Arbetsgivarnas vanliga frågor
- Att lämna in ansökan och uträtta ärenden vid servicestället
- Anställningsvillkor
- Giltighetstid för arbetstagarens rätt att arbeta
Att lämna in ansökan och uträtta ärenden vid servicestället
Hur lång är den genomsnittliga behandlingstiden för ansökningar?
Den genomsnittliga behandlingstiden för ansökningar varierar mellan 1 och 2 månader. Behandlingstiden räknas från det att sökandens biometriska kännetecken är tillgängliga och sökanden och arbetsgivaren har meddelat alla uppgifter som är väsentliga för behandlingen av ansökan till Migrationsverket.
Beträffande följande arbetsrelaterade uppehållstillstånd kan första uppehållstillstånd sökas via expressfilen:
- Specialsakkunnig
- EU-blåkort
- Sakkunnig och direktör (ICT)
- Person i högsta ledningen eller ledningen på mellannivå.
I dessa fall behandlas ansökan inom 14 dygn efter att den elektroniska ansökan lämnats in i webbtjänsten Enter Finland.
Vilken typ av tillstånd ska man söka?
Sökanden och arbetsgivaren är skyldiga att fastställa den grund för uppehållstillstånd som lämpar sig bäst för sökandens situation. På Migrationsverkets webbplats finns uttömmande information om villkoren för olika typer av arbetsrelaterade uppehållstillstånd samt om de handlingar som krävs för ansökningsprocessen. Sökanden kan hitta en lämplig grund till exempel med hjälp av ansökningsguiden. Läs mer på sidan Ansökningsguide.
Om Migrationsverket märker att ansökningsgrunden inte lämpar sig för sökandens situation, kontaktar verket sökanden och begär ett skriftligt samtycke till ändring av tillståndstyp. Om Migrationsverket ändrar tillståndstypen till ett tillstånd som passar sökanden bättre till exempel med tanke på rätten att arbeta begär verket inte nödvändigtvis samtycke av sökanden separat. Sökanden har dock det huvudsakliga ansvaret för att välja rätt grund.
Hur bestäms längden på ett arbetsrelaterat uppehållstillstånd i en visstidsanställning?
Längden på ett arbetsrelaterat uppehållstillstånd bestäms enligt längden på visstidsanställningen både för de första uppehållstillstånden och de fortsatta tillstånden. För visstidsanställningar ska arbetsgivaren meddela när arbetet inleds och avslutas.
Hur beräknas den timlön som arbetsgivaren meddelat i behandlingen så att den månatliga lönegräns som regeringen föreslagit beaktas?
Den timlön som arbetsgivaren meddelat beräknas med koefficienten 4,3. På så sätt kan Migrationsverket kontrollera om timlönen motsvarar den månatliga lönegräns som regeringen framställt.
Om det har meddelats att sökanden får timlön beräknas den uppskattade månadslönen på följande sätt:
- timlön x arbetstimmar per vecka x 4,3 (t.ex.: 13,29 €/h x 30 h/vecka x 4,3 = 1 714,41 €).
Hur ska lönen uppges på blanketten Anställningsvillkor?
Lönen ska uppges som bruttolön på blanketten Anställningsvillkor. Tillägg eller övriga ersättningar som betalas utöver grundlönen beaktas inte i det månatliga lönegränsvillkoret, utan lönegränsen ska uppfyllas med den bruttolön som arbetsgivaren försäkrar.
Kontrollerar ni löner som betalats retroaktivt när ni bedömer förutsättningarna för beviljande av fortsatt tillstånd för arbetstagare? På vilken tidsperiod tillämpas lönekravet på 1 600 euro per månad när det gäller fortsatta tillstånd?
Vid bedömningen av löner som betalats retroaktivt är lönekravet 1 600 euro från och med den 1 april 2025. Före det datumet tillämpas som gräns för en tryggad försörjning lönegränsen för att uppfylla arbetsvillkoret år 2025 (1 430 euro/månad).
