Registrering av uppehållsrätt för medborgare i Europeiska unionen
Använd denna ansökan för att ansöka om registrering av din uppehållsrätt om du är medborgare i Europeiska unionen, Liechtenstein eller Schweiz och vistas i Finland i över tre månader. Beakta att nordiska medborgare registrerar sin vistelse vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Se till att du uppfyller följande villkor:
Om du är medborgare i ett nordiskt land måste du registrera din uppehållsrätt vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
- Du har kommit till Finland för arbete eller näringsidkande.
- Du har kommit till Finland som någons familjemedlem.
- Du har kommit till Finland för studier.
- Även om du inte uppfyller något av dessa villkor kan du vistas i Finland om du har tillräckliga tillgångar för din försörjning.
- Din finska familjemedlem måste ha bott i över tre månader i en annan EU-stat än Finland.
- Du kan registrera din uppehållsrätt som EU-medborgare om ni bodde tillsammans eller om förhållandet som ledde till att ni blev familjemedlemmar inleddes när ni bodde i en annan EU-stat.
- Förhållandet som ledde till att ni blev familjemedlemmar måste med andra ord ha börjat innan du flyttar till Finland, och ni måste ha levt som en familj eller i ett parförhållande redan när ni levde i en annan EU-stat än Finland.
- Du behöver inte lämna in någon utredning över tillräckliga tillgångar.
- Bifoga till ansökan en utredning om att en finsk medborgare har utnyttjat sin rätt till fri rörlighet och att ni har bott tillsammans i ett annat EU-land.
Man kräver inte att du har en viss summa pengar. Du måste kunna klara dig på dina egna tillgångar. Din försörjning får i regel inte vara beroende av utkomststöd. När utkomstnivån övervägs, beaktar vi dina personliga omständigheter.
Om du har en finsk personbeteckning, kan Migrationsverket få uppgifter om dina löner och förmåner ur inkomstregistret. Du behöver alltså nödvändigtvis inte bifoga intyg över dina löner och förmåner till din ansökan. Läs mer på sidan Inkomstregistret.
Så här registrerar du din uppehållsrätt
Begär registrering antingen i vår e-tjänst Enter Finland eller med en pappersansökan.
Du måste själv göra din egen ansökan. Till exempel din arbetsgivare eller dina familjemedlemmar kan inte sköta registreringen för dig.
När du har gjort en begäran om registrering, boka en tid vid ett av Migrationsverkets serviceställen:
- Om lämnar in din ansökan i vår e-tjänst, måste du besöka Migrationsverkets serviceställe för att styrka din identitet och visa upp de dokument i original som du bifogat till din ansökan. En elektronisk ansökan betalas i e-tjänsten.
- Om du fyller i en pappersansökan, måste du personligen lämna in den vid Migrationsverkets serviceställe och vid samma besök styrka din identitet och visa upp bilagorna till din ansökan i original.
I utlänningslagen föreskrivs om behandlingstider för registrering av EU-medborgares uppehållsrätt och för uppehållskort för EU-medborgares familjemedlemmar.
Registreringsbeviset ska utfärdas omedelbart efter att EU-medborgaren har lämnat in en utredning över att han eller hon uppfyller förutsättningarna för registreringen. Ansökningar om uppehållskort för en familjemedlem till EU-medborgare avgörs inom sex månader efter att de har lämnats in. Du kan också använda behandlingstidstestet på vår webbplats för att beräkna när du får ett beslut.
Du kan följa behandlingen av din ansökan med hjälp av chattroboten Kamu. Dessutom får du vanligtvis automatiska meddelanden i olika behandlingsskeden.
Om du har lämnat in din ansökan i vår e-tjänst, komplettera den vid behov i e-tjänsten. Om du har fyllt i en pappersansökan, komplettera den vid behov per post eller lämna in dina tilläggsutred-ningar vid ett av Migrationsverkets verksamhets- eller serviceställen under deras öppettider. Fyll i ett följebrev och bifoga det till din tilläggsutredning. Läs mer på sidan Komplettering av ansökan.
Du kan återkalla din ansökan när som helst när handläggningen av ditt ärende pågår. Läs mer på sidan Återkallande av ansökan.
