Anvisningar till arbetsgivare som anställer någon som har flytt från Ukraina
På denna sida hittar du information och anvisningar om anställning av arbetstagare från Ukraina.
- Rätt att arbeta
- Kontrollering av arbetstagarens rätt att arbeta
- Arbetsgivarens skyldigheter
- Lämna in en arbetstagaranmälan
- Arbetsgivarens Enter Finland
- Lönebetalning till arbetstagare som saknar bankkonto
- Rätt att arbeta upphör, om vi fattar ett negativt beslut eller ett beslut om att ansökan om tillfälligt skydd förfaller på grund av att ansökan saknar uppgifter
Rätt att arbeta
Personer som har flytt från Ukraina får arbeta i Finland om något av följande gäller:
- Arbetstagaren har ansökt om eller beviljats tillfälligt skydd.
- Arbetstagaren har ett giltigt intyg för säsongsarbete.
- Arbetstagaren har ett giltigt uppehållstillstånd för säsongsarbete.
- Arbetstagaren har ett sådant giltigt uppehållstillstånd där rätten att arbeta ingår.
I vissa fall behöver arbetstagaren inget uppehållstillstånd. Då har arbetstagaren en begränsad rätt att arbeta inom vissa branscher i högst 90 dagar. Läs mer om att arbeta utan uppehållstillstånd.
Tillfälligt skydd
Personer som har flytt från Ukraina kan få uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd. Rätten att arbeta och studera börjar genast efter att arbetstagaren har registrerat sin ansökan om tillfälligt skydd hos polisen eller gränsmyndigheten.
Vid registreringen hos polisen eller gränsmyndigheten skriver myndigheten ut ett intyg över inlämnad ansökan där du kan kontrollera om din arbetstagare har rätt att arbeta. Personer som har ansökt om tillfälligt skydd har obegränsad rätt att arbeta, vilket innebär att man får arbeta inom vilken bransch som helst.
Uppehållstillstånd som har beviljats av Migrationsverket på grund av tillfälligt skydd är för tillfället giltiga till och med den 4 mars 2025. Europeiska unionens råd har den 25 juni 2024 beslutat att förlänga det tillfälliga skyddet till den 4 mars 2026.
Om arbetstagaren har ansökt om tillfälligt skydd, gör en arbetstagaranmälan.
Läs mer: Tillfälligt skydd
När du anställer en säsongsarbetare som har flytt från Ukraina
Säsongsarbete får utföras med följande tillstånd:
- Uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd. Rätten att arbeta och studera börjar genast efter att arbetstagaren har registrerat sin ansökan om tillfälligt skydd hos polisen eller gränsmyndigheten.
- Om arbetstagaren har ansökt om tillfälligt skydd, gör en arbetstagaranmälan.
- Läs mer om lönebetalning till arbetstagare som saknar bankkonto.
- Här ser du den förväntade behandlingstiden för ansökningar om tillfälligt skydd.
- Intyg för säsongsarbete. Med ett säsongsarbetsintyg får man säsongsarbeta i högst 90 dagar.
- Rätten att arbeta med stöd av säsongsarbetsintyget gäller så länge arbetstagaren har visumfria vistelsedagar kvar, eller
- tills säsongsarbetsintyget upphör att gälla.
- Detta innebär att rätten att arbeta kan upphöra tidigare, om arbetstagaren har kommit till Finland innan säsongsarbetsintyget trädde i kraft.
- Uppehållstillstånd för säsongsarbete. Med detta uppehållstillstånd får man säsongsarbeta i 3–9 månader. Ansökan om uppehållstillstånd ska lämnas in till Migrationsverket. Om säsongsarbetet pågår i 6 till 9 månader, fattar arbets- och näringsbyrån först ett delbeslut.
När du anställer någon som har flytt från Ukraina och arbetet är något annat än säsongsarbete
Personer som har ansökt om tillfälligt skydd har obegränsad rätt att arbeta, vilket innebär att man får arbeta inom vilken bransch som helst.
