Ansök om uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet på denna grund om du är familjemedlem till en brittisk medborgare men inte själv är brittisk medborgare.
Om du är brittisk medborgare och ansöker om uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet på grund av familjeband, kontrollera villkoren för beviljande av uppehållsrätt på följande sidor som innehåller information om olika brexittillstånd:
- Uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet
- Permanent uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet
- Ändring av permanent uppehållsrätt
Om du ännu inte har flyttat till Finland
Ansök om uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet inom tre månader från ankomsten till Finland. Följande villkor måste också uppfyllas:
- Din familjemedlem är brittisk medborgare.
- Din familjemedlem har fått uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet i Finland.
- Familjebandet mellan er har bildats före övergångsperiodens utgång den 31 december 2020.
Du kan vänta på beslut på din ansökan i Finland.
Du kan också ansöka om uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet för ditt barn efter utgången av övergångsperioden, om
- barnet är fött eller lagligen adopterat efter den 31 december 2020 och
- ansökan lämnas in inom tre månader från barnets födelse eller flyttning till Finland.
Om du har vistats i Finland redan före övergångsperiodens utgång den 31 december 2020
Utträdesavtalet mellan Storbritannien och EU trädde i kraft den 1 februari 2020.
Du kan fortfarande ansöka om uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet, om
- familjebandet mellan dig och din familjemedlem har bildats före övergångsperiodens utgång den 31 december 2020 och
- det finns grundad anledning att lämna in en sen ansökan i ditt fall.
Dessutom förutsätts att
- din familjemedlem är brittisk medborgare och
- din familjemedlem har fått uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet i Finland.
Se till att du uppfyller följande villkor:
Om du är medborgare i en medlemsstat i Europeiska unionen, Liechtenstein eller Schweiz, ska du i första hand ansöka om registrering av din uppehållsrätt.
Om du är medborgare i ett nordiskt land (Danmark, Island, Norge eller Sverige), ska du registrera dina uppgifter hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Du kan ansöka om uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet på grund av familjeband, om din familjemedlem
- är brittisk medborgare
- har fått brexittillstånd och
- bor i Finland.
Det krävs att du har varit familjemedlem till den brittiska medborgaren före övergångsperiodens utgång den 31 december 2020.
Med familjemedlemmar avses följande personer:
- makar eller sambor
- Med makar jämställs personer, oavsett kön, som fortlöpande lever i gemensamt hushåll under äktenskapsliknande förhållanden, om
- de har bott tillsammans i minst två år eller
- de har gemensam vårdnad om ett barn.
- Med makar jämställs personer, oavsett kön, som fortlöpande lever i gemensamt hushåll under äktenskapsliknande förhållanden, om
- barn som är under 21 år eller beroende av den brittiska medborgaren för sin försörjning
- Barnet måste vara antingen
- under 21 år eller
- barn eller barnbarn till den brittiska medborgaren eller till den brittiska medborgarens make och beroende av den brittiska medborgaren eller av den brittiska medborgarens make för sin försörjning.
- Barnet kan vara fött eller adopterat till Finland också efter övergångsperiodens utgång den 31 december 2020.
- Barnet måste vara antingen
- föräldrar som är beroende av den brittiska medborgaren för sin försörjning
- Familjemedlemmen kan vara den brittiska medborgarens mor, far, morförälder eller farförälder som är beroende av den brittiska medborgaren för sin försörjning eller en motsvarande släkting till den brittiska medborgarens make.
- Modern, fadern, morföräldern eller farföräldern måste vara beroende av anknytningspersonen när ansökan lämnas in.
- vårdnadshavare om anknytningspersonen är minderårig och brittisk medborgare.
Om du är anhörig på annat sätt, kan du inte ansöka om uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet efter den 31 december 2020.
Se till att du har alla nödvändiga bilagor
Du måste visa upp bilagorna till din ansökan i original när du besöker ett av Migrationsverkets serviceställen i Finland eller en finsk beskickning utomlands för att styrka din identitet. Ta med dig bilagorna i original och auktoriserade översättningar av bilagorna till finska, svenska eller engelska.
Du behöver inte skaffa översättningar av sådana handlingar som har utfärdats av en myndighet i ett EU-land och som gäller födelse, äktenskap, registrerat partnerskap eller dödsfall, om du bifogar till handlingen ett flerspråkigt standardformulär som utfärdats av myndigheten i fråga.
Legalisera bilagorna vid behov. Läs mer på sidan Tolkning, översättning och legalisering.
Om du lämnar in en sen ansökan, ange i fältet för ytterligare uppgifter i ansökningsblanketten alla de förhållanden och orsaker som lett till att du inte har lämnat in din ansökan inom den utsatta tiden.
- Bifoga till din ansökan eventuella bilagor som visar att du har en grundad anledning till att ansöka för sent.
- Bilagan kan vara exempelvis ett läkarintyg.
- Kopia av pass eller identitetskort (ska visas upp även i original)
- Ta med dig passet i original när du besöker ett serviceställe för att styrka din identitet.
- Passfoto enligt polisens anvisningar för passfoto eller en individuell bildkod som du fått av en fotoaffär
- Passfotot får vara högst sex månader gammalt.
- Dokument som bevisar familjeförhållandet
- Make, maka, sambo eller barn
- Dokument över familjeförhållandet, till exempel ett äktenskapsintyg, en födelseattest eller ett annat motsvarande dokument som bevisar familjeförhållandet
- Om det är fråga om en make, maka eller sambo ska handlingen visa att familjeförhållandet existerade före övergångsperiodens utgång den 31 december 2020.
- Som utredning om samboende kan du till exempel lämna in ett hyresavtal, ett utdrag ur boenderegistret eller ett motsvarande dokument om samboende i minst två år.
