Ändring av permanent uppehållsrätt för en brittisk medborgare
Utträdesavtalet mellan Storbritannien och EU trädde i kraft den 1 februari 2020. Ansökningsperioden för uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet har gått ut den 30 september 2021.
Du kan ansöka om ändring av permanent uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet efter den 30 september 2021, om du har en grundad anledning till att du lämnar in din ansökan för sent och du har vistats i Finland som EU-medborgare före övergångsperiodens slut den 1 januari 2021.
För permanent uppehållsrätt krävs att du har vistats i Finland lagligen i fem år. Om du ännu inte har vistats i Finland oavbrutet i fem år vid utgången av år 2020, räknas din fortsatta vistelse efter övergångsperiodens slut med i din boendetid. I detta fall kan du få permanent uppehållsrätt senare. Du måste dock ändra din EU-registrering till en uppehållsrätt enligt utträdesavtalet även om du ännu inte vistats i Finland i fem år.
Om du vistas tillfälligt utomlands, kan du även utomlands avgiftsfritt ansöka om att intyget ändras till en uppehållsrätt enligt utträdesavtalet. I detta fall ska du lämna in din ansökan till en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter. Kontaktuppgifterna för din närmaste beskickning eller tillståndscenter hittar du på webbplatsen finlandabroad.fi.
Se till att du uppfyller följande villkor:
- Du har ett giltigt pass eller identitetskort som utfärdats av Storbritannien.
- Du har ett intyg över permanent uppehållsrätt i Finland som beviljats av polisen eller Migrationsverket.
- Du har inte vistats oavbrutet utanför Finland i över fem (5) år.
Så här behandlas din ansökan
Fyll i ansökan antingen i e-tjänsten Enter Finland eller med en pappersansökan. Varje sökande ska fylla i en egen ansökningsblankett.
Du måste göra ansökan själv. Till exempel din arbetsgivare eller din familjemedlem kan inte göra ansökan på dina vägnar. Du kan dock göra en ansökan på ditt minderåriga barns vägnar.
När du fyllt i ansökan, ska du boka tid vid ett av Migrationsverkets serviceställen. Om du tillfälligt befinner dig utomlands, ska du boka tid vid en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter. Anvisningar för att uträtta dina ärenden vid en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter hittar du på webbplatsen finlandabroad.fi.
Ansökan är avgiftsfri.
- Om du har gjort en webbansökan i Enter Finland, ska du besöka ett av Migrationsverkets serviceställen, en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter för att styrka din identitet och visa upp i original dokumenten som du bifogat till din ansökan.
- Om du har lämnat in en pappersansökan, ska du besöka ett av Migrationsverkets serviceställen, en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter för att styrka din identitet. Ta med dig ansökan och originalexemplaren av de bilagor som behövs för din ansökan.
- Alla sökandena ska vara närvarande då ansökan lämnas in. Om sökanden är ett minderårigt barn, ska hans eller hennes vårdnadshavare vara närvarande då ansökan lämnas in. Om den andra vårdnadshavaren till ett barn som ansöker om uppehållsrätt inte är närvarande då ansökan lämnas in, ska den andra vårdnadshavarens skriftliga samtycke till barnets ansökan bifogas till ansökan.
- Dina fingeravtryck tas under ditt besök till ett av Migrationsverkets serviceställen, en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter. Alla sökande som är över sex år ska lämna sina fingeravtryck när de lämnar in ansökan.
- Ett foto av sökanden ska bifogas till ansökan. Fotot ska uppfylla kraven som anges i den finska polisens anvisningar för passfoto. Fotot kan vara svartvitt eller i färg. Fotot får vara högst sex (6) månader gammalt. Närmare anvisningar hittar du på polisens webbplats poliisi.fi/tillstand/pass/anvisningar_for_passfoto.
Om du har ansökt om ändring av din uppehållsstatus i e-tjänsten Enter Finland, kan du skriva ut ett intyg över inlämnad ansökan i e-tjänsten.
Om du ansöker om ändring av din uppehållsstatus med en pappersansökan, får du ett intyg över att ha lämnat in en ansökan gällande uppehållsstatus omedelbart efter att du lämnat in din ansökan.