Uppehållstillstånd på grund av arbete
Om din arbetstagare önskar ansöka om uppehållstillstånd med arbete som grund, ska han eller hon välja rätt ansökan utifrån vilket slags arbete det är fråga om. Rätten att arbeta börjar först när arbetstagaren har fått ett positivt beslut på sin ansökan, förutom i sådana fall där arbetstagaren redan har skaffat sig rätten att arbeta med stöd av något annat tillstånd. Läs mer om att söka uppehållstillstånd på grund av arbete.
Uppehållstillstånd på grund av familjeband
En arbetstagare som beviljas uppehållstillstånd på grund av familjeband får arbeta och studera obegränsat i Finland. Rätten att arbeta börjar först när arbetstagaren har fått ett positivt beslut på sin ansökan, förutom i sådana fall där arbetstagaren redan har skaffat sig rätten att arbeta med stöd av något annat tillstånd. Läs mer på sidan Rätt att arbeta.
Uppehållstillstånd på grund av studier
En arbetstagare som har ett uppehållstillstånd på grund av studier får arbeta i genomsnitt 30 timmar per vecka inom vilken bransch som helst. Läs mer om uppehållstillstånd för studier.
Övriga uppehållstillstånd
Läs mer på sidan Arbete i Finland.
Kontrollering av arbetstagarens rätt att arbeta
Kontrollera att din arbetstagare har rätt att arbeta i Finland.
Om arbetstagaren har ansökt om tillfälligt skydd
Kontrollera arbetstagarens rätt att arbeta i uppehållstillståndskortet eller i det intyg över inlämnad ansökan som polisen eller gränsmyndigheten gav din arbetstagare när arbetstagaren ansökte om tillfälligt skydd.
Om arbetstagaren har ett säsongsarbetsintyg
Kontrollera rätten att arbeta i arbetstagarens säsongsarbetsintyg där det framgår under vilken tidsperiod rätten att säsongsarbeta gäller.
Läs mer om rätten att arbeta med stöd av säsongsarbetsintyg.
Om arbetstagaren har något annat uppehållstillstånd
Kontrollera rätten att arbeta i uppehållstillståndskortet eller i beslutet om uppehållstillstånd där det framgår vilken typ av rätt att arbeta arbetstagaren har.
Rätten att arbeta kan vara obegränsad eller begränsad att gälla vissa branscher. På sidan Rätt att arbeta hittar du omfattande information om rätten att arbeta med olika uppehållstillstånd.
Om arbetstagaren har sökt asyl men inte har ansökt om tillfälligt skydd
En asylsökandes rätt att arbeta grundar sig på utlänningslagen. Enligt lagen behöver arbetstagaren inte ha ett intyg över sin rätt att arbeta. Du kan fråga om din arbetstagares rätt att arbeta genom att skicka e-post till Migrationsverket. Läs anvisningarna på sidan Information om rätten att arbeta.
Om du har anställt en arbetstagare som har ansökt om fortsatt tillstånd
Läs mer om rätten att arbeta medan ansökan om fortsatt tillstånd behandlas.
Du kan fråga om din arbetstagares rätt att arbeta genom att skicka e-post till Migrationsverket
Du kan avgiftsfritt fråga om din arbetstagares rätt att arbeta genom att skicka e-post till Migrationsverket.
Läs anvisningarna på sidan Information om rätten att arbeta.
Arbetsgivarens skyldigheter
Som arbetsgivare ska du
- uppfylla dina förpliktelser som arbetsgivare
- säkerställa att din utländska arbetstagare har sådant kunnande och sådan yrkeskunnighet som krävs i uppgiften i fråga
- försäkra dig om att din utländska arbetstagare har rätt att vistas och arbeta i Finland
- se till att anställningsvillkoren stämmer överens med lagarna och kollektivavtalen i Finland
- på ditt verksamhetsställe förvara uppgifter om de utländska arbetstagare som du har anställt samt om deras arbetsuppgifter så att arbetarskyddsmyndigheten vid behov kan granska uppgifterna. Mer information om förvaring av uppgifter hittar du i arbetarskyddsförvaltningens webbtjänst.
