Mobilapplikationen Work Help Finland
Mobilapplikation Work Help Finland är avsedd för utländska arbetstagare som kommer till Finland eller som befinner sig i Finland.
Genom applikationen får du information om dina rättigheter och skyldigheter som arbetstagare i Finland. I applikationen hittar du också de viktigaste instanserna som erbjuder hjälp om du misstänker att du har blivit illa bemött.
Applikationen finns tillgänglig på 26 språk
Språken är:
finska, svenska, engelska, albanska, arabiska, bengali, bosniska, dari, estniska, farsi, franska, hindi, kurdiska, mandarinkinesiska, nepalesiska, portugisiska, rumänska, ryska, somaliska, spanska, thailändska, turkiska, ukrainska, urdu, uzbekiska, vietnamesiska.
Ladda ner mobilapplikationen i applikationsbutiken
Ladda ner den avgiftsfria applikationen till din enhet i applikationsbutiken:
Applikationens dataskydd och tillgänglighet
När du använder mobilapplikationen Work Help Finland samlar vi in och behandlar endast anonym information om användningen av applikationen. Informationen används enbart för statistikföring och uppföljning av användningen av applikationen. Inga personuppgifter lagras.
I detta tillgänglighetsutlåtande berättas hur lagen om tillhandahållande av digitala tjänster iakttas i mobilapplikationen Work Help Finland, vilka bristerna i tillgängligheten till applikationen är och hur du kan ge oss respons om tillgänglighetsproblem.
UF-centret ansvarar för applikationen.
Hur tillgänglig är applikationen?
Denna mobilapplikation uppfyller i huvudsak de tillgänglighetskriterier på nivåerna A och AA som krävs enligt lagen (WCAG-kriterier 2.1). Det finns vissa brister i applikationens tillgänglighet. Dessa beskrivs noggrannare nedan.
Har du upptäckt några brister i tillgängligheten?
Vårt mål är att ständigt förbättra applikationens tillgänglighet. Om du hittar problem som inte beskrivs här, meddela om dem till oss så försöker vi avhjälpa bristerna.
Du kan kontakta oss per e-post på adressen integration@uf-centret.fi. Skriv ”Respons om tillgängligheten/mobilapplikationen Work Help Finland” i ämnesfältet och beskriv bristerna så noggrant som möjligt.
Tillsyn över tillgängligheten
Transport- och kommunikationsverket Traficom övervakar att tillgänglighetskraven uppfylls. Om du inte är nöjd med det svar du får eller om du inte får något svar alls inom två veckor, kan du lämna respons till Traficom. På Traficoms webbplats finns noggranna anvisningar om hur du kan lämna in ett klagomål och information om hur ärendet behandlas.
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
tfn. 029 534 5000 (växel)
Närmare uppgifter om den tekniska tillgängligheten
Mobilapplikationen är ännu inte tillgänglig till alla delar. Innehåll eller funktioner som ännu inte är tillgängliga:
- Textens storlek kan inte ändras utan tekniska hjälpmedel. (WCAG 1.4.4)
- I mobilapplikationen ska länkarna vara tydligt placerade i slutet av meningarna så att de inte blandas ihop med annat textinnehåll. (WCAG 2.4.4)
Vårt mål är att förbättra applikationens tillgänglighet.
Hur har tillgängligheten testats?
Iakttagelserna i detta tillgänglighetsutlåtande baserar sig på en tredje parts bedömning av huruvida applikationen uppfyller de krav som anges i lagen. En extern leverantör utvärderade applikationens tillgänglighet hösten 2022.
Applikationen publicerades 2022.
Detta utlåtande är upprättat den 30 juni 2022 och granskades senast den 21 oktober 2025.
Mer information
Work Help Finland är en digitalt säker mobilapplikation. Den kräver inga behörigheter från din enhet och samlar inte in någon personlig data.
Registeransvarig och kontaktpersoner i ärenden som gäller registret
UF-centret
PB 1000, 50101 S:t Michel
Telefon 0295 020 000 (växel)
kirjaamo@keha-keskus.fi
I ärenden som gäller registret kan du kontakta oss på addressen integration@uf-centret.fi.
Dataskyddsombud
Telefon 0295 020 000 (växel)
tietosuoja@keha-keskus.fi