Migrationsverkets kontaktuppgifter
Kundtjänst
Migrationsverket betjänar sina kunder
- via sina internetsidor
- genom e-tjänsten Enter Finland
- per telefon
Serviceställen
Vid våra serviceställen kan du lämna in din ansökan, styrka din identitet och lämna in tilläggsutredningar till din ansökan medan den behandlas.
Asylsamtal och muntliga höranden
- Ratapihantie 11, 00520 Helsinki
- Pormestarinkatu 1, 53100 Lappeenranta
- Albertinkatu 4, 90100 Uleåborg.
- Nallinkatu 8, 21200 Raisio
För media
Postadress
PB 10, 00086 Migrationsverket
Huvudsakligt verksamhetsställe: Semaforbron 12 A, Helsingfors
E-post
- migri(at)migri.fi (officiell e-post till registratorstjänsten)
- förnamn.efternamn(at)migri.fi
Innan du kontaktar Migrationsverket, kontrollera ditt kundnummer och kom ihåg att anteckna kundnumret på varje dokument som du lämnar in till Migrationsverket. Då blir det snabbare att hantera ditt ärende.
Om du har lämnat in en ansökan i e-tjänsten Enter Finland, ska du också lämna in alla ytterliga utredningar i e-tjänsten. Om du har lämnat in en pappersansökan och vill skicka ytterligare utredningar eller andra meddelanden som innehåller personuppgifter, kan du skicka dem som krypterad e-post på adressen securemail.migri.fi. Av tekniska och datasäkerhetsskäl öppnar vi endast e-postmeddelanden som skickats genom statsförvaltningens allmänna krypteringslösningar.
Skicka ett krypterat e-postmeddelande på adressen securemail.migri.fi. Mata in din e-postadress i fältet och klicka på ”Jatka” för att fortsätta. Efter detta ska du ännu klicka på ”Rekisteröidy” för att registrera dig och sedan följa anvisningarna som du får till din e-post. När du registrerar dig, får du ett e-postmeddelande som innehåller en individuell länk genom vilken du kan identifiera dig i tjänsten. Länken är aktiv i 30 dagar.
Vill du fråga om din asylansökan? Läs först på sidan Att vänta på ett beslut om hur vi svarar på förfrågningar som gäller asylansökningar.
Om du behöver personlig rådgivning eller närmare information om till exempel behandlingsskedet för din ansökan, ska du kontakta vår telefontjänst.
Telefonnummer
Tfn 0295 430 431 (växel) Obs! Växeln kopplar inte kundsamtal. Se våra servicenummer.
Vi spelar in våra samtal.
Fax
0295 411 720
Adress för fakturering
OVT: 003710199535
Opus Capita Solutions:s förmedlarkod: E 204503
Migrationsverkets FO-nummer: 1019953-5
Momsnummer: FI10199535
Från och med den 1 april 2021 tar vi endast emot fakturor enligt Europanormen. Om ett företag inte kan skicka en faktura som överensstämmer med Europanormen inom utsatt tid, ska företaget separat komma överens om en övergångsperiod med Migrationsverket redan i samband med beställningen eller när ett avtal upprättas. Alla fakturor måste dock alltid uppfylla mervärdesskattelagens innehållsmässiga krav som är obligatoriska.
Mer information om krav på fakturor hittar du på Statskontorets webbsida.