Migrationsverkets serviceställen
Boka en tid på förhand på nätet.
Se till att du har alla nödvändiga handlingar med dig när du kommer till servicestället. Läs instruktionerna på sidan Att uträtta ärenden på ett serviceställe.
Det är möjligt att besöka Migrationsverkets serviceställen med könummer under serviceställenas öppettider, med undantag av serviceställena i Rovaniemi och Mariehamn. Du kan kontrollera serviceställenas öppettider under kontaktuppgifterna för serviceställena.
Det är möjligt att servicestället slutar dela ut könummer redan tidigare om kön blir för lång för att hantera under öppettiden.
Serviceställena har ingen telefontjänst, så det går inte att ringa till ett serviceställe. Vid frågor om tillstånd eller tidsbokning kan du kontakta Migrationsverkets rådgivningstjänst.
Du kan lämna in dina dokument personligen på ett av Migrationsverkets serviceställen under öppettiderna. Lägg handlingarna i ett kuvert och kuvertet i postlådan.
Serviceställena är stängda på officiella högtidsdagar.
Kontaktuppgifterna för våra serviceställen:
Helsingfors
Adress: Handelstået 10, 00700 Helsingfors
Öppet: mån.–fre. klockan 8–16.15.
Sista torsdagen varje månad klockan 10–16.15.
Vi har öppet kl. 10.30–16.15 på följande dagar:
- 17.10.2024
- 14.11.2024
- 12.12.2024
Kundanvisning: Gör så här när du besöker servicestället i Malm
Parkeringsplatsen ligger inte i serviceställets omedelbara närhet. För dem som kommer med egen bil finns det avgiftsfria parkeringsplatser med tidsbegränsningar bland annat längs Spannmålsvägen och i parkeringshallarna i Malmtorgets köpcentrum. På serviceställets tomt finns inga parkeringsplatser reserverade för kunder. Det är tillåtet att parkera bilen tillfälligt framför dörren om du har ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade.
En plats för hämtning och lämning finns framför ingången.
Rutten till servicestället är skyltad. Ingången är belyst och lätt att urskilja.
Det finns en rullstolsramp vid ingången.
Man måste öppna dörren själv genom att dra i handtaget. Det finns tröskellister vid dörrarna. Vid behov kan väktaren hjälpa dig att komma in.
Servicestället finns i gatuplanet på samma våning som ingången.
Inomhusutrymmena är skyltade.
Det finns stolar i väntsalen. Om du har bokat en tid, ropar vi upp dig när det är din tur. I väntsalen finns ett könummersystem för kunder som inte har bokat en tid i förväg. Könumren är avsedda för brådskande ärenden. Väntetiden kan vara lång, så det lönar sig att boka en tid på förhand.
Det finns plats att röra sig med rullstol i korridorerna.
Det finns en tillgänglig toalett i väntsalen.
Ledarhundar och assistenthundar är tillåtna i inomhusutrymmena.
Det finns ingen ljudfyr eller induktionsslinga i utrymmena.
Lahtis
Adress: Kirkkokatu 12 D, 1:a våningen, 15140 Lahtis. Våra lokaler finns i ämbetshusets bakre del. Ingång till D-trappan sker från utsidan (till höger om huvudententrén, bakom hörnet).
Öppet: mån.–ons. och fre. klockan 8–16.15.
Stängt torsdagar.
Det finns en allmän parkeringsplats framför huvudingången till ämbetshuset. Det finns en tillgänglig bilplats på parkeringsplatsen. Servicestället har inga parkeringsplatser reserverade för kunder.
En plats för hämtning och lämning finns framför ingången.
Rutten till servicestället är delvis skyltad. Ingången finns på baksidan av byggnaden och är svår att urskilja. Ingången är belyst.
Det finns en rullstolsramp framför ingången till D-trappan.
Man måste öppna dörren själv genom att dra i handtaget. Vid behov kan väktaren hjälpa dig att komma in.
Servicestället finns i gatuplanet på samma våning som ingången. Det finns en tröskel vid dörren.
Inomhusutrymmena är skyltade.
Det finns stolar i väntsalen. Om du har bokat en tid, ropar vi upp dig när det är din tur. I väntsalen finns ett könummersystem för kunder som inte har bokat en tid i förväg. Könumren är avsedda för brådskande ärenden. Väntetiden kan vara lång, så det lönar sig att boka en tid på förhand.
