Hoppa till innehåll

Arbets- och näringsbyråernas tjänster som berör arbetstillstånd övergår till Migrationsverket den 1 januari 2025 – information för arbetsgivare

Utgivningsdatum 11.12.2024 9.03

Från och med den 1 januari 2025 ansvarar Migrationsverket för alla ärenden som gäller uppehållstillstånd för arbetstagare. Även anmälningar om arbetstagare som kommer utanför EU- och EES-länderna mottas från och med den 1 januari 2025 av Migrationsverket. Målet är att förbättra kundupplevelsen och göra behandlingsprocessen smidigare. Ändringen är en del av totalreformen av arbets- och näringstjänsterna.

Behandlingen av ansökningar fördröjs tillfälligt i början av 2025 på grund av ändringen. Behandlingen snabbas dock upp under vården, och på längre sikt blir behandlingstiderna betydligt kortare.

Ändringen påverkar inte användningen av e-tjänsten Enter Finland för arbetsgivare. E-tjänsten Enter Finland för arbetsgivare är också det enklaste sättet att snabba upp behandlingen av arbetstagarens ansökan och det smidigaste sättet att uträtta ärenden. Det är ofta förmånligare att skicka in en webbansökan i Enter Finland än att lämna in en pappersansökan.

Delbeslutet avskaffas

När en del av arbets- och näringsbyråernas uppgifter övergår till Migrationsverket den 1 januari 2025, avskaffas delbeslutet om uppehållstillstånd för arbetstagare och uppehållstillstånd för säsongsarbete som varar längre än sex månader. I fortsättningen är det bara en myndighet, Migrationsverket, som behandlar ansökan.

För ansökan behövs samma uppgifter och bilagor, och till exempel prövningen av tillgången på arbetskraft fortsätter. Migrationsverket kontrollerar också att till exempel anställningsvillkoren överensstämmer med gällande bestämmelser och kollektivavtalet och att arbetstagarens försörjning är tillräcklig.

Som arbetsgivare har du rätt att överklaga, dvs. rätt att söka ändring, endast i fall där ett negativt beslut på en arbetstagares ansökan om uppehållstillstånd beror på arbetsgivaren eller på arbetsmarknadssituationen. När delbeslutet avskaffas får du alltså endast del av de negativa beslut som beror på prövningen av tillgången på arbetskraft eller på orsaker som beror på arbetsgivaren.

Ett positivt beslut eller ett negativt beslut som beror på sökanden delges endast sökanden själv, och sökanden har rätt att överklaga beslutet. 

Rådgivningstjänster för arbetsgivare

Vi utvecklar ständigt våra rådgivningstjänster för arbetsgivare tillsammans med arbetsgivare, företagarorganisationer och andra myndigheter. Målet med rådgivningen är att man kan uträtta ärenden smidigt och säkert, att tillståndsbehandlingen är högklassig och snabb samt att arbetsgivarna är nöjda med tjänsterna.

Våra rådgivningstjänster består bland annat av telefon- och e-postrådgivning, den omfattande sidan För arbetsgivare på webbplatsen Migri.fi och Nyhetsbrevet för arbetsgivare som publiceras regelbundet. Vi ordnar också rådgivningsevenemang och utbildningar bland annat om Enter Finland för arbetsgivare.

  • Vår telefontjänst har öppet måndag–fredag kl. 8.30–12.00 och 13.00–15.30.
  • Servicenummer: 0295 790 601
  • E-post: tyonantajapalvelut@migri.fi 

Läs mer