Att uträtta ärenden på ett serviceställe
Innan du kommer till servicestället
Sök information på vår webbplats. Börja med att kolla om du hittar svaret på din fråga på webbplatsen Migri.fi. På webbplatsen finns även en chattrobot som kan svara på frågor om behandlingstider och kontaktuppgifter. Du kan också kontakta vår telefontjänst.
Närmare anvisningar hittar du på sidorna Tidsbokning och Besök vid servicestället.
Du ska fylla i din ansökan innan du kommer till servicestället. Om du är osäker på vilken ansökan du ska välja, ta hjälp av vår ansökningsguide.
Information om hur man fyller i ansökan hittar du på sidorna för respektive ansökan. På samma sida hittar du en länk till webbansökan samt en blankett att skriva ut.
Du kan ansöka om
- uppehållstillstånd
- EU-registrering
- uppehållskort
- medborgarskap
antingen i vår e-tjänst eller med en pappersansökan. Webbansökan är i vissa fall förmånligare och behandlas snabbare än pappersansökan.
Anvisningar om hur du använder e-tjänsten hittar du på sidan Webbtjänster. Anvisningar om uppehållstillstånd finns på sidan Så söker du uppehållstillstånd.
Du behöver inte fylla i din ansökan på förhand om du ansöker om att förnya ditt uppehållstillståndskort, ditt främlingspass eller ditt resedokument för flykting. Att förnya uppehållstillståndskortet är inte samma sak som att ansöka om fortsatt uppehållstillstånd.
Mer information om hur man förnyar kortet finns på sidorna Att förnya uppehållstillståndskortet och Uppehållskort och förnyande av kortet.
På ansökningsblanketten finns en lista över de bilagor som du ska bifoga till din ansökan.
Kom ihåg att ta med dig ett nyligen taget passfoto eller bildkoden som du fått av fotoaffären, om du ansöker om
- uppehållstillstånd
- uppehållskort
- främlingspass
- resedokument för flykting.
Du behöver inget foto om du söker finskt medborgarskap eller EU-registrering.
Bilagorna ska vara på svenska, finska eller engelska.
Se även anvisningen Tips och råd för dig som ansöker om uppehållstillstånd.
Boka en tid vid Migrationsverkets serviceställe i Finland i vår tidsbokningstjänst. Könumren är avsedda för brådskande ärenden. Läs mer på sidan Boka tid. Fler anvisningar hittar du på sidorna Så bokar du tid och Tidsbokning.
När du kommer till servicestället, ska du ta med dig
- den ifyllda ansökan
- de bilagor som anges i ansökan
- ett passfoto eller bildkoden som du fått av fotoaffären
- behandlingsavgiften.
Visa upp originalen till alla bilagor som anges i ansökan för tjänstepersonen. Om du lämnar in en pappersansökan, ta med dig kopior av bilagorna. Ta även med dig översättningar om bilagorna inte är på svenska, finska eller engelska.
Om du är under 18 år gammal, måste åtminstone en av dina vårdnadshavare följa med dig till servicestället. Om du har fler än en vårdnadshavare, måste du bifoga ett skriftligt samtycke av de andra vårdnadshavarna till din ansökan. Om du har en företrädare och du är under 15 år gammal, måste företrädaren följa med dig till servicestället. Vårdnadshavaren eller företrädaren måste styrka sin identitet med en officiell identitetshandling, till exempel med ett pass eller identitetskort.
Ledar- och tjänstehundar är välkomna till våra serviceställen.
Om du ansöker om uppehållstillstånd, se också följande anvisningar:
Du ska vara på plats när din tid börjar. Ditt namn ropas upp när det blir din tur. Om du blir mer än fem minuter försenad, ska du boka en ny tid. Vi kan inte vänta på dig eftersom de andras tider då blir försenade.
Om du inte kan komma på den tid som du bokat vid Migrationsverkets serviceställe, kom ihåg att avboka. I fortsättningen tas det ut en avgift på 50 euro för oanvänd tid.
Om du lämnar in din ansökan i vår e-tjänst, kan du följa upp behandlingen av ansökan i tjänsten. På vår webbplats finns ett behandlingstidstest som du kan använda för att beräkna när du ungefär kommer att få ditt beslut.
Mer information om behandlingen av ansökningar finns i videon ”Så här behandlas din ansökan om uppehållstillstånd efter ditt besök vid servicestället”. Videon ”Bra att veta när du använder e-tjänsten Enter Finland” visar hur du kan kontrollera statusen för din ansökan.
Att lämna in tilläggsutredningar
Om du har lämnat in din ansökan i vår e-tjänst, logga in i tjänsten och skicka tilläggsutredningarna via den.
Läs mer om andra sätt att lämna in dina tilläggsutredningar.
Vi ger service på finska, svenska och engelska
Om du inte talar finska, svenska eller engelska ska du ta med dig någon som behärskar något av dessa språk. Du kan också använda en tolk. Då ska du själv beställa och betala kostnaderna för tolken.
Anvisningar för asylsökande
Anvisningar för asylsökande finns på sidan Att ansöka om asyl.