Migrationsverket har tagit i bruk ett elektroniskt ärendehanteringssystem: beslutsfattandet och tillståndsbehandlingen blir snabbare
Migrationsverket har tagit i bruk den första fasen i det nya elektroniska ärendehanteringssystemet UMA. UMA är ett gemensamt verktyg för myndigheter och intressentgrupper som deltar i utlänningsprocesserna och det har totalt mer än 10 000 användare. Systemet används av förvaltningen som är underställd olika ministerier dvs. bl.a. av polisen, gränsbevakningsväsendet och de finska beskickningarna över hela världen. Det nya systemet ersätter den befintliga ärendehanteringen som baserar sig på utlänningsregistret.
Det nya informationssystemet förkortar behandlingstiderna, effektiverar administreringen av ärendehanteringsprocessen, förbättrar kundservicen och medför betydande kostnadsbesparingar. I den första fasen tog man i bruk administreringen av arbetsköerna och arbetsgången när det gäller den elektroniska ärendehanteringen.
–Elektronisk administrering av arbetsköerna och arbetsgången innebär till exempel att ansökningarna som lämnats in till en finsk beskickning utomlands överförs nu elektroniskt till Finland för behandling och ett beslut som fattats här överförs på motsvarande sätt till beskickningen för delgivning, berättar projektchef Jouko Salonen.
E-tjänster införs nästa år
Den andra fasen i systemet tas i bruk under år 2011. Man övergår då till helt papperslösa ärendehanteringsprocesser. Till exempel en kund som förnyar sitt uppehållstillstånd kan lämna in sin ansökan elektroniskt till webbtjänsten och följa behandlingen av det egna ärendet på webbsidan. UMA omfattar också elektronisk administrering och arkivering av dokument.
–Den elektroniska ärendehanteringen effektiverar ytterligare de olika processerna inom migrationsförvaltningen, och ärendehanteringen blir snabbare. När den andra fasen har tagits i bruk löper ansökningarna i elektroniska arbetsköer från den ena myndigheten till den andra över hela världen utan några papper. Tack vare systemet är uppgifterna och dokumenten som disponeras av olika myndigheter hela tiden elektroniskt tillgängliga som stöd för beslutsfattandet, konstaterar Migrationsverkets överdirektör Jorma Vuorio.
UMA-projektet är en investering på totalt ca tio miljoner euro och hör till de största produktivitetsprojekten som understöds av finansministeriet. Projektet var en del av inrikesministeriets Online-program. Accenture har medverkat i projektet genom att det gjort definitionsarbetet och genomfört projektet från och med våren 2004, då man inledde definitionsarbetet rörande processerna och informationssystemet samt planeringen av den nya tekniska arkitekturen.
Ytterligare information för medier:
- Överdirektör Jorma Vuorio, Migrationsverket, tfn 071 873 0431, jorma.vuorio@migri.fi
- Dataförvaltningsdirektör Vesa Hagström, Migrationsverket, tfn 071 873 0431, vesa.hagstrom@migri.fi
- Sektordirektör Juha Pylkkö, Accenture, Hälsovård och Offentliga tjänster, tfn 040 556 3419, juha.pylkko@accenture.com
Migrationsverket
Migrationsverket (Migri) är en sakkunnig-, service- och beslutsorganisation underställd inrikesministeriet. Verket behandlar och avgör ärenden som gäller immigration, uppehållstillstånd, flyktingstatus och finskt medborgarskap. Genom sin versamhet stödjer verket andra myndigheters verksamhet inom migrationsförvaltningen och producerar informationstjänster till stöd för det politiska beslutsfattandet samt för det nationella och internationella samarbetet.
www.migri.fi
Accenture
Accenture är ett globalt företag inom managementkonsulttjänster, IT och outsourcing. Företaget har ca 204 000 anställda i 120 länder. I sin verksamhet kombinerar Accenture sin gedigna erfarenhet och sina djupa kunskaper om olika branscher och affärverksamhetsområden samt forskningsdata om världens ledande företag. Accenture arbetar tillsammans med företag eller organisationer inom den offentliga sektorn med målet att hjälpa dem att vara framgångsrika på lång sikt. Under räkenskapsåret som slutade 31.8.2010 omsatte Accenture 21,6 miljarder dollar.
www.accenture.com
30.11.2010