Migrationsverket kontaktar dig vid behov under behandlingen av din ansökan. Se till att vi har dina aktuella kontaktuppgifter.
Om du har lämnat in en webbansökan, ska du komplettera din ansökan vid behov i Enter Finland. Om du har lämnat in en pappersansökan, ska du komplettera din ansökan vid behov per post eller med krypterad e-post. Migrationsverkets postadress och anvisningar för att sända krypterad e-post hittar du på sidan migri.fi/sv/kontakta-oss. Använd följebrevsblanketten för en tilläggsutredning.
Du kan återkalla din ansökan när som helst under behandlingen av ansökan. Läs mer på sidan migri.fi/sv/aterkallande-av-ansokan.
Du får ett beslut per post eller i e-tjänsten Enter Finland.
Om du har gjort en webbansökan, får du ett e-postmeddelande och ett sms när beslutet är färdigt.
Om du beviljas uppehållsrätt eller permanent uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet, börjar tillståndet gälla den 1 januari 2021. Detta innebär att du får ditt uppehållstillståndskort först efter den 31 december 2020, även om beslutet på din ansökan fattats redan tidigare.
Uppehållstillståndskortet gäller i högst fem år. På chippet som finns på uppehållstillståndskortet sparas bland annat en bild av ditt ansikte och två fingeravtryck som biometriska kännetecken. För att garantera chippets datasäkerhet måste kortet förnyas med fem års mellanrum.
Om du inte är nöjd med beslutet, har du enligt finländsk lag rätt att överklaga beslutet hos en förvaltningsdomstol. Anvisningar om hur man överklagar ett beslut finns som bilaga till beslutet.
En stor del av förvaltningsdomstolarnas beslut är avgiftsbelagda. Mer information om rättegångsavgifterna får du av förvaltningsdomstolarna.
Gör så här:
1
Bekanta dig noggrant med webbplatsen migri.fi.
- Där kan du läsa om ansökan om uppehållsrätt enligt utträdesavtalet samt närmare anvisningar för uträttande av ärenden vid ett av Migrationsverkets serviceställen.
Bekanta dig noggrant med webbplatsen migri.fi.
- Där kan du läsa om ansökan om uppehållsrätt enligt utträdesavtalet samt närmare anvisningar för uträttande av ärenden vid ett av Migrationsverkets serviceställen.
2
Se till att du uppfyller villkoren för uppehållsrätt enligt utträdesavtalet.
Se till att du uppfyller villkoren för uppehållsrätt enligt utträdesavtalet.
3
Se till att du har alla bilagor som behövs för din ansökan och att uppgifterna i bilagorna är aktuella.
- Om någon av bilagorna saknas, fördröjs handläggningen av din ansökan.
- Du hittar en lista över bilagorna på denna sida och på ansökningsblanketten.
- Legalisera och skaffa översättningar av bilagorna vid behov.
Se till att du har alla bilagor som behövs för din ansökan och att uppgifterna i bilagorna är aktuella.
- Om någon av bilagorna saknas, fördröjs handläggningen av din ansökan.
- Du hittar en lista över bilagorna på denna sida och på ansökningsblanketten.
- Legalisera och skaffa översättningar av bilagorna vid behov.
4
Fyll i ansökan noggrant.
- Fyll i ansökan i e-tjänsten Enter Finland. Om du inte kan uträtta ärenden på elektronisk väg, använd pappersansökan.
- Behandlingen av din ansökan fördröjs om Migrationsverket måste be dig att komplettera din ansökan.
- Uppge i fältet ’tilläggsuppgifter’ i din ansökan alla sådana förhållanden och orsaker som ledde till att du inte lämnade in din ansökan inom den utsatta tiden. Bifoga till din ansökan också alla nödvändiga bilagor som visar att du har en grundad anledning till att ansöka för sent. Bilagan kan vara exempelvis ett läkarintyg.
Fyll i ansökan noggrant.
- Fyll i ansökan i e-tjänsten Enter Finland. Om du inte kan uträtta ärenden på elektronisk väg, använd pappersansökan.
- Behandlingen av din ansökan fördröjs om Migrationsverket måste be dig att komplettera din ansökan.