Om du uppfyller kraven för registreringen, utfärdar Migrationsverket ett registreringsbevis åt dig när du besöker Migrationsverket. Beviset innehåller ditt namn och din adress samt datum för registreringen. Om nödvändiga uppgifter saknas och beslutet inte kan utfärdas vid besöket, får du beslutet per post eller i e-tjänsten Enter Finland.
Om du har lämnat in din ansökan i vår e-tjänst, skickar vi dig ett e-postmeddelande eller ett sms när beslutet har fattats.
När du får beslutet i e-tjänsten Enter Finland, kom ihåg att spara och skriva ut beslutet för dig själv. Du kan behöva beslutet senare i din kontakt med myndigheterna i Finland.
Beslutet förvaras i Enter Finland för ett år efter att du öppnat beslutet för första gången. Efter ett år raderas beslutet, ansökan och bilagorna från e-tjänsten av dataskyddsskäl. Därefter kan du inte längre skriva ut beslutet från e-tjänsten.
Registreringen av uppehållsrätten är i kraft tillsvidare. Du måste alltså inte förlänga registreringens giltighet. När du har uppehållit dig lagligt i Finland utan avbrott i fem år har du permanent uppehållsrätt.
Du får registreringsbeviset i pappersform. Om du vill skaffa dig ett finskt identitetskort, kan du ansöka om kortet hos polisen efter att Migrationsverket har registrerat din uppehållsrätt. Läs mer om hur man ansöker om identitetskort på polisens webbplats. Observera att det inte är obligatoriskt att ansöka om ett finskt identitetskort. Du kan ansöka om identitetskort om du vill.
Om du inte har sparat ditt registreringsbevis och det inte längre finns i e-tjänsten, kan du be Migrationsverket om ett nytt bevis.
Om du registrerade din uppehållsrätt mindre än två år sedan och behöver endast en kopia av beslutet, kan du begära kopian av Migrationsverket avgiftsfritt. Berätta ditt kundnummer eller ditt fullständiga namn och din födelsetid i begäran.
Skicka begäran till Migrationsverket
- per e-post till migri@migri.fi eller
- per fax till numret 0295 411 720, eller
- per brev till adressen PB 10, 00086 Migrationsverket
Om du fick beslutet mer än två år sedan, kan du be Migrationsverket om ett intyg över din rätt att vistas i Finland. Behandlingsavgiften för begäran är 50 euro.
Läs mer på sidan Begäran om intyg.
Enligt Finlands lagstiftning har du rätt att överklaga beslutet hos förvaltningsdomstolen om du inte är nöjd med det. Anvisningar om hur man överklagar bifogas till beslutet.
Största delen av förvaltningsdomstolens beslut är avgiftsbelagda. Mer information om rättegångsavgifterna får du av förvaltningsdomstolarna.
Gör så här:
1
Bekanta dig noggrant med webbplatsen migri.fi.
- Där kan du läsa om registrering av uppehållsrätt och om uppehållskort för familjemedlemmar. På sidan finns också omfattande instruktioner om hur du kan använda våra tjänster.
Bekanta dig noggrant med webbplatsen migri.fi.
- Där kan du läsa om registrering av uppehållsrätt och om uppehållskort för familjemedlemmar. På sidan finns också omfattande instruktioner om hur du kan använda våra tjänster.
2
Se till att du uppfyller villkoren för registrering.
Se till att du uppfyller villkoren för registrering.
3
Se till att du har alla bilagor som behövs för din ansökan och att uppgifterna i bilagorna är aktuella.
- Om någon av bilagorna saknas, fördröjs handläggningen av din ansökan.
- Du hittar en lista över bilagorna på denna sida eller i ansökan.
- Vid behov ska du legalisera bilagorna och skaffa översättningar av dem.
Se till att du har alla bilagor som behövs för din ansökan och att uppgifterna i bilagorna är aktuella.
- Om någon av bilagorna saknas, fördröjs handläggningen av din ansökan.
- Du hittar en lista över bilagorna på denna sida eller i ansökan.
- Vid behov ska du legalisera bilagorna och skaffa översättningar av dem.
4
Fyll i ansökan noggrant.
- Lämna in din ansökan i vår e-tjänst Enter Finland. Om du inte kan använda vår e-tjänst, kan du fylla i en pappersansökan.
- Om Migrationsverket måste be dig komplettera din ansökan, fördröjs handläggningen av ditt ärende.