Vad gör Migrationsverket i situationer där ansökan har lämnats in före den 1 april 2025 och det har uppgetts i anställningsvillkoren att lönen är mindre än 1 600 euro per månad?
Migrationsverket prövar ansökningarna enligt den lönegräns som gäller vid den tidpunkt då ansökan behandlas. Lönegränsen på 1 600 euro för fortsatta tillstånd för arbetstagare träder i kraft den 1 april 2025. På ansökningar som behandlas före det datumet tillämpas lönegränsen för att uppfylla arbetsvillkoret år 2025, vilken är 1 430 euro per månad. Om Migrationsverket behandlar en sådan ansökan som avses i exemplet efter den 1 april 2025, tillämpas lönegränsen på 1 600 euro per månad på ansökan. Arbetsgivaren ges möjlighet att höja lönen till den nivå som krävs.
Vad ska vår arbetstagare som ansökt om uppehållstillstånd göra om han inte hittar lediga tider i Migrationsverkets tidsbokningssystem för att styrka sin identitet?
Det lönar sig för arbetstagaren att lämna in sin ansökan i e-tjänsten Enter Finland. Ansökan blir anhängig genast när den skickas in i Enter Finland. Alla ansökningar om uppehållstillstånd för arbete kan lämnas in i Enter Finland.
Om arbetstagarens tillstånd inte går ut under de närmaste två månaderna, kan han vänta på att nya tider blir tillgängliga.
Om arbetstagaren ansöker om fortsatt tillstånd, är det möjligt att han inte behöver besöka ett serviceställe om han använder stark autentisering i Enter Finland. Läs mer om stark autentisering på sidan Identifiering.
Om arbetstagaren inte kan boka tid och hans tillstånd håller på att gå ut och han inte kan göra en ansökan i Enter Finland, kan han besöka Migrationsverkets serviceställe med könummer och lämna in en färdigt ifylld pappersansökan. Öppettiderna för våra serviceställen finns på sidan Serviceställen.
Måste vår arbetstagare personligen besöka servicestället när han eller hon ansöker om fortsatt tillstånd?
Arbetstagaren behöver inte nödvändigtvis besöka servicestället om han eller hon lämnar in sin ansökan och identifierar sig med stark autentisering i Enter Finland.
Stark autentisering innebär att man loggar in i Enter Finland med nätbankskoder, mobilcertifikat eller medborgarcertifikat.
I samband med att ansökan om fortsatt tillstånd lämnas in meddelar Enter Finland sökanden om han eller hon behöver identifiera sig vid servicestället eller inte.
Läs mer om stark autentisering på sidan Identifiering.
Jag använder arbetsgivarens Enter Finland och har fyllt i anställningsvillkoren i e-tjänsten och har via e-tjänsten lagt till bilagor till min arbetstagares ansökan om uppehållstillstånd. Måste min arbetstagare visa upp de här handlingarna i original när hen besöker ett serviceställe för att styrka sin identitet?
Arbetstagaren behöver inte ta med sig sådana handlingar som du i egenskap av arbetsgivare har bifogat till hens ansökan via arbetsgivarens Enter Finland. När din arbetstagare besöker oss för att styrka sin identitet, måste hen ändå ta med sig de handlingar som hen själv har lagt till som bilagor till sin ansökan.
I sådana fall där arbetstagaren har bifogat någon handling till sin ansökan på begäran av arbetsgivaren, behöver arbetstagaren inte visa upp den här handlingen i original när hen besöker oss för att styrka sin identitet.
Om både arbetsgivaren och arbetstagaren sköter ansökningsprocessen på papper utan att använda e-tjänsterna, kan behandlingen av ansökan gå snabbare om arbetstagaren tar med sig arbetsgivarens handlingar till servicestället.
Anställningsvillkor
Titta på infovideon Anställningsvillkoren som en del av ansökningsprocessen (youtube.com).