Det är trångt att röra sig med rullstol i korridorerna.
Det finns en tillgänglig toalett i fastighetens huvudentréhall (entréhall A) till vänster.
Ledarhundar och assistenthundar är tillåtna i inomhusutrymmena.
Det finns ingen ljudfyr eller induktionsslinga i utrymmena.
Tammerfors
Adress: Tekniikankatu 1 (A-flygeln), 33720 Tammerfors
Öppet: mån.–ons. och fre. klockan 8–16.15.
Stängt torsdagar.
Parkeringsplatsen ligger nära huvudingången. Kör till parkeringsplatsen via Tekniikankatu. Det finns en tillgänglig bilplats på parkeringsplatsen.
En plats för hämtning och lämning finns framför ingången.
Rutten till serviceställets ingång är dåligt skyltad. Ingången är belyst.
Rutten till inomhusutrymmena är jämn.
Dörren vid huvudingången öppnas automatiskt med en rörelsedetektor. Servicestället har säkerhetskontroll vid ingången.
Servicestället finns på andra våningen.
Servicestället kan nås med hiss. Hissen är trång om du rör dig med rullstol.
Det finns skyltar i entréhallen på nedre våningen.
Det finns stolar i väntsalen. Om du har bokat en tid, ropar vi upp dig när det är din tur. I väntsalen finns ett könummersystem för kunder som inte har bokat en tid i förväg. Könumren är avsedda för brådskande ärenden. Väntetiden kan vara lång, så det lönar sig att boka en tid på förhand.
Det finns trösklar i inomhusutrymmena. Det är trångt att röra sig med rullstol i korridorerna.
Det finns en tillgänglig toalett i väntsalen.
Ledarhundar och assistenthundar är tillåtna i inomhusutrymmena.
Det finns ingen ljudfyr eller induktionsslinga i utrymmena.
Parkeringsplatsen ligger i serviceställets omedelbara närhet. Avståndet mellan parkeringsplatsen och ingången är över 10 meter. Det finns två tillgängliga bilplatser på parkeringsplatsen.
En plats för hämtning och lämning finns framför ingången.
Rutten till ingången är skyltad, belyst och lätt att urskilja. Ovanför ingången finns ett tak.
Det finns en rullstolsramp framför ingången.
Väktaren öppnar dörren för dig. Servicestället har säkerhetskontroll vid ingången.
Servicestället finns i gatuplanet på samma våning som ingången.
Inomhusutrymmena är skyltade.
Det finns stolar i väntsalen. Om du har bokat en tid, ropar vi upp dig när det är din tur. I väntsalen finns ett könummersystem för kunder som inte har bokat en tid i förväg. Könumren är avsedda för brådskande ärenden. Väntetiden kan vara lång, så det lönar sig att boka en tid på förhand.
Det finns plats att röra sig med rullstol i korridorerna.
Det finns en tillgänglig toalett i tredje våningen.
Ledarhundar och assistenthundar är tillåtna i inomhusutrymmena.
Det finns ingen ljudfyr eller induktionsslinga i utrymmena.
Villmanstrand
Adress: Pormestarinkatu 1, 53100 Villmanstrand. Våra lokaler finns på bottenvåningen P.
Öppet: mån.–ons. och fre. klockan 8–16.15.
Den 25 oktober 2024 börjar vi ta emot kunder med könummer först kl. 10.30.
Stängt torsdagar.
Det finns två rutter till samtalslokalerna:
- ämbetshusets huvudingång på adressen Pormestarinkatu 1 och
- den tillgängliga ingången på adressen Villimiehenkatu 2.
Stadens parkeringsplats finns på Pormestarinkatu. Servicestället har inga parkeringsplatser reserverade för kunder. Det finns inga tillgängliga bilplatser i serviceställets omedelbara närhet.
En plats för hämtning och lämning finns framför ingången vid Villimiehenkatu 2.
Huvudingången till ämbetshuset är belyst och lätt att urskilja. Rutten till ingången på Villimiehenkatu är svår att urskilja och dåligt belyst. Ingången på Pormestarinkatu är skyltad.
Båda ingångar har en rullstolsramp. Båda ingångar är tillräckligt breda för att röra sig med rullstol. Ovanför båda ingångar finns ett tak.
