Hoppa till innehåll
Tillstånd och medborgarskap

Arbetsgivarens roll och skyldigheter

Din arbetstagare måste ansöka om uppehållstillstånd om han eller hon inte är medborgare i ett EU- eller EES-land. Arbetstagaren måste själv ansöka om uppehållstillstånd, men du kan hjälpa honom eller henne att välja rätt ansökningsblankett.

Arbetsgivaren har en viktig roll när arbetstagaren ansöker om uppehållstillstånd

Arbetsgivaren måste nästan alltid fylla i anställningsvillkoren för arbetstagarens ansökan om uppehållstillstånd. Du hittar närmare anvisningar på sidan Ifyllande av anställningsvillkoren.

Vi berättar om arbetsgivarnas roll i webbinariet om uppehållstillstånd på grund av arbete.

Som arbetsgivare ska du även

  • uppfylla dina förpliktelser som arbetsgivare
  • säkerställa att din utländska arbetstagare har sådant kunnande och sådan yrkeskunnighet som krävs i uppgiften i fråga
  • försäkra dig om att din utländska arbetstagare har rätt att vistas och arbeta i Finland
  • se till att anställningsvillkoren stämmer överens med lagarna och kollektivavtalen i Finland
  • på ditt verksamhetsställe förvara uppgifter om de utländska arbetstagare som du har anställt samt om deras arbetsuppgifter så att arbetarskyddsmyndigheten vid behov kan granska uppgifterna. Mer information om förvaring av uppgifter hittar du på arbetarskyddsförvaltningens webbplats (Työsuojelu.fi).
  • uppge den utländska arbetstagarens namn och det kollektivavtal som ska tillämpas för förtroendemannen, förtroendeombudet och arbetarskyddsfullmäktigen på arbetsplatsen.

På denna sida:

Uppehållstillstånd för arbete

Det finns över 20 olika uppehållstillstånd som man kan söka på grund av arbete. Se en lista över alla grunder för uppehållstillstånd på sidan Ansökningar. Arbetsuppgifterna, och eventuellt också anställningens varaktighet, avgör vilken ansökningsgrund som är rätt för arbetstagaren. Om din arbetstagare inte vet vilken ansökan är rätt, kan han eller hon ta hjälp av vår ansökningsguide.

Om ditt företag har beviljats certifiering för arbetsgivare, snabbar det upp behandlingen av arbetstagarens ansökan. Läs mer på sidan Certifiering för arbetsgivare.

Om din arbetstagare är medborgare i ett EU- eller EES-land, har han eller hon obegränsad rätt att arbeta i Finland. Han eller hon måste dock registrera sin uppehållsrätt. Om din arbetstagare är medborgare i Storbritannien, läs mer om hans eller hennes rätt att arbeta i Finland.

Besked om beslut

Beslut om en ansökan om uppehållstillstånd ska fattas senast inom två månader efter att

  • ansökan om uppehållstillstånd har innehållit alla uppgifter som förutsätts på ansökningsblanketten
  • arbetsgivaren har lämnat anställningsvillkoren för ansökan och 
  • arbetstagaren har styrkt sin identitet. 

Arbetstagaren har styrkt sin identitet när han eller hon har besökt ett av Migrationsverkets serviceställen i Finland eller en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantör utomlands för att bevisa sin identitet. Tidsfristen upphör att löpa, om ansökan är bristfällig och behöver kompletteras. Mer information om behandlingstiderna hittar du på sidan Behandlingstider.

Arbetstagarens uppehållsrätt och rätt att arbeta

Arbetstagarens uppehållsrätt i Finland och rätt att arbeta i Finland är två skilda saker. Din arbetstagare kan vistas lagligen i Finland utan att ha rätt att arbeta.

Distansarbete utomlands för en finländsk arbetsgivare

Om du anställer en arbetstagare som enbart utför distansarbete och bor utomlands,

  • behöver arbetstagaren inte uppehållstillstånd i Finland
  • behöver arbetstagaren inte ha rätt att arbeta i Finland.

Du hittar information om beskattning på Skatteförvaltningens webbplats (vero.fi).

Om din arbetstagare bor och arbetar i Finland, måste du försäkra dig om att arbetstagaren har uppehållsrätt och rätt att arbeta i Finland.

Övervakning av arbetstagarnas rättigheter i Finland

Arbetstagarnas rättigheter i Finland övervakas av

Arbetstagaranmälan

Du måste lämna in en arbetstagaranmälan om du anställer arbetstagare som kommer utanför EU- och EES-länderna och som redan har ett giltigt uppehållstillstånd och rätt att arbeta, till exempel permanent tillstånd eller tillstånd på grund av familjeband. Du måste också lämna in en arbetstagaranmälan, om du anställer en arbetstagare som kommer utanför EU- och EES-länderna och som arbetar i Finland utan uppehållstillstånd i högst 90 dygn. Läs mer på sidan Att arbeta utan uppehållstillstånd.

Lämna in en arbetstagaranmälan även i situationer där det på arbetstagarens uppehållstillståndskort under ”Nationalitet” finns en kod med tre bokstäver som börjar med XX (till exempel XXY, dvs. okänt medborgarskap). Du måste också lämna in en arbetstagaranmälan om du anställer en asylsökande som är medborgare i ett annat land än EU- och EES-länderna.

