Migrationsverkets rådgivningstjänst
Du kan kontakta oss i frågor som gäller uppehållstillstånd och medborgarskap samt övriga tillståndsärenden som handläggs vid Migrationsverket, tidsbokning och vår e-tjänst.
Innan du kontaktar oss
- Frågor och svar
- Bekanta dig noggrant med webbplatsen Migri.fi. Besök även sidan Frågor och svar.
- I Enter Finland kan du följa hur handläggningen av din ansökan framskrider om du har ansökt om tillstånd eller medborgarskap på webben. I de flesta fall kan du följa handläggningen av din ansökan också med hjälp av våra automatiska meddelanden. Du kan använda behandlingstidstestet för att reda ut den förväntade behandlingstiden för din ansökan.
- Hur vi kan hjälpa dig
- Vi kan lämna uppgifter om ansökningar endast till våra kunder och deras lagliga företrädare, om vi på ett tillräckligt sätt kan försäkra oss om deras rätt att få information i ärendet.
- Genom att ringa våra servicenummer kan du inte få en bedömning av om du kommer att beviljas uppehållstillstånd eller medborgarskap eller av längden på tillståndet.
- Ha följande information till hands när du kontaktar oss:
- kundnummer, diarienummer eller födelsedatum
- På sidan Kundnummer och diarienummer finns information om hur du hittar ditt kundnummer och diarienummer.
- övriga nödvändiga uppgifter, såsom
- vilken ansökan det är fråga om
- när och var du har lämnat in ansökan
- vilket dokument du vill fråga om (till exempel en kompletteringsbegäran eller någon annan handling som Migrationsverket har skickat till dig).
- kundnummer, diarienummer eller födelsedatum
- Välj rätt nummer
- Vi har separata servicenummer för olika frågor. Se till att du väljer rätt nummer för att undvika att köa i onödan.
Ring till Migrationsverket
- Vår telefontjänst har öppet måndag–fredag kl. 8.30–12.00 och 13.00–15.30. När du ringer våra servicenummer ska du välja ditt kontaktspråk (finska, svenska, engelska). Om det är många som ringer samtidigt, hör du den genomsnittliga kötiden.
- Servicenumret för frågor om tillfälligt skydd och övergång till kommunen för personer som flytt från Ukraina: måndag–fredag kl. 8.30–12.00.
- Rådgivning för arbetsgivare
- Samtalsavgifter
- Avvikande betjäningstider
- Meddelanden från Migrationsverket
- Aktuella frågor just nu
- Frågor och svar
Servicenummer
Om du ringer från utlandet, börja med landskoden +358 och utelämna den första nollan.
Köplatstjänsten inte fungerar. Du kan inte kontrollera köplatsen för din ansökan genom att kontakta vår rådgivningstjänst. Du kan följa handläggningen av din ansökan via ditt konto i Enter Finland. Du kan också använda behandlingstidstestet för att beräkna den förväntade behandlingstiden för din ansökan.
- Tekniskt stöd med användningen av Enter Finland
- Hjälp vid problemsituationer som gäller Enter Finland
- Om du vill fråga om förutsättningar för beviljande av tillstånd, bilagor eller behandlingstider, ring våra ärendespecifika servicenummer som du hittar nedan.
- Registrering av uppehållsrätt för EU-medborgare
- Uppehållskort för EU-medborgares familjemedlemmar
- Brexitrelaterade tillståndsärenden
- Uppehållstillstånd för studier
- Migrationsverkets rådgivningstjänst vet inte hur länge behandlingen av en enskild ansökan tar. Vi kan inte heller snabba upp behandlingen av en ansökan. Du kan följa handläggningen av din ansökan i e-tjänsten Enter Finland. Du får också meddelanden om handläggningen av din ansökan.
- Uppehållstillstånd för personer som har avlagt examen i Finland
- Uppehållstillstånd på grund av arbete
- Uppehållstillstånd för specialsakkunniga
- Uppehållstillstånd för forskare
- Frågor om att byta anställning
- Om du vill fråga om uppehållstillstånd för au pairer, ring 0295 790 600.
- Uppehållstillstånd på grund av familjeband
- Fortsatt tillstånd för familjemedlemmar
- Om du vill fråga om tillstånd för EU-medborgares familjemedlemmar, ring 0295 790 600 (EU och Brexit).
- Ansökan om finskt medborgarskap
- Permanent uppehållstillstånd
- Förnyande av uppehållstillståndskort
- Förkomna uppehållstillståndskort
- Om du vill fråga om fortsatt tillstånd, välj servicenumret enligt ansökningsgrund. Om det till exempel är fråga om uppehållstillstånd på grund av arbete, ring 0295 790 602. Om din fråga gäller uppehållstillstånd på grund av familjeband, ring 0295 790 603.
