Rådgivning för arbetsgivare
- Vår telefontjänst har öppet måndag–fredag kl. 8.30–12.00 och 13.00–15.30.
- Servicenummer: 0295 790 601
- E-post: tyonantajapalvelut@migri.fi
- Anvisningar till arbetsgivare som anställer någon som har flytt från Ukraina
Söker du svar på dessa frågor?
- Om du har frågor om användningen av e-tjänsten Enter Finland för arbetsgivare, kan du ringa vårt servicenummer 0295 790 606 måndag–fredag kl. 8.30–15.30.
- Vid tekniska problem ska du skicka en så exakt beskrivning som möjligt och en eventuell skärmbild av problemet per e-post till adressen esupport@migri.fi.
- Om du använder Enter Finland för arbetsgivare, kan du få automatiska meddelanden från Migrationsverket. Du kan få ett e-postmeddelande när en begäran om komplettering har skickats till dig eller när du kan läsa beslutet på ditt konto i Enter Finland för arbetsgivare. Läs mer om i vilka situationer du i egenskap av arbetsgivare kan delges beslutet.
- Om du vill veta huruvida en person som du har anställt eller som sökt arbete hos dig har rätt att arbeta, ska du i första hand fråga personen om saken. Personen kan bevisa sin rätt att arbeta till exempel med sitt uppehållstillståndskort.
- Du kan också fråga om din rätt att arbeta eller din arbetstagares rätt att arbeta per e-post. Skicka ett e-postmeddelande till tto@migri.fi. Av dataskyddsskäl rekommenderar vi att du använder vår tjänst för krypterad e-post på securemail.migri.fi. Om du inte kan använda krypterad e-post, kan du skicka ett vanligt e-postmeddelande.
- Ange följande uppgifter i e-postmeddelandet:
- arbetstagarens efternamn
- arbetstagarens förnamn
- arbetstagarens kundnummer (som står på arbetstagarens uppehållstillståndskort bredvid ”Asiakasnumero”.)
- ditt namn
- företagets namn
- e-postadress
- Du får ett meddelande per e-post inom två veckor med information om huruvida rätten att arbeta är giltig eller inte.
- Om den person som du har anställt är asylsökande, kan vi inte lämna uppgift om hens rätt att arbeta per telefon. Läs mer om asylsökandes rätt att arbeta.
- Målet med rådgivningstjänsten för arbetsgivare är att förbättra rådgivningen för arbetsgivare. Vi utvecklar tjänsten kontinuerligt utifrån den respons vi får. Du kan ge respons om telefontjänsten när du kontaktar oss eller på en responsblankett.