Hoppa till innehåll

Ansöker du om uppehållstillstånd i Finland? Ändringar i inlämningen av ansökningar och i serviceställenas verksamhet

Utgivningsdatum 20.3.2020 17.31 | Publicerad på svenska 23.3.2020 kl. 15.51
Pressmeddelande

Obs! Vi har uppdaterat våra anvisningar som gäller ansökningar och besök vid Migrationsverkets serviceställen under coronaepidemin. Du hittar anvisningarna på adressen migri.fi/sv/coronaviruset.

  • Om ditt tillstånd snart ska gå ut, kan du lämna in din ansökan via vår e-tjänst Enter Finland.
  • I regel ska du styrka din identitet vid ett serviceställe inom tre månader från inlämningen av ansökan.
  • På grund av coronasituationen bokar vi en tid för dig för styrkande av din identitet genast när det är möjligt.

Du behöver alltså inte oroa dig eller själv boka tid. Lämna in din ansökan och betala behandlingsavgiften. Kontrollera att dina kontaktuppgifter är korrekta i ansökan, i synnerhet ditt telefonnummer och din e-postadress.

Många ärenden går att skötas på webben

De flesta ansökningar kan lämnas in i e-tjänsten Enter Finland på adressen enterfinland.fi.

  • Enter Finland är det snabbaste och förmånligaste alternativet för att anhängiggöra en ansökan.
  • Enter Finland handleder dig i att fylla i ansökan.
  • Efter att du har betalat ansökan kan du följa behandlingsskedet för din ansökan i Enter Finland.

Du kan använda Enter Finland även om du inte har nätbankskoder. Allt du behöver är en e-postadress.

Om du ansöker om fortsatt tillstånd och har använt stark autentisering på Enter Finland, behöver du inte besöka ett serviceställe i vissa fall. Du kan använda stark autentisering i Enter Finland med nätbankskoder, medborgarcertifikat eller mobilcertifikat. Tjänsten berättar om du behöver besöka ett serviceställe eller om den elektroniska identifieringen räcker. Om ett besök för att styrka din identitet krävs, bokar vi en tid för dig snarast möjligt.

Du kan lämna in en ansökan om fortsatt tillstånd i Enter Finland även om du ansökte om det första uppehållstillståndet på papper.

Om det inte går att använda Enter Finland

Använd alltid i första hand e-tjänsten Enter Finland. Om det ändå inte går att använda e-tjänsten, kan du lämna in din ansökan på följande sätt:

  • Skanna din pappersansökan och skicka in den per e-post till adressen asiakaspalvelu@migri.fi. Din ansökan är anhängig när du får ett bekräftelsemeddelande.
  • Skicka in din pappersansökan till Migrationsverket till adressen PB 10, 00086 Migrationsverket. Din ansökan är anhängig när brevet har registrerats som inkommet.

Du kan inte lämna in din pappersansökan vid ett serviceställe utan att ha bokat tid. Din ansökan kan anhängiggöras snabbare om du skickar den per e-post i stället för per post. Om du skickar din ansökan per post, skicka den helst som rekommenderat brev.

Du kan betala behandlingsavgiften för din ansökan till Migrationsverkets konto FI50 5000 0121 5029 82. Uppge ditt kundnummer och namnet på det tillstånd som du söker i meddelandefältet. Bifoga ett kvitto på betalningen till ansökan. Observera att kontobetalning är möjlig endast i denna undantagssituation. Om du använder Enter Finland, betala ansökan i e-tjänsten.

Vi börjar behandla din ansökan och bokar en tid för styrkande av din identitet när du har betalat behandlingsavgiften.

I Enter Finland går det inte att ansöka om

  • uppehållstillstånd på grund av finländsk härkomst
  • uppehållstillstånd på annan grund
  • förnyelse av uppehållstillståndskort
  • resedokument
  • Schengenvisum
  • asyl.

Din tidsbokning gäller fortfarande

Om du har bokat en tid vid ett av våra serviceställen kan du besöka oss som vanligt.

Innan du kommer till servicestället, kom ihåg följande:

  • Om du har bokat en tid för att lämna in en pappersansökan men du kan använda Enter Finland, avboka din tid. Vi bokar en ny tid för dig för styrkande av din identitet snarast möjligt.
  • Lämna inte in några bilagor direkt till serviceställena utan lämna in dem via e-tjänsten Enter Finland, per e-post eller per post.
  • Du ska infinna dig på plats lite innan din tid börjar och visa upp bokningsbekräftelsen för väktaren.
  • Om du nyligen har kommit från utlandet, vänta i 14 dagar innan du besöker servicestället. Avboka din tid om den infaller under dessa dagar.
  • Kom inte till servicestället om du har förkylningssymtom. Kom ihåg att avboka din tid om du inte kan komma. Boka en ny tid när du är helt frisk igen.
  • Migrationsverkets tidsbokningstjänst har öppet som vanligt. Boka helst tid vid ditt närmaste serviceställe, även om det finns lediga tider vid andra serviceställen.

Tack för att du följer dessa anvisningar och hjälper oss att skydda våra kunder och vår personal mot smitta!

Ansöker du om främlingspass eller resedokument för flykting?

Om du ska ansöka om främlingspass eller resedokument för flykting, skicka e-post till adressen asiakaspalvelu@migri.fi.

Du kan betala behandlingsavgiften för din ansökan till Migrationsverkets konto FI50 5000 0121 5029 82. Uppge ditt kundnummer och namnet på det dokument som du ansöker om i meddelandefältet. Bifoga ett kvitto på betalningen till ditt meddelande. Observera att kontobetalning är möjlig endast i denna undantagssituation.

Vi börjar behandla din ansökan när du har besökt ett serviceställe för att styrka din identitet. På grund av coronasituationen bokar vi en tid för dig genast när det är möjligt. Du behöver alltså inte oroa dig eller själv boka tid. Kontrollera att dina kontaktuppgifter är korrekta i ditt meddelande, i synnerhet ditt telefonnummer och din e-postadress.

Mer information

  • Asylsökande: Mottagningen av begäranden om intyg över asylsökandens rätt att arbeta upphör tills vidare vid Migrationsverkets serviceställen
  • Behöver du ett intyg över inlämnad ansökan?
    • Du får intyget via Enter Finland.
    • Om du har skickat in din ansökan per e-post, kommer vi att skicka intyget till din e-postadress.
    • Ska du skicka din ansökan per post? Berätta då att du behöver ett intyg över inlämnad ansökan.
  • Du kan följa läget på vår webbplats: migri.fi/sv/coronaviruset. På denna sida hittar du aktuell information om hur coronautbrottet påverkar vår verksamhet samt svar på ofta förekommande frågor. Vi informerar omgående om eventuella förändringar.
  • Om du inte hittar svar på dina frågor på sidan migri.fi/sv/coronaviruset eller i våra kundmeddelanden, kan du ringa oss:
    • Inlämning av ansökningar och besök med könummer: 0295 419 627
    • Kundtjänst (förfrågningar om behandlingsskedet och andra allmänna frågor): 0295 419 600
    • Våra servicenummer är just nu högt belastade. Ring oss bara i det fall att ditt ärende är brådskande och du inte hittar svaret på vår webbplats. Då kan vi betjäna fler kunder per telefon.
  • För hälsorådgivning och aktuell information om coronaviruset i Finland, besök Institutet för hälsa och välfärds webbplats.