Hoppa till innehåll

Ansökte du om fortsatt tillstånd eller ett nytt uppehållstillståndskort i Enter Finland och undgick ett besök på ett serviceställe?

Utgivningsdatum 5.6.2023 12.57
Pressmeddelande

För närvarande börjar behandlingen av din ansökan inom cirka tre veckor från det att du skickade in den i Enter Finland.

När behandlingen av din ansökan har inletts, skickar vi ett meddelande till dig

När du har skickat in din ansökan om fortsatt tillstånd, uppehållstillståndskort eller uppehållskort berättar Enter Finland om du behöver besöka ett serviceställe eller inte. Om du inte behöver besöka ett serviceställe, börjar vi behandla din ansökan och fattar ett beslut om den så fort som möjligt. Du behöver själv inte göra någonting. Vi behandlar ansökningarna i den ordning de anländer till Migrationsverket.

När behandlingen av din ansökan har inletts, skickar vi ett meddelande till dig och du kan se diarienumret för din ansökan i Enter Finland. Efter det kan du också skriva ut ett intyg över inlämnad ansökan i Enter Finland. 

Vi kontaktar dig om vi behöver mer information

Antalet kunder som helt och hållet använder webbtjänster har ökat och vi har tagit emot flera ansökningar som inte kräver ett besök på ett serviceställe. Om cirka tre veckor från det att du skickade in din ansökan i Enter Finland meddelar vi dig att vi börjar behandla din ansökan. Vi kontaktar dig om vi behöver ytterligare uppgifter för din ansökan. Du kan alltså vänta i lugn och ro.

Ett samtal till Migrationsverkets telefontjänst snabbar inte upp behandlingen av din ansökan. Det lönar sig inte heller att boka en tid på ett serviceställe. Du sparar tid och beslutet fattas vanligtvis snabbare om du har möjlighet att helt och hållet använda webbtjänster.

Tusentals kunder har undgått att besöka ett serviceställe

År 2022 undgick över 10 000 kunder ett besök på Migrationsverkets serviceställe. Om du helt och hållet använder webbtjänster sparar du tid. Dessutom kan ansökningar som inte kräver ett besök på ett serviceställe behandlas snabbare än genomsnittet. Vi har som mål att öka antalet kunder som har möjlighet att helt och hållet använda webbtjänster.

På vår webbplats kan du läsa mer om hur du kan styrka din identitet på webben och undgå att besöka ett serviceställe.