Om det är fråga om behovsarbete eller hyrt arbete, behöver du inte separat meddela de avtal som ingås för viss tid inom ramtavtalet. Det räcker att du meddelar uppgifterna om ramavtalet till Migrationsverket. Välj i så fall ”Ramavtal (hyrt arbete/behovsarbete)”.

Om anställningsförhållandet fortsätter utan avbrott, behöver du inte lämna in en ny arbetstagaranmälan. Om det blir ett avbrott i anställningsförhållandet, måste du lämna in en arbetstagaranmälan på nytt.

Du behöver inte lämna in en arbetstagaranmälan, om din arbetstagare håller på att ansöka om uppehållstillstånd och du redan har fyllt i eller kommer att fylla i anställningsvillkoren för din arbetstagares ansökan. Anmälan behöver inte heller göras om en person som är medborgare i ett EU- eller EES-land eller familjemedlem till en medborgare i ett EU- eller EES-land, eller om en person som vistas i Finland med brexittillstånd. Om arbetstagaren är en utsänd arbetstagare, behöver du inte lämna in en arbetstagaranmälan. En utsänd arbetstagare är anställd på ett utländskt företag och arbetar tillfälligt i Finland.

Arbetstagaranmälan ska lämnas in i e-tjänsten Enter Finland för arbetsgivare inom sju dagar från anställningsförhållandets början. Om du lämnar in en pappersanmälan, måste anmälan lämnas in inom tio dagar från anställningsförhållandets början. Arbetstagaranmälan ska dock i första hand lämnas in i e-tjänsten Enter Finland för arbetsgivare.

Läs anvisningarna om hur du lämnar in en arbetstagaranmälan på sidan Enter Finland för arbetsgivare. Om du inte kan använda Enter Finland för arbetsgivare, använd blanketten Arbetstagaranmälan (pdf).

Anmälan om upphört anställningsförhållande

Du måste lämna in en anmälan om upphört anställningsförhållande, om arbetsavtalet för en medborgare från ett land utanför EU och EES som vistas i Finland med ett arbetsrelaterat uppehållstillstånd upphör i förtid.

Du ska meddela att anställningen upphör om

  • arbetstagaren inte har inlett arbetet
  • arbetstagarens anställningsförhållande har upphört eller upphör
  • arbetstagaren av annan orsak har slutat arbeta innan giltighetstiden för det uppehållstillstånd som beviljats på grund av arbete löper ut.

Ingen anmälan behövs, om personen har permanent uppehållstillstånd eller om extraarbete som arbetstagaren utför upphör men det egentliga anställningsförhållandet som utgör grunden för uppehållstillståndet fortsätter. Om uppehållstillståndet för arbete har beviljats utifrån flera anställningsförhållanden och ett av dessa upphör tillämpas anmälningsskyldigheten ändå på den arbetsgivare som berörs av anställningsförhållandets upphörande. En ingående lista över uppehållstillstånd som beviljas på grund av arbete finns nedan.

Om arbetstagaren är en utsänd arbetstagare, behöver anmälan om upphört anställningsförhållande inte göras. En utsänd arbetstagare är anställd på ett utländskt företag och arbetar tillfälligt i Finland. Anmälan om upphört anställningsförhållande ska dock göras, om arbetstagaren har kommit till Finland med ett uppehållstillstånd på grund av företagsintern förflyttning inom ett företag utanför EU och utstationeringen upphör.

Lämna in en anmälan om upphört anställningsförhållande även i situationer där det på arbetstagarens uppehållstillståndskort under ”Nationalitet” finns en kod med tre bokstäver som börjar med XX (till exempel XXY, dvs. okänt medborgarskap).

Anmälan ska lämnas in inom 14 dagar från det att arbetstagaren borde ha inlett sitt arbete men inte har gjort det. Anmälan ska också alltid lämnas in när anställningsförhållandet har upphört eller när arbetstagaren av någon annan anledning har slutat arbeta. Om du inte lämnar in en anmälan om upphört anställningsförhållande, kan du få böter.

Anmälan om upphört anställningsförhållande kan göras av arbetsgivarens ombud eller biträde. En fullmakt eller en annan tillförlitlig utredning om uppgiften som ombud ska visas upp innan anmälan görs.

Läs anvisningarna om hur du lämnar in anmälan om upphört anställningsförhållande på sidan Enter Finland för arbetsgivare. Om du inte kan använda Enter Finland för arbetsgivare, använd blanketten Anmälan om upphört anställningsförhållande (pdf).

När behöver man inte göra en anmälan om upphört anställningsförhållande?

  • Du har anställt en arbetstagare som arbetar med ett uppehållstillstånd för säsongsarbete, som tillväxtföretagare, med ett uppehållstillstånd för studier eller med ett uppehållstillstånd som beviljats på grund av tillfälligt skydd eller familjeband.
  • En arbetstagare som kommer från ett land utanför EU- och EES-området blir permitterad eller det tidsbegränsade anställningsförhållande som uppgetts i ansökan om uppehållstillstånd upphör samtidigt som arbetstagarens uppehållstillstånd som beviljats på grund av arbete går ut.