Man kan öppna ytterdörrarna genom att trycka på knappen utanför och innanför dörrarna. Det finns plats att vända sig om med rullstol framför ingångarna.
Servicestället finns i P-våningen (på samma våning som huvudingången).
Ingången på Villimiehenkatu finns på K-våningen. Servicestället kan nås med hiss. Dörrarna till hissen öppnas automatiskt. Hissen meddelar med ett ljudmeddelande att den har kommit till våningsplanet. Det finns inte plats i hissen att vända sig om med rullstol eller barnvagn.
Rutten till servicestället är dåligt skyltad.
Det finns stolar i väntsalen. Om du har bokat en tid, ropar vi upp dig när det är din tur. I väntsalen finns ett könummersystem för kunder som inte har bokat en tid i förväg. Könumren är avsedda för brådskande ärenden. Väntetiden kan vara lång, så det lönar sig att boka en tid på förhand.
Det finns plats att röra sig med rullstol i korridorerna.
En tillgänglig toalett finns i ämbetshuset allmänna utrymmen på P-våningen.
Ledarhundar och assistenthundar är tillåtna i inomhusutrymmena.
Det finns ingen ljudfyr eller induktionsslinga i utrymmena.
Vasa
Adress: Korsholmsesplanaden 45, 65100 Vasa
Öppet: mån.–ons. och fre. klockan 8–16.15.
Stängt torsdagar.
Parkeringsplatsen finns bakom polishuset, som inte ligger i serviceställets omedelbara närhet. Du kan också parkera bilen på gatan. Tillgängliga parkeringsplatser finns längs Korsholmsesplanaden.
En plats för hämtning och lämning finns bredvid huvudingången till polishuset.
Rutten till servicestället är dåligt skyltad. Ingången är inte belyst. Vid behov kan du be om hjälp i informationsdisken i polishusets entréhall.
Det finns en rullstolsramp vid ingången.
Ytterdörren öppnas automatiskt med en rörelsedetektor eller genom att trycka på knappen.
Servicestället finns i gatuplanet på samma våning som ingången.
Inomhusutrymmena är skyltade.
Det finns stolar i väntsalen. Om du har bokat en tid, ropar vi upp dig när det är din tur. I väntsalen finns ett könummersystem för kunder som inte har bokat en tid i förväg. Könumren är avsedda för brådskande ärenden. Väntetiden kan vara lång, så det lönar sig att boka en tid på förhand.
I en del av korridorerna kan det vara trångt att röra sig med rullstol.
Det finns en tillgänglig toalett i huvudentréhallen.
Ledarhundar och assistenthundar är tillåtna i inomhusutrymmena.
Det finns ingen ljudfyr eller induktionsslinga i utrymmena.
Kuopio
Adress: Ajurinkatu 45, 70110 Kuopio
Öppet: mån.–ons. och fre. klockan 8–16.15.
Vi delar inte ut könummer tisdagen den 8 och onsdagen den 9 oktober 2024. Vi beklagar olägenheten.
Stängt torsdagar.
Avvikelser i öppettider vid servicestället i Kuopio:
Den 2 maj – 31 oktober 2024
-
Servicestället är öppet mån.– ons. och fre. klockan 8–16.15
-
Mottagning av kunder med könummer är öppet mån.–ons. klockan 8–12
-
Servicestället är stängt torsdagar och fredagar
Parkeringsplatsen ligger inte i serviceställets omedelbara närhet. Det finns en avgiftsbelagd parkeringsplats bakom byggnaden. Det finns inga tillgängliga bilplatser på parkeringsplatsen.
En plats för hämtning och lämning finns framför huvudingången.
Rutten till servicestället är skyltad. Ingången är inte belyst och svår att urskilja.
Det finns en tröskel vid dörren. Rullstolsrampen är för tillfället ur användning.
Man måste öppna ytterdörren själv genom att dra i handtaget. Vid behov kan väktaren hjälpa dig att komma in. Servicestället har säkerhetskontroll vid ingången.
Servicestället finns i gatuplanet på samma våning som ingången.
Rutten till servicestället är dåligt skyltad. Servicestället har säkerhetskontroll vid ingången.