- Uppge i fältet ’tilläggsuppgifter’ i din ansökan alla sådana förhållanden och orsaker som ledde till att du inte lämnade in din ansökan inom den utsatta tiden. Bifoga till din ansökan också alla nödvändiga bilagor som visar att du har en grundad anledning till att ansöka för sent. Bilagan kan vara exempelvis ett läkarintyg.
5
Boka tid vid ett av Migrationsverkets serviceställen, en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter.
- Boka tid vid ett av Migrationsverkets serviceställen på webben på adressen migri.vihta.com. Välj tjänstekategorin EU-registrering och tjänsten Brexit. Anvisningar om tidsbokning hittar du på sidan migri.fi/sv/sa-bokar-du-tid.
- Om du har ansökt om uppehållsrätt enligt utträdesavtalet i e-tjänsten Enter Finland, ska du besöka ett serviceställe för att styrka din identitet.
- Om du ansöker om uppehållsrätt enligt utträdesavtalet med en pappersansökan, ska du lämna in ansökan personligen och betala behandlingsavgiften vid ett serviceställe.
- Om du ska besöka en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter, ska du läsa anvisningar och boka tid på webbplatsen finlandabroad.fi.
- Ta med dig alla bilagor.
- Alla sökandena ska vara närvarande då ansökan lämnas in. Om sökanden är ett minderårigt barn, ska hans eller hennes vårdnadshavare vara närvarande då ansökan lämnas in. Om barnets andra vårdnadshavare inte är närvarande då ansökan lämnas in, ska den andra vårdnadshavarens skriftliga samtycke till att barnet flyttar till Finland bifogas till ansökan. Det skriftliga samtycket kan vara fritt formulerat.
- Alla sökande som är över sex år ska lämna sina fingeravtryck i samband med besöket.
Boka tid vid ett av Migrationsverkets serviceställen, en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter.
- Boka tid vid ett av Migrationsverkets serviceställen på webben på adressen migri.vihta.com. Välj tjänstekategorin EU-registrering och tjänsten Brexit. Anvisningar om tidsbokning hittar du på sidan migri.fi/sv/sa-bokar-du-tid.
- Om du har ansökt om uppehållsrätt enligt utträdesavtalet i e-tjänsten Enter Finland, ska du besöka ett serviceställe för att styrka din identitet.
- Om du ansöker om uppehållsrätt enligt utträdesavtalet med en pappersansökan, ska du lämna in ansökan personligen och betala behandlingsavgiften vid ett serviceställe.
- Om du ska besöka en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter, ska du läsa anvisningar och boka tid på webbplatsen finlandabroad.fi.
- Ta med dig alla bilagor.
- Alla sökandena ska vara närvarande då ansökan lämnas in. Om sökanden är ett minderårigt barn, ska hans eller hennes vårdnadshavare vara närvarande då ansökan lämnas in. Om barnets andra vårdnadshavare inte är närvarande då ansökan lämnas in, ska den andra vårdnadshavarens skriftliga samtycke till att barnet flyttar till Finland bifogas till ansökan. Det skriftliga samtycket kan vara fritt formulerat.
- Alla sökande som är över sex år ska lämna sina fingeravtryck i samband med besöket.
6
Du får ett meddelande när ditt beslut är färdigt.
- Du behöver inte kontakta Migrationsverket under behandlingen av din ansökan.
- Vi ber dig om mer information vid behov.
Du får ett meddelande när ditt beslut är färdigt.
- Du behöver inte kontakta Migrationsverket under behandlingen av din ansökan.
- Vi ber dig om mer information vid behov.
Bilagor
Följande dokument är obligatoriska bilagor till ansökan:
- Kopia av pass eller identitetskort (ska visas upp även i original)
- Passfoto enligt polisens anvisningar för passfoto eller en individuell bildkod som du fått av en fotoaffär
- Intyg över permanent uppehållsrätt för EU-medborgare
Uppge i fältet ’tilläggsuppgifter’ i din ansökan alla sådana förhållanden och orsaker som ledde till att du inte lämnade in din ansökan inom den utsatta tiden.
- Bifoga till din ansökan också eventuella bilagor som visar att du har en grundad anledning till att ansöka för sent.
- Bilagan kan vara exempelvis ett läkarintyg.