- Främlingspass
- Resedokument för flykting
- Alla tillståndsgrunder
- Servicenumret är endast avsett för frågor om tillfälligt skydd och ansökan om hemkommun för personer som kommit från Ukraina.
- I övriga frågor ska du välja det ärendespecifika servicenummer som är relevant för din fråga (till exempel 0295 790 602 om du vill fråga om uppehållstillstånd på grund av arbete eller 0295 790 603 om du vill fråga om uppehållstillstånd för familjemedlemmar).
- Europeiska unionens råd har den 25 juni 2024 beslutat att förlänga det tillfälliga skyddet till den 4 mars 2026. Rådgivningstjänsten kan ännu inte ge närmare uppgifter om saken. Följ vår information på sidorna Kundmeddelanden och Tillfälligt skydd.
Rådgivning för arbetsgivare
- Vår telefontjänst har öppet måndag–fredag kl. 8.30–12.00 och 13.00–15.30.
- Servicenummer: 0295 790 601
- E-post: tyonantajapalvelut@migri.fi
- Anvisningar till arbetsgivare som anställer någon som har flytt från Ukraina
Söker du svar på dessa frågor?
- Om du har frågor om användningen av e-tjänsten Enter Finland för arbetsgivare, kan du ringa vårt servicenummer 0295 790 606 måndag–fredag kl. 8.30–15.30.
- Vid tekniska problem ska du skicka en så exakt beskrivning som möjligt och en eventuell skärmbild av problemet per e-post till adressen esupport@migri.fi.
- Om du använder Enter Finland för arbetsgivare, kan du få automatiska meddelanden från Migrationsverket. Du kan få ett e-postmeddelande när en begäran om komplettering har skickats till dig eller när du kan läsa beslutet på ditt konto i Enter Finland för arbetsgivare. Läs mer om i vilka situationer du i egenskap av arbetsgivare kan delges beslutet.
- Om du vill veta huruvida en person som du har anställt eller som sökt arbete hos dig har rätt att arbeta, ska du i första hand fråga personen om saken. Personen kan bevisa sin rätt att arbeta till exempel med sitt uppehållstillståndskort.
- Du kan också fråga om din rätt att arbeta eller din arbetstagares rätt att arbeta per e-post. Skicka ett e-postmeddelande till tto@migri.fi. Av dataskyddsskäl rekommenderar vi att du använder vår tjänst för krypterad e-post på securemail.migri.fi. Om du inte kan använda krypterad e-post, kan du skicka ett vanligt e-postmeddelande.
- Ange följande uppgifter i e-postmeddelandet:
- arbetstagarens efternamn
- arbetstagarens förnamn
- arbetstagarens kundnummer (som står på arbetstagarens uppehållstillståndskort bredvid ”Asiakasnumero”.)
- ditt namn
- företagets namn
- e-postadress
- Du får ett meddelande per e-post inom två veckor med information om huruvida rätten att arbeta är giltig eller inte.
- Om den person som du har anställt är asylsökande, kan vi inte lämna uppgift om hens rätt att arbeta per telefon. Läs mer om asylsökandes rätt att arbeta.
- Målet med rådgivningstjänsten för arbetsgivare är att förbättra rådgivningen för arbetsgivare. Vi utvecklar tjänsten kontinuerligt utifrån den respons vi får. Du kan ge respons om telefontjänsten när du kontaktar oss eller på en responsblankett.
Samtalsavgifter
Samtalsavgifterna till alla Migrationsverkets telefonnummer är lokalnätsavgift med fast telefon och mobiltelefonavgift med mobiltelefon. Samma avgifter gäller även för kötiden till servicenumren.
Om du ringer från utlandet, kan den lokala operatören i ditt vistelseland ta ut en avgift för utlandssamtal.
Alla samtal spelas in.
Avvikande öppettider
Vår rådgivningstjänst har stängt på officiella högtidsdagar. Rådgivningstjänsten stänger kl. 12 på följande dagar:
- skärtorsdag
- valborgsmässoafton 30.4
- dagen före midsommarafton
- dagen före julafton 23.12
- nyårsafton 31.12
Meddelanden från Migrationsverket
Ibland kan vi skicka dig ett textmeddelande från numret 18135 efter att du har kontaktat vår telefontjänst. I meddelandet berättar vi att vi har försökt kontakta dig eller ber dig besvara vår årliga kundnöjdhetsundersökning.