Ansökan om uppehållstillstånd för studier kan nu också lämnas in på webben
Migrationsverket och polisen har infört en tjänst för elektronisk ärendehantering av utlänningstillstånd. I denna kan du bland annat lämna in en ansökan och följa hur behandlingen av denna fortskrider.
Till en början är tjänsten öppen för personer som ansöker om ett första uppehållstillstånd för studier. De övriga elektroniska ansökningsblanketterna och ansökningarna om fortsatt tillstånd införs successivt. Senare blir det möjligt att på elektronisk väg lämna in ansökningar om uppehållstillstånd för bland annat arbete eller näringsidkande. I tjänsten inkluderas dessutom vissa ansökningar i anslutning till finskt medborgarskap, registrering av EU-medborgares uppehållsrätt och ansökan om uppehållskort för EU-medborgares familjemedlem.
Vissa ansökningar kan för tillfället inte lämnas in elektroniskt. För till exempel ansökan om uppehållstillstånd på grund av familjeband finns det tills vidare enbart en pappersblankett. Möjligheterna att utvidga tjänsten till att omfatta även en del av de blanketter som gäller familjeband övervägs utifrån erfarenheterna av tjänsten.
Om asyl inom Finlands gränser kan man endast ansöka personligen med en blankett som fås hos polisen eller gränsbevakningsmyndigheterna.
I den elektroniska ärendehanteringstjänsten för utlänningstillstånd kan du
- öppna ett eget medborgarkonto med ditt bank-ID till en finländsk bank, med ett elektroniskt ID-kort (HST-kort) eller med kombinationen användarkod och lösenord.
- anhängiggöra en ansökan
- bifoga bilagor till ansökan
- betala ansökan elektroniskt (från och med vecka 2)
- granska ansökan efter att den har fyllts i och skickats
- komplettera ansökan på eget initiativ eller på en myndighets begäran
- följa behandlingen av ansökan
- få besked om när beslutet blir färdigt (inloggning med användarkod och lösenord)
- få besked om innehållet i ett färdigt beslut (inloggning med bank-ID eller HST-kort)
- per e-post eller sms få besked om meddelanden som har skickats till medborgarkontot, till exempel om begäran om tilläggsutredning eller ett färdigt beslut. Till en början kan textmeddelanden endast skickas till finländska mobilanslutningar.
Du kan logga in på den elektroniska ärendehanteringen via Migrationsverkets och polisens webbplatser. Den direkta adressen är https://e-asiointi.migri.fi.
Ärenden som kräver ett besök hos en beskickning eller polisen
Även en kund som lämnar in sin ansökan genom ärendehanteringen måste personligen besöka en finländsk beskickning eller polisinrättningen för att styrka sin identitet. Dessutom ska originalen av ansökningsbilagorna visas upp. Ansökan kan börja behandlas först efter att kunden besökt en beskickning eller polisinrättningen.
Från och med början av 2012 ska en klient också lämna sina fingeravtryck när han eller hon besöker en beskickning eller polisinrättningen så att dessa kan fogas till det biometriska uppehållstillståndskortet.
Mer information till media
Dataförvaltningsdirektör Vesa Hagström, Migrationsverket, tfn 071 873 0431, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi
Pressmeddelandet av Migrationsverket och polisen 3.1.2012