- uppge den utländska arbetstagarens namn och det kollektivavtal som ska tillämpas för förtroendemannen, förtroendeombudet och arbetarskyddsfullmäktigen på arbetsplatsen.
Ge gärna din arbetstagare arbetarskyddsförvaltningens guide som innehåller information om bland annat arbetstider, löner och semestrar: Utländsk arbetstagare i Finland. Guiden har publicerats på 15 språk, inklusive ukrainska.
Läs mer om arbetsgivarens skyldigheter vid anställning av utländsk arbetskraft.
Lämna in en arbetstagaranmälan
När du anställer en utländsk arbetstagare som inte är EU-medborgare eller en därmed jämförbar person eller som inte är en familjemedlem till någon av dessa, måste du som är arbetsgivare lämna in en arbetstagaranmälan.
Du behöver inte lämna in någon arbetstagaranmälan, om du redan har meddelat eller kommer att meddela de centrala villkoren i arbetet i samband med din arbetstagares ansökan om uppehållstillstånd på grund av arbete.Läs mer på arbets- och näringsbyråns webbplats.
Arbetsgivarens Enter Finland
Om din arbetstagare ansöker om uppehållstillstånd på grund av arbete, måste du fylla i anställningsvillkoren för hans eller hennes ansökan.
- Fyll i anställningsvillkoren i arbetsgivarens Enter Finland.
- Om du inte kan använda Enter Finland, fyll i pappersblanketten Anställningsvillkor, eller om arbetet är säsongsarbete, blanketten TY6_plus.
Se anvisningarna om användningen av Enter Finland för arbetsgivare. Läs mer om Ifyllande av anställningsvillkoren.
Lönebetalning till arbetstagare som saknar bankkonto
Om din arbetstagare inte har något bankkonto, kan lönen betalas in på ett förbetalt betalkort. Arbetstagaren får betalkortet av den förläggning där han eller hon är registrerad. Mottagningspenningen kan betalas in på det förbetalda betalkortet. Så kan även lönen, om vissa villkor uppfylls. De exakta villkoren får man av förläggningen, men i korthet krävs följande:
- Ett skriftligt arbetsavtal måste finnas.
- De företag och föreningar som är arbetstagarens arbetsgivare måste vara registrerade.
- Arbetsgivaren ska skicka sitt lönebetalningskontonummer till förläggningen.
- Arbetsgivaren ska kunna betala in lönen på ett utländskt konto.
Arbetstagarens förläggning ger närmare råd till arbetstagare och arbetsgivare om betalningar till det förbetalda betalkortet.
Skattekort och personbeteckning
Om din arbetstagare fortfarande väntar på ett beslut om tillfälligt skydd, är det bäst att arbetstagaren vid frågor om skattekort och personbeteckning kontaktar Skatteförvaltningen: Personer från Ukraina som ges tillfälligt skydd (vero.fi)
Arbetstagarens rätt att arbeta upphör, om vi fattar ett negativt beslut eller ett beslut om att ansökan om tillfälligt skydd förfaller på grund av att ansökan saknar uppgifter
Behandlingen av en ansökan om tillfälligt skydd avslutas, om sökanden inte lämnar alla uppgifter som behövs för beslutet och uppehållstillståndskortet. Detta innebär att vi fattar ett negativt beslut på ansökan eller ett beslut om att ansökan förfaller på grund av att uppgifter saknas. Arbetstagarens rätt att arbeta på grund av tillfälligt skydd upphör den dag då han eller hon delges beslutet.