Jag ska anställa flera personer för arbete i Finland. Samma anställningsvillkor gäller för alla anställda. Måste jag komplettera uppgifterna om anställningsvillkoren separat till varje arbetstagares ansökan?
Nej, det behöver du inte göra. Du kan komplettera anställningsvillkoren för alla ansökningar på samma gång, om dina arbetstagare ansöker om samma uppehållstillstånd, till exempel uppehållstillstånd för arbetstagare (TTOL).
Gör så här:
- Logga in i ditt konto i Enter Finland för arbetsgivare.
- Välj ”Anställningsvillkor saknas” på ingångssidan.
- Välj ”Ange anställningsvillkoren för flera anställda på en gång” och välj de anställda för vilka du vill ange anställningsvillkoren.
- Fyll i anställningsvillkoren.
- Anställningsvillkoren måste vara samma för alla anställda för vilka du anger villkoren på samma gång.
- Om anställningsvillkoren för olika personer skiljer sig från varandra, ska du ange anställningsvillkoren separat för varje person.
Om det behövs bilagor för ansökningarna, ska bilagorna bifogas separat till varje ansökan.
Min arbetstagare har redan lämnat in sitt arbetsavtal som bilaga till sin ansökan. Varför ber ni mig att lägga till arbetstagarens anställningsvillkor och andra eventuella bilagor till ansökan?
När utlänningslagen ändrades den 23 februari 2023, ökade arbetsgivarens ansvar och skyldighet att bidra med uppgifter till arbetstagarens ansökan om uppehållstillstånd. Ett arbetsavtal eller ett arbetserbjudande innehåller vanligtvis inte alla uppgifter som krävs enligt lagen och därför måste vi begära om ytterligare uppgifter.
Arbetsgivarens skyldighet att lämna uppgifter är mer omfattande än arbetstagarens. Det ligger på ditt ansvar att bland annat uppge den bransch inom vilken arbetet utförs, det kollektivavtal som ska tillämpas på arbetet, den plats där arbetet utförs samt anställningsförhållandets tidpunkt.
Du som är arbetsgivare måste också ge en separat försäkran om att du har uppfyllt och i fortsättningen förmår uppfylla dina förpliktelser som arbetsgivare. Du måste också ge en försäkran om att de arbetsvillkor du har avtalat om med arbetstagaren stämmer överens med gällande bestämmelser och det kollektivavtal som tillämpas på arbetet.
Det enklaste sättet att lämna in uppgifterna är via e-tjänsten arbetsgivarens Enter Finland. Om du inte kan använda e-tjänsten, fyll i pappersblanketten Anställningsvillkor och ge den till arbetstagaren. Arbetstagaren kan lägga till den ifyllda blanketten som bilaga till sin ansökan i Enter Finland. En arbetstagare som har gjort en pappersansökan kan ta med den ifyllda ”Anställningvillkor”-blanketten när hen besöker ett serviceställe för att styrka sin identitet.
Hur ska lönen uppges på blanketten Anställningsvillkor?
Lönen ska uppges som bruttolön på blanketten Anställningsvillkor. Tillägg eller övriga ersättningar som betalas utöver grundlönen beaktas inte i det månatliga lönegränsvillkoret, utan lönegränsen ska uppfyllas med den bruttolön som arbetsgivaren försäkrar.
Vad betyder anställningsvillkor som arbetsgivaren ansvarar för? Varför måste arbetsgivaren meddela tilläggsuppgifter som en del av ansökan?
