Hoppa till innehåll

Ansökan om uppehållstillstånd på grund av familjeband kan lämnas in i e-tjänsten från och med den 11 november

Migri
Utgivningsdatum 9.