Om din arbetstagare som ansökt om tillfälligt skydd inte har fått beslut på sin ansökan inom 2 veckor från inlämningen av ansökan, är det sannolikt att ansökan saknar nödvändiga uppgifter. Ofta är det arbetstagarens aktuella bostadsadress eller foto som saknas. Det lönar sig att påminna din arbetstagare om att skicka dessa uppgifter till Migrationsverket.
Rätt adress behövs för beslutet
Din arbetstagare måste alltid se till att Migrationsverket har arbetstagarens aktuella adress. Arbetstagaren ska genast meddela sina exakta kontaktuppgifter till Migrationsverket om adressen ändras eller om arbetstagaren har uppgett adressen till ditt företag som sin adress men inte uppgett företagets namn. I så fall måste arbetstagaren också uppge företagets namn, till exempel gårdens namn, för att posten ska komma fram.
- Om din arbetstagare är klient vid en förläggning, ska arbetstagaren meddela sin adress till förläggningen.
- Om din arbetstagare inte är registrerad som klient vid en förläggning eller inte vet vilken som är den egna förläggningen, kan arbetstagaren meddela sin adress till Migrationsverket per krypterad e-post. Din arbetstagare ska använda Migrationsverkets webbtjänst på adressen securemail.migri.fi för att skicka ett krypterat e-postmeddelande till adressen migri@migri.fi.
- Mer detaljerade anvisningar om hur man meddelar sin adress finns på sidan Tillfälligt skydd.
Anvisningar om hur man skickar in sitt foto
När polisen eller gränsmyndigheten registrerar en ansökan om tillfälligt skydd, tar de vanligtvis ett foto på den sökande genast i samband med registreringen. Trots det händer det ibland att fotot saknas eller inte uppfyller kvalitetskraven. I så fall ber vi sökanden besöka en fotoaffär för att få ett passfoto och en elektronisk bildkod som ska skickas till Migrationsverket. Bildkoden har sju tecken. Passfotot är avgiftsbelagt.
- Om din arbetstagare är klient vid en förläggning, ber Migrationsverket om den elektroniska bildkoden via förläggningen.
- Om din arbetstagare inte är registrerad som klient vid en förläggning, ber Migrationsverket om den elektroniska bildkoden direkt från den sökande per brev. Även då behöver Migrationsverket arbetstagarens aktuella adress för att skicka begäran och senare beslutet och uppehållstillståndskortet till arbetstagaren.
I begäran anges det datum då arbetstagaren senast ska skicka in den elektroniska bildkoden. Det är ytterst viktigt att vi får den elektroniska bildkoden senast den dagen, så att vi kan fatta beslut på ansökan och behandlingen av ansökan inte avslutas.
Behandlingen av ansökan avslutas om vi inte får de nödvändiga uppgifterna
Om vi inte får de uppgifter som är nödvändiga för att avgöra din arbetstagares ansökan om tillfälligt skydd, fattar vi ett negativt beslut eller ett beslut om att ansökan förfaller.
Ukrainska medborgare får vistas visumfritt inom Europeiska unionens territorium i 90 dygn. Vi fattar ett negativt beslut eller ett beslut om att ansökan om tillfälligt skydd förfaller om vi inte har fått de uppgifter som behövs och det har gått minst 90 dagar från inlämningen av ansökan.
Om vi inte kan delge beslutet därför att vi inte har arbetstagarens aktuella kontaktuppgifter, kan vi delge beslutet som offentlig delgivning. På sidan Offentlig delgivning publicerar vi varje vecka en lista över kundnummer för de personer vars beslut inte har kunnat delges. Listan finns på sidan i 37 dagar. Om du eller din arbetstagare ser arbetstagarens kundnummer på listan, kan arbetstagaren ringa det telefonnummer som anges i samband med listan för att få mer information.
Din arbetstagare har rätt att på nytt ansöka om tillfälligt skydd vid behov.