Fyll i ansökan noggrant.
- Lämna in din ansökan i vår e-tjänst Enter Finland. Om du inte kan använda vår e-tjänst, kan du fylla i en pappersansökan.
- Om Migrationsverket måste be dig komplettera din ansökan, fördröjs handläggningen av ditt ärende.
5
Boka en tid vid Migrationsverkets serviceställe.
- Boka en tid online på webbsidan migri.vihta.com.
- Om du ansöker om registrering i vår e-tjänst Enter Finland, måste du besöka Migrationsverkets serviceställe för att styrka din identitet.
- Om du ansöker om registrering med en pappersansökan, måste du personligen lämna in den och betala en behandlingsavgift vid Migrationsverkets serviceställe.
- Ta med dig alla bilagor.
Boka en tid vid Migrationsverkets serviceställe.
- Boka en tid online på webbsidan migri.vihta.com.
- Om du ansöker om registrering i vår e-tjänst Enter Finland, måste du besöka Migrationsverkets serviceställe för att styrka din identitet.
- Om du ansöker om registrering med en pappersansökan, måste du personligen lämna in den och betala en behandlingsavgift vid Migrationsverkets serviceställe.
- Ta med dig alla bilagor.
6
Migrationsverket meddelar dig när ett beslut har fattats i ditt ärende.
- Migrationsverket kontaktar dig vid behov.
- Du behöver inte kontakta Migrationsverket medan handläggningen av din ansökan pågår.
- Migrationsverket ber dig om mer information vid behov.
Migrationsverket meddelar dig när ett beslut har fattats i ditt ärende.
- Migrationsverket kontaktar dig vid behov.
- Du behöver inte kontakta Migrationsverket medan handläggningen av din ansökan pågår.
- Migrationsverket ber dig om mer information vid behov.
Bilagor
När ansökan lämnas in ska bilagorna visas upp i original och tillsammans med en auktoriserad översättning till finska, svenska eller engelska, om de inte har upprättats på något av dessa språk.
Du behöver inte skaffa översättningar av sådana officiella handlingar som har utfärdats av en myndighet i ett EU-land och som gäller födelse, äktenskap, registrerat partnerskap eller dödsfall, om du bifogar till handlingen ett flerspråkigt standardformulär som har utfärdats av myndigheten i fråga.
Om din familjemedlem är finsk medborgare, bifoga till ansökan en utredning som visar att din familjemedlem har utnyttjat sin rätt till fri rörlighet och att ni har bott tillsammans i ett annat EU-land.
- Arbetstagare
- Kopia av pass eller identitetskort (ska visas upp i original)
- Anställningsintyg
- Egenföretagare
- Kopia av pass eller identitetskort (ska visas upp i original)
- Bevis på att han/hon är egenföretagare
- Studerande
- Kopia av pass eller identitetskort (ska visas upp i original)
- Utredning om att han/hon har tillräckliga tillgångar för sin och sina familjemedlemmarsförsörjning
- Studieintyg
- Person med tillräckliga tillgångar
- Kopia av pass eller identitetskort (ska visas upp i original)
- Utredning om att han/hon har tillräckliga tillgångar för sin och sina familjemedlemmars försörjning
- Make/maka/sambo/barn
- Kopia av pass eller identitetskort (ska visas upp i original)
- Utredning om samboende
- Dokument om familjeband (måste legaliseras om det inte har utfärdats i ett nordiskt land eller i ett annat EU-land)
- Föräldrar och barn över 21 år som ska försörjas
- Kopia av pass eller identitetskort (ska visas upp i original)
- Intyg om beroende
- Dokument om familjeband (måste legaliseras om det inte har utfärdats i ett nordiskt land eller i ett annat EU-land)
- Annan anhörig
- Kopia av pass eller identitetskort (ska visas upp i original)
- Intyg om beroende, omvårdnad
- Dokument om familjeband (måste legaliseras om det inte har utfärdats i ett nordiskt land eller i ett annat EU-land)
Registrering av uppehållsrätt för medborgare i Europeiska unionen, EU_REK
Fyll i ansökan i e-tjänstenDenna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe. Hittade du det du sökte? Ge respons till Europeiska kommissionen! Om du vill ge respons till Migrationsverket, gå till sidan migri.fi/respons.