- Ett intyg som utfärdats utanför de nordiska länderna eller EU-länderna måste legaliseras.
- Ett intyg utfärdat av en myndighet i Storbritannien behöver inte legaliseras, om intyget har utfärdats före övergångsperiodens utgång den 31 december 2020.
- Om barnets andra vårdnadshavare inte vistas i Finland, bifoga den andra vårdnadshavarens skriftliga samtycke till att barnet flyttar till Finland, som en notarie har bestyrkt.
- Dokument över familjeförhållandet, till exempel ett äktenskapsintyg, en födelseattest eller ett annat motsvarande dokument som bevisar familjeförhållandet
- Föräldrar och barn över 21 år i beroendeställning
- Bevis över beroende (beviset kan vara till exempel utredning om ekonomiskt beroende)
- Dokument över familjeförhållandet
- Ett intyg som utfärdats utanför de nordiska länderna eller EU-länderna måste legaliseras.
- Ett intyg utfärdat av en myndighet i Storbritannien behöver inte legaliseras, om intyget har utfärdats före övergångsperiodens utgång den 31 december 2020.
- Make, maka, sambo eller barn
Så här behandlas din ansökan
Fyll i ansökan
Fyll i antingen en webbansökan i Enter Finland eller en pappersblankett. Varje sökande måste fylla i en egen ansökningsblankett. Länken till ansökningsblanketten hittar du längst ner på denna sida.
Du måste göra ansökan själv. Till exempel din arbetsgivare eller din familjemedlem kan inte ansöka om permanent uppehållsrätt enligt utträdesavtalet för dig på dina vägnar. Du kan dock göra en ansökan på ditt minderåriga barns vägnar.
Boka tid för att styrka din identitet
När du har skickat in din ansökan via Enter Finland eller fyllt i en pappersansökan, boka tid för att besöka ett av Migrationsverkets serviceställen.
- Använd vår tidsbokningstjänst för att boka tid vid ett av våra serviceställen.
Om du tillfälligt befinner dig utomlands, ska du boka tid vid en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter.
- Om du ska besöka en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter, se anvisningarna på Utrikesministeriets webbplats (finlandabroad.fi).
Betala för ansökan
Betala för din ansökan i samband med att du lämnar in din ansökan, antingen i Enter Finland eller på ett av Migrationsverkets serviceställen, på en finsk beskickning eller på en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter.
Besök ett serviceställe
- Om du har lämnat in en webbansökan i Enter Finland, ta med dig bilagorna i original när du besöker ett serviceställe.
- Om du har fyllt i en pappersansökan, ta med dig ansökan och bilagorna i original när du besöker ett serviceställe.
- Alla sökande ska styrka sin identitet på ett serviceställe. Om den sökande är ett minderårigt barn, måste barnets vårdnadshavare följa med. Om den andra vårdnadshavaren till ett barn som ansöker om uppehållsrätt inte kan närvara på servicestället, ska den andra vårdnadshavarens skriftliga samtycke till att barnet flyttar till Finland bifogas till ansökan.
- Du ska lämna dina fingeravtryck när du besöker ett serviceställe för att styrka din identitet. Alla sökande som är över sex år ska lämna sina fingeravtryck i samband med att de styrker sin identitet.
- Till ansökan ska bifogas ett foto av sökanden. Fotot ska uppfylla kraven i den finska polisens anvisningar för passfoto. Fotot kan vara svartvitt eller i färg. Fotot får vara högst sex (6) månader gammalt. Läs de detaljerade fotoanvisningarna på polisens webbplats (poliisi.fi).
Om du har ansökt om uppehållsstatus i e-tjänsten Enter Finland, kan du skriva ut ett intyg över inlämnad ansökan i e-tjänsten.
Om du ansöker om uppehållsstatus med en pappersansökan, får du ett intyg över att ha lämnat in en ansökan om uppehållsstatus omedelbart efter att du lämnat in din ansökan.
Migrationsverket kontaktar dig vid behov under behandlingen av din ansökan. Se till att vi har dina aktuella kontaktuppgifter.
Om du har använt Enter Finland för att lämna in din ansökan, logga in på ditt konto i Enter Finland om du behöver komplettera din ansökan.
Om du har lämnat in en pappersansökan, ska du komplettera din ansökan vid behov per post eller med krypterad e-post. Migrationsverkets postadress och anvisningar för att sända krypterad e-post hittar du på sidan migri.fi/sv/kontakta-oss. Använd följebrevsblanketten för en tilläggsutredning.
Du kan återkalla din ansökan när som helst under behandlingen av ansökan. Behandlingsavgiften återbetalas i regel inte. Läs mer på sidan migri.fi/sv/aterkallande-av-ansokan.
Du får beslutet per post eller i e-tjänsten Enter Finland.
Om du har lämnat in din ansökan i e-tjänsten Enter Finland, får du ett e-postmeddelande och ett textmeddelande när Migrationsverket har fattat beslut.
Som intyg på uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet utfärdas ett uppehållstillståndskort.
Uppehållstillståndskortet är giltigt i högst fem år. På uppehållstillståndskortets chip lagras biometriska kännetecken, bland annat din ansiktsbild och två fingeravtryck. För att garantera chippets datasäkerhet måste kortet förnyas med fem års mellanrum.
Om du inte är nöjd med beslutet, har du enligt finländsk lag rätt att överklaga beslutet hos en förvaltningsdomstol. Anvisningar om hur man överklagar ett beslut finns som bilaga till beslutet.
En stor del av förvaltningsdomstolarnas beslut är avgiftsbelagda. Mer information om rättegångsavgifterna får du av förvaltningsdomstolarna.