Hoppa till innehåll

Telefontjänst

Att tänka på innan du ringer

1

Bekanta dig noggrant med webbplatsen migri.fi. Där hittar du svar på de vanligaste frågorna.

2

På vår webbplats finns ett behandlingstidstest som du kan använda för att beräkna när du ungefär kommer att få ditt beslut. Telefontjänsten kan inte ge dig en mer exakt uppskattning av behandlingstiden.

3

Se till att du har följande information till hands:

  • ditt kundnummer eller ditt födelsedatum
  • övriga nödvändiga uppgifter, såsom
    • vilken ansökan det är fråga om
    • när och var du har lämnat in ansökan
    • det dokument som din fråga avser (till exempel en kompletteringsbegäran eller en annan handling som du fått av Migrationsverket).

Beräkna behandlingstiden för din ansökan

Vad gäller din ansökan?

Du får ett beslut på din ansökan ungefär
-
Tid till beslut
månader
Antalet ansökningar i kö
ansökningar

Vem kan få information om ett ärende?

Vi kan lämna uppgifter om behandlingen av en ansökan endast till våra kunder och deras lagliga företrädare om uppringarens identitet och rätt att få information i ärendet kan säkerställas.

Om du ringer från utlandet, börja med landskoden +358 och utelämna den första nollan.

Kundtjänstnummer

Öppettider: måndag–fredag kl. 9–15*

Ärendespecifika telefonnummer

Öppettider: tisdagar, onsdagar och torsdagar kl. 10–11

Samtalsavgifter

Samtalsavgifterna till alla Migrationsverkets telefonnummer är lokalnätsavgift med fast telefon och mobiltelefonavgift med mobiltelefon. Om du ringer från utlandet, kan den lokala operatören i ditt vistelseland ta ut en avgift för utlandssamtal.

Av tekniska skäl har vår telefontjänst ingen köfunktion.

Alla samtal spelas in.

*Telefontjänsten är stängd på officiella högtidsdagar, och den stänger kl. 12 på följande dagar:

  • skärtorsdag
  • valborgsmässoafton
  • dagen före midsommarafton
  • dagen före julafton 23.12
  • nyårsafton 31.12
Meny