Det finns stolar i väntsalen. Om du har bokat en tid, ropar vi upp dig när det är din tur. I väntsalen finns ett könummersystem för kunder som inte har bokat en tid i förväg. Könumren är avsedda för brådskande ärenden. Väntetiden kan vara lång, så det lönar sig att boka en tid på förhand.
Det är trångt att röra sig med rullstol i korridorerna.
Det finns en tillgänglig toalett i väntsalen.
Ledarhundar och assistenthundar är tillåtna i inomhusutrymmena.
Det finns ingen ljudfyr eller induktionsslinga i utrymmena.
Uleåborg
Adress: Albertinkatu 4, 90100 Uleåborg.
Öppet: mån.–ons. och fre. klockan 8–16.15.
Stängt torsdagar.
Ingången finns på Albertinkatu bredvid den gula träbyggnaden, mittemot Finnkinos parkeringshus. Om du kommer med egen bil, finns det parkeringsplatser på närliggande gator och i närliggande parkeringshus. På domstolshusets innergård finns ett parkeringsområde där man kan parkera mot avgift (infart via Sepänkatu). Det är inte tillåtet att parkera på grannhusets gårdsplan.
Det finns två rutter till samtalslokalerna:
- huvudingången på adressen Albertinkatu 4 B och
- ingången på rådhusets innergård på adressen Sepänkatu 3 a, som är avsedd för kunder som använder den tillgängliga parkeringsplatsen.
Ingendera av ingångarna är helt tillgänglig.
På byggnadens innergård på Sepänkatu finns privata avgiftsbelagda parkeringsplatser och avgiftsfria tillgängliga parkeringsplatser. Avståndet mellan de tillgängliga parkeringsplatserna och ingången till Migrationsverket på innergården är under 10 meter. Servicestället har inga parkeringsplatser reserverade för kunder.
En plats för hämtning och lämning finns framför ingången vid Sepänkatu 3 A. Kortvarig hämtning och lämning är också tillåten vid Albertinkatu 4 B.
Rutten till ingången på Sepänkatu är dåligt skyltad. Huvudingången på Albertinkatu är skyltad och lätt att urskilja.
Båda ingångar är belysta och tillräckligt breda för att röra sig med rullstol. Ovanför båda ingångar finns ett tak. Det finns plats att vända sig om med rullstol framför båda ingångar.
Det finns en summer vid ingången på Sepänkatu. Tryck på summern så kommer väktaren och öppnar dörren för dig. Summern är för hög för personer som använder rullstol. Tröskeln i dörröppningen är hög och det finns ingen rullstolsramp. Vid behov hjälper väktarna dig att komma in.
Dörren vid ingången på Albertinkatu har ingen elektronisk öppningsmekanism. Tröskeln vid ingången på Albertinkatu är låg och lätt att ta sig över med rullstol.
Dörren vid ingången på innergården öppnas genom att ringa på dörrklockan. Väktaren hjälper dig att komma in.
Servicestället finns på andra våningen.
Servicestället kan nås med hiss. Dörrarna till hissen öppnas automatiskt. Hissen har ingen röststyrning. Det finns inte plats i hissen att vända sig om med rullstol eller barnvagn.
Dörren på andra våningen öppnas genom att ringa på dörrklockan. Tröskeln vid dörröppningen är låg.
Inomhusutrymmena är dåligt skyltade.
Det finns stolar i väntsalen. Om du har bokat en tid, ropar vi upp dig när det är din tur. I väntsalen finns ett könummersystem för kunder som inte har bokat en tid i förväg. Könumren är avsedda för brådskande ärenden. Väntetiden kan vara lång, så det lönar sig att boka en tid på förhand.
Det finns plats att röra sig med rullstol i korridorerna.
Det finns en tillgänglig toalett i väntsalen i andra våningen.
Ledarhundar och assistenthundar är tillåtna i inomhusutrymmena.
Det finns ingen ljudfyr eller induktionsslinga i utrymmena.
Rovaniemi
Adress: Ruokasenkatu 2 A, 96200 Rovaniemi
Öppet mån.–ons. klockan 8–16.15.
Könummertjänsten: mån.–ons. klockan 12.30–16.15.
Stängt torsdagar och fredagar.
Stadens parkeringsplats finns nära huvudingången. Du kan också parkera bilen på gatan. Det finns inga tillgängliga bilplatser på parkeringsplatsen.
