över förutsättningar för att få ett automatiserat beslut på en medborgarskapsansökan. Får alltså alla som uppfyller dessa krav ett automatiserat beslut?

Vår uppskattning är att majoriteten av de sökande som får ett positivt beslut även i fortsättningen får ett beslut som bekräftats av en handläggare. En ansökan kan avgöras automatiskt endast om den inte kräver prövning från fall till fall, till exempel avvikelse från en förutsättning. En förutsättning uppfylls inte automatiskt till exempel när vi inte får tillräckliga uppgifter från en annan myndighets register för att kunna bekräfta att förutsättningen uppfylls. Då krävs att en handläggare utreder och bedömer huruvida förutsättningen uppfylls, och ett automatiserat beslut kan inte fattas. 

Jag har lämnat in en medborgarskapsansökan före den 2 maj 2024 men har ännu inte fått ett beslut. Om jag vill få ett beslut så fort som möjligt, borde jag lämna in en ny ansökan för att få ett automatiserat beslut?

Trots att vi har infört automatiserat beslutsfattande har alla medborgarskapsansökningar fortfarande en handläggare. Det automatiserade beslutsfattandet gäller bara sättet på vilket beslutet skapas, och det har ingen direkt inverkan på hur snabbt ansökan tas upp till behandling. Därför är det inte sannolikt att du får ett beslut snabbare om du lämnar in en ny ansökan.

Gäller det automatiserade beslutsfattandet också andra typer av medborgarskapsansökningar, det vill säga medborgarskapsanmälningar eller ansökningar om befrielse från finskt medborgarskap?

I det här skedet gäller det automatiserade beslutsfattandet bara medborgarskapsansökningar. Användningen av det automatiserade beslutsfattandet kan dock senare utvidgas till att även omfatta andra typer av ansökningar. Om det automatiserade beslutsfattandet utvidgas till att gälla andra typer av ansökningar, informerar vi om detta separat.