Ändring av permanent uppehållsrätt för brittiska medborgare
Om du tidigare har beviljats ett intyg om permanent uppehållsrätt för EU-medborgare eller ett permanent uppehållstillstånd och du är brittisk medborgare, kan du ansöka om en ändring av din permanenta uppehållsrätt enligt utträdesavtalet.
Utträdesavtalet mellan Storbritannien och EU trädde i kraft den 1 februari 2020. Ansökningsperioden för uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet har gått ut den 30 september 2021. Du kan ansöka om en ändring av din permanenta uppehållsrätt enligt utträdesavtalet efter den 30 september 2021, om
- det finns grundad anledning att lämna in en sen ansökan i ditt fall och
- du har vistats i Finland före övergångsperiodens utgång den 31 december 2020.
Du kan ansöka om ändring av din permanenta uppehållsrätt till permanent uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet utan avgift även utomlands om din utlandsvistelse är tillfällig. I detta fall ska du lämna in din ansökan till en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter. Närmare anvisningar om att besöka en beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter hittar du på Utrikesministeriets webbplats (finlandabroad.fi).
Se till att du uppfyller följande villkor:
- Du anses vara varaktigt bosatt i Finland om du inte har vistats utanför Finland i mer än fem år utan avbrott.
Se till att du har alla nödvändiga bilagor
Följande dokument är obligatoriska bilagor till ansökan:
- Kopia av pass eller identitetskort (ska visas upp även i original).
- Passfoto enligt polisens anvisningar för passfoto eller en individuell bildkod som du fått av en fotoaffär.
- Intyg om permanent uppehållsrätt eller ett permanent uppehållstillstånd.
Uppge i fältet ’tilläggsuppgifter’ i din ansökan alla sådana förhållanden och orsaker som ledde till att du inte lämnade in din ansökan inom den utsatta tiden.
- Bifoga till din ansökan också eventuella bilagor som visar att du har en grundad anledning till att ansöka för sent.
- Bilagan kan vara exempelvis ett läkarintyg.
Så här behandlas din ansökan
Fyll i ansökan antingen i e-tjänsten Enter Finland eller med en pappersansökan. Varje sökande ska fylla i en egen ansökningsblankett.
Du måste göra ansökan själv. Till exempel din arbetsgivare eller din familjemedlem kan inte göra ansökan på dina vägnar. Du kan dock göra en ansökan på ditt minderåriga barns vägnar.
När du fyllt i ansökan, ska du boka tid vid ett av Migrationsverkets serviceställen. Om du tillfälligt befinner dig utomlands, ska du boka tid vid en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter. Anvisningar för att uträtta dina ärenden vid en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter hittar du på webbplatsen finlandabroad.fi.
Ansökan är avgiftsfri.
- Om du har gjort en webbansökan i Enter Finland, ska du besöka ett av Migrationsverkets serviceställen, en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter för att styrka din identitet och visa upp i original dokumenten som du bifogat till din ansökan.
- Om du har lämnat in en pappersansökan, ska du besöka ett av Migrationsverkets serviceställen, en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter för att styrka din identitet. Ta med dig ansökan och originalexemplaren av de bilagor som behövs för din ansökan.
- Alla sökandena ska vara närvarande då ansökan lämnas in. Om sökanden är ett minderårigt barn, ska hans eller hennes vårdnadshavare vara närvarande då ansökan lämnas in. Om den andra vårdnadshavaren till ett barn som ansöker om uppehållsrätt inte är närvarande då ansökan lämnas in, ska den andra vårdnadshavarens skriftliga samtycke till barnets ansökan bifogas till ansökan.
- Dina fingeravtryck tas under ditt besök till ett av Migrationsverkets serviceställen, en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter. Alla sökande som är över sex år ska lämna sina fingeravtryck när de lämnar in ansökan.
- Ett foto av sökanden ska bifogas till ansökan. Fotot ska uppfylla kraven som anges i den finska polisens anvisningar för passfoto. Fotot kan vara svartvitt eller i färg. Fotot får vara högst sex (6) månader gammalt. Närmare anvisningar hittar du på polisens webbplats poliisi.fi/tillstand/pass/anvisningar_for_passfoto.
Om du har ansökt om ändring av din uppehållsstatus i e-tjänsten Enter Finland, kan du skriva ut ett intyg över inlämnad ansökan i e-tjänsten.
Om du ansöker om ändring av din uppehållsstatus med en pappersansökan, får du ett intyg över att ha lämnat in en ansökan gällande uppehållsstatus omedelbart efter att du lämnat in din ansökan.
Migrationsverket kontaktar dig vid behov under behandlingen av din ansökan. Se till att vi har dina aktuella kontaktuppgifter.
Om du har lämnat in en webbansökan, ska du komplettera din ansökan vid behov i Enter Finland. Om du har lämnat in en pappersansökan, ska du komplettera din ansökan vid behov per post eller med krypterad e-post. Migrationsverkets postadress och anvisningar för att sända krypterad e-post hittar du på sidan migri.fi/sv/kontakta-oss. Använd följebrevsblanketten för en tilläggsutredning.
Du kan återkalla din ansökan när som helst under behandlingen av ansökan. Läs mer på sidan migri.fi/sv/aterkallande-av-ansokan.
Du får ett beslut per post eller i e-tjänsten Enter Finland.
Om du har gjort en webbansökan, får du ett e-postmeddelande och ett sms när beslutet är färdigt.
Uppehållstillståndskortet gäller i högst fem år. På chippet som finns på uppehållstillståndskortet sparas bland annat en bild av ditt ansikte och två fingeravtryck som biometriska kännetecken. För att garantera chippets datasäkerhet måste kortet förnyas med fem års mellanrum.
Om du inte är nöjd med beslutet, har du enligt finländsk lag rätt att överklaga beslutet hos en förvaltningsdomstol. Anvisningar om hur man överklagar ett beslut finns som bilaga till beslutet.
En stor del av förvaltningsdomstolarnas beslut är avgiftsbelagda. Mer information om rättegångsavgifterna får du av förvaltningsdomstolarna.