E-postmeddelanden som skickats till rådgivningstjänsten besvaras med fördröjning
Migrationsverkets rådgivningstjänst svarar på e-postmeddelanden med fördröjning. För närvarande finns det över 1 000 e-postmeddelanden som väntar på svar. Vi beklagar situationen.
Så här snabbar du upp behandlingen av meddelanden
Skicka ditt meddelande bara en gång. Ange alltid dina identifieringsuppgifter, dvs. ditt kundnummer och ditt namn, i ditt meddelande. Ange också diarienumret om du känner till det.
Om du har skickat in tilläggsutredning till din ansökan per e-post till Migrationsverket, bifogas utredningen genast till din ansökan. Om du har lämnat in tilläggsutredning via Enter Finland, behöver du inte skicka in samma uppgifter per e-post eller per post.
Du behöver inte oroa dig om du ännu inte har fått ett svar. Vi svarar på alla meddelanden. Anhopningen påverkar inte behandlingen av ansökningar.
Kontrollera om du hittar ett svar på din fråga på vår webbplats
Du kan kontrollera om du hittar ett svar på din fråga på sidan Frågor och svar. Där har vi bland annat svarat på frågor om aktuella ärenden, handläggningen av ansökningar, e-tjänsten Enter Finland och uträttandet av ärenden på våra serviceställen.
Tyvärr kan vår rådgivningstjänst inte berätta köplatsen för din ansökan. Du kan följa handläggningen av din ansökan på ditt konto i Enter Finland eller kontrollera den förväntade behandlingstiden för din ansökan på sidan Behandlingstider.