En plats för hämtning och lämning finns på trottoaren framför huvudingången.
Rutten till servicestället är dåligt skyltad. Ingången är belyst.
Det finns en rullstolsramp vid ingången.
Dörren öppnas genom att ringa på dörrklockan. Man måste öppna dörren själv genom att dra i handtaget.
Servicestället finns på andra våningen.
Servicestället kan nås med hiss. Det finns inte plats i hissen för en rullstol.
Det finns skyltar i inomhusutrymmena.
Det finns plats att röra sig med rullstol i korridorerna.
Det finns stolar i väntsalen. Om du har bokat en tid, ropar vi upp dig när det är din tur. I väntsalen finns ett könummersystem för kunder som inte har bokat en tid i förväg. Könumren är avsedda för brådskande ärenden. Väntetiden kan vara lång, så det lönar sig att boka en tid på förhand.
Det finns ingen tillgänglig toalett på servicestället.
Ledarhundar och assistenthundar är tillåtna i inomhusutrymmena. På trapphusets dörr finns en dekal om att hundar är förbjudna, men assistenthundar får komma in.
Det finns ingen ljudfyr eller induktionsslinga i utrymmena.
Åland
Adress: Torggatan 16 A, 22100 Mariehamn
Öppet: Vi har ingen permanent verksamhet på Åland men vi betjänar kunder i ämbetshuset med 6–7 veckors mellanrum. Extra besök anordnas när det är möjligt.
- mån.–tors. den 8–11 juli 2024 (vecka 28)
- tis.–fre. den 13–16 augusti 2024 (vecka 33)
- tis.–fre. den 24–27 september 2024 (vecka 39)
- tis.–fre. den 5–8 november 2024 (vecka 45)
- mån.–tors. den 16–19 december 2024 (vecka 51)
Om du bor på Åland kan du sköta ditt ärende vid ett serviceställe på det finländska fastlandet eller boka tid för ett möte i Mariehamn med en tjänsteman från Migrationsverket. I Mariehamn tar vi endast emot kunder med en bokad tid.
Det finns en stor parkeringsplats på innergården (Ämbetshusets parkering), som man når via Storgatan. Det finns en tillgänglig bilplats på parkeringsplatsen.
En plats för hämtning och lämning finns framför ingången vid Torggatan 16A/B.
Rutten till servicestället är bred och belyst. Huvudingången är lätt att urskilja. Rutten är svårast att urskilja när man kommer in via ingången på innergården. Rutten till servicestället är skyltad.
Det finns en låg tröskel vid ingången till ämbetshuset. Det finns en rullstolsramp vid ingången på innergården.
Ytterdörrarna öppnas genom att trycka på knappen.
Huvudingången finns i gatuplanet. Servicestället finns på andra våningen.
Servicestället kan nås med hiss eller trappor. Det finns plats att röra sig med rullstol i hissen.
Inomhusutrymmena är skyltade.
Det finns stolar i väntsalen. Servicestället betjänar endast med tidsbokning. Vi ropar upp dig när det är din tur.
Det finns plats att röra sig med rullstol i korridorerna.
Det finns en tillgänglig toalett i entréhallen på första våningen.
Ledarhundar och assistenthundar är tillåtna i inomhusutrymmena.
Det finns ingen ljudfyr eller induktionsslinga i utrymmena.
International House Helsinki
Adress: Fågelviksgränden 2, 00530 Helsinki
Öppet: mån.–fre. klockan 9–16.
Vid IHH kan du sköta din EU-registrering. I dina övriga ärenden ska du besöka Migrationsverkets serviceställe.
Boka en tid för EU-registrering på IHH:s serviceställe via Migrationsverkets tidsbokningssystem. Fyll i ansökan via Enter Finland eller på papper. Ta med dig nödvändiga bilagor. Kom dessutom ihåg att ta med din identitetshandling samt ditt bank- eller kreditkort, såvida du inte har betalat din ansökan via Enter Finland. På IHH kan du inte betala med kontanter.
IHH erbjuder nya invandrare information om tjänster från olika områden inom den offentliga förvaltningen på ett och samma ställe. Tjänsten är avsedd för invandrare som nyligen kommit till huvudstadsregionen samt för företag och arbetsgivare i frågor relaterade till invandrad arbetskraft och rekrytering av invandrad arbetskraft.