Enligt utlänningslagen ska arbetsgivaren meddela följande uppgifter i ansökan om uppehållstillstånd för arbetstagare:
- Uppgifter om arbetsgivaren: arbetsgivarens namn, FO-nummer (personbeteckning för en personarbetsgivare), arbetsgivarens kontaktperson
- Arbetstagarens huvudsakliga arbetsuppgifter
- För uppehållstillstånd för arbetstagare information om det yrkesområde som arbetet hänför sig till
- Tidpunkten då arbetet inleds och beträffande ett tidsbundet arbetsavtal även tidpunkten då arbetet upphör
- Grunderna för fastställande av lön och annat vederlag samt lönebetalningsperioden
- Det kollektivavtal som tillämpas på arbetet eller ett omnämnande om att inget kollektivavtal tillämpas på arbetet
- Arbetsplatsen eller, om arbetstagaren inte har någon huvudsaklig fast arbetsplats, en redogörelse för de principer enligt vilka arbetstagaren arbetar på olika arbetsplatser.
Arbetsgivaren ska dessutom försäkra att den har säkerställt att arbetstagarens hälsotillstånd är tillräckligt bra för uppgiften, att arbetstagaren är kompetent för arbetet och har de tillstånd som krävs för arbetet. I fråga om ansökningar om uppehållstillstånd för specialsakkunniga ska arbetsgivaren försäkra att uppgiften kräver särskild kompetens som sökanden besitter. Dessutom ska arbetsgivaren försäkra att alla uppgifter som meddelats ovan är riktiga.
Arbetsgivaren ska vid behov också lämna in andra redogörelser om de krävs på blanketten. Migrationsverket hämtar uppgifterna om arbetsgivaren och fullgörandet av arbetsgivarskyldigheterna i första hand i en annan myndighets informationslager, som är till exempel en fullgöranderapport och inkomstregistret. Om uppgifterna inte fås ur registren begär Migrationsverket dem av arbetsgivaren.
Giltighetstid för arbetstagarens rätt att arbeta
Hur kan jag kontrollera om arbetstagarens rätt att arbeta är i kraft? Kan man få ett intyg över rätten att arbeta?
I avsnittet Kontrollering av arbetstagarens rätt att arbeta hittar du noggranna anvisningar för hur du granskar rätten att arbeta i olika situationer.
Vår arbetstagare som ansökt om fortsatt tillstånd arbetar inom byggbranschen där arbetsplatserna varierar. Arbetstagaren ska visa upp ett giltigt uppehållstillståndskort för att komma in på arbetsplatsen. Hur bevisar arbetstagaren sin rätt att arbeta på olika arbetsplatser när han eller hon väntar på ett beslut om sin ansökan om fortsatt tillstånd och det föregående tillståndet har gått ut?
Arbetstagaren kan på arbetsplatsen visa upp ett intyg över att hans eller hennes ansökan om fortsatt tillstånd har lämnats in och sitt gamla uppehållstillståndskort. I intyget över inlämnad ansökan anges när ansökan har lämnats in. Om ansökan har lämnats in innan det gamla uppehållstillståndet har gått ut, är arbetstagarens rätt att arbeta i allmänhet i kraft medan behandlingen av det fortsatta tillståndet pågår. Läs mer om fortsatt rätt att arbeta på sidan Rätt att arbeta under behandlingen av ansökan om fortsatt tillstånd.
Jag skulle vilja anställa en arbetstagare vars uppehållstillstånd beviljats på grund av ett annat arbete. Kan han eller hon börja arbeta hos mig med samma uppehållstillstånd?
Ja, om det nya arbetet är i samma bransch eller innebär samma arbetsuppgifter som arbetstagarens rätt att arbeta enligt uppehållstillståndet. Då behöver han eller hon inte ansöka om ett nytt uppehållstillstånd.
Om arbetstagaren har beviljats uppehållstillstånd för arbetstagare hos en specifik arbetsgivare, gäller tillståndet endast arbete hos den ifrågavarande arbetsgivaren. Då måste han eller hon ansöka om och få ett nytt uppehållstillstånd för arbetstagare innan han eller hon kan inleda ett nytt arbete i din tjänst.
Flera uppehållstillstånd som grundar sig på något annat än arbete medför obegränsad rätt att arbeta. Sådana tillstånd är till exempel permanent uppehållstillstånd och uppehållstillstånd på grund av familjeband.
Du kan kontrollera arbetstagarens rätt att arbeta på hans eller hennes uppehållstillståndskort.
Läs mer om byte av arbetsplats på sidan Att byta anställning och kontroll av rätten att arbeta i avsnittet Kontrollering av arbetstagarens rätt att arbeta.
Hur kontrollerar jag arbetstagarens rätt att arbeta inom en viss bransch?
Du kan kontrollera arbetstagarens rätt att arbeta på hans eller hennes uppehållstillståndskort. Rätten att arbeta inom en viss bransch gäller endast den bransch som anges på kortet. Rätten att arbeta inom en viss bransch tillämpas endast i fråga om uppehållstillstånd för arbetstagare (TTOL).
Vår arbetstagare är redan i Finland. Kan han eller hon börja arbeta innan han eller hon har fått ett beslut om uppehållstillstånd?
Om arbetet varar i över 90 dagar, behöver arbetstagaren ett uppehållstillstånd. Man kan inte ansöka om första uppehållstillstånd på grund av arbete medan man vistas i Finland, och man kan inte börja arbeta innan uppehållstillståndet har beviljats.
I vissa situationer är det möjligt att arbeta utan uppehållstillstånd, om arbetet varar i högst 90 dagar. Läs mer på sidan Rätt att arbeta utan uppehållstillstånd.
Om din arbetstagare är asylsökande, läs mer om asylsökandes rätt att arbeta. Om din arbetstagare är EU-medborgare, läs mer om EU-medborgares rätt att arbeta.
I vissa fall har arbetstagaren rätt att arbeta 90 dagar utan uppehållstillstånd. Hur vet jag vilket arbete som får göras utan uppehållstillstånd i högst 90 dagar?
Du hittar information om arbete utan uppehållstillstånd i 90 dagar på sidan Rätt att arbeta utan uppehållstillstånd.
Kan vi anställa en person som har ett uppehållstillstånd som beviljats av ett annat Schengenland men inte ett uppehållstillstånd som beviljats av Finland?
Uppehållstillstånd i ett annat EU- eller Schengenland ger i regel inte rätt att arbeta i Finland. Innan arbetstagaren kan börja arbeta måste han eller hon ansöka om uppehållstillstånd i Finland och få ett beslut om sin ansökan. Man ska ansöka om första uppehållstillstånd på grund av arbete utomlands.
Ett undantag är arbetstagare hos ett företag som är verksamt i en annan EU/EES-stat vilka i samma arbetsgivares tjänst kommer till Finland för att i högst sex månader utföra tillfälligt leverans- eller underleveransarbete som omfattas av friheten att tillhandahålla tjänster. En förutsättning är dessutom att arbetstagaren i nämnda stat har tillstånd som berättigar till vistelse och arbete och som är i kraft efter det att arbetet i Finland har upphört. En utstationerad arbetstagare kan arbeta i Finland utan ett uppehållstillstånd beviljat av Finland i högst 90 dagar.
Även en person som har ICT-uppehållstillstånd kan bli stationerad i Finland i högst 90 dagar. I sådana fall måste enheten i Finland göra en underrättelse om rörlighet för kortare vistelse i Finland. Läs mer om underrättelse om rörlighet för personer som beviljats ICT-tillstånd. Underrättelsen är kostnadsfri.
Vår arbetstagare har ett permanent uppehållstillstånd, men uppehållstillståndskortet har av misstag hunnit förfalla. Fortsätter rätten att arbeta även om arbetstagarens permanenta uppehållstillståndskort har gått ut och han eller hon har ansökt om ett nytt kort först efter att det gamla kortet gick ut?
Om arbetstagaren har ett permanent uppehållstillstånd upphör inte rätten att arbeta även om uppehållstillståndskortet har gått ut. Att uppehållstillståndskortet gått ut påverkar alltså inte innehavarens rätt att arbeta.
Arbetstagaren kan ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort i Enter Finland. Läs mer på sidan Att fornya uppehållstillstandskortet.
Hur bestäms längden på ett arbetsrelaterat uppehållstillstånd i en visstidsanställning?
Längden på ett arbetsrelaterat uppehållstillstånd bestäms enligt längden på visstidsanställningen både för de första uppehållstillstånden och de fortsatta tillstånden. För visstidsanställningar ska arbetsgivaren meddela när arbetet inleds och avslutas.
Kan vår arbetstagare flytta till ett annat av vårt företags verksamhetsställen för att arbeta där?
Om arbetsuppgifterna är inom samma bransch eller om det är fråga om likadana arbetsuppgifter, kan arbetstagaren flyttas till ett annat verksamhetsställe som ert företag har.
Vår arbetstagare har ansökt om fortsatt tillstånd på grund av arbete. Kan han eller hon fortsätta arbeta i väntan på beslutet trots att hans eller hennes tidigare uppehållstillstånd har gått ut?
Om arbetstagaren ansöker om uppehållstillstånd innan det föregående uppehållstillståndet upphör, fortsätter hans eller hennes rätt att arbeta i allmänhet även om han eller hon ännu inte har fått ett beslut om sin ansökan om fortsatt uppehållstillstånd. I allmänhet kan personen alltså fortsätta arbeta medan ansökan om fortsatt tillstånd behandlas.
Om arbetstagaren har lämnat in ansökan om fortsatt tillstånd för sent, dvs. först efter att det föregående tillståndet upphört att gälla, har arbetstagarens rätt att arbeta upphört och han eller hon kan få ett negativt beslut om uppehållstillstånd.
Läs mer i avsnittet Rätt att arbeta under behandlingen av ansökan om fortsatt tillstånd.
Min arbetstagares anställning upphör. Måste jag meddela det till Migrationsverket?
Lagändringen som gäller arbetsgivarens anmälningsskyldighet trädde i kraft den 11 juni 2025. Du ska göra en anmälan till Migrationsverket om att en anställning upphör, om arbetsavtalet för en medborgare från ett land utanför EU och EES som vistas i Finland med ett arbetsrelaterat uppehållstillstånd upphör i förtid.
Du ska meddela att anställningen upphör om
- arbetstagaren inte har inlett arbetet
- arbetstagarens anställningsförhållande har upphört eller upphör
- arbetstagaren av annan orsak har slutat arbeta innan giltighetstiden för det uppehållstillstånd som beviljats på grund av arbete löper ut.
Om uppehållstillståndet för arbete har beviljats utifrån flera anställningsförhållanden och ett av dessa upphör gäller anmälningsskyldigheten den arbetsgivare som berörs av att anställningen upphör.
Meddela tidpunkten då anställningen upphört till Migrationsverket inom två veckor från det att anställningen upphörde. Om en anmälan inte görs kan polisen bestämma en sanktion.
Gör anmälan om att anställningen upphör i Migrationsverkets tjänst Arbetsgivarens Enter Finland. Använd samma blankett som när du anställer en person från ett land utanför EU och EES och gör en arbetstagaranmälan om personen.
Om grunden för din arbetstagares uppehållstillstånd är till exempel studier eller familjeband, påverkar upphörandet av anställningen inte hans eller hennes uppehållstillstånd.
Lagändringen som gäller arbetsgivarens anmälningsskyldighet trädde i kraft den 11 juni 2025. Enligt den nya lagen ska arbetsgivaren meddela Migrationsverket om arbetstagarens anställningsförhållande upphör i förtid. Ska jag också meddela anställningsförhållanden som har upphört innan lagen trädde i kraft?
Arbetsgivaren behöver inte retroaktivt meddela Migrationsverket om anställningsförhållanden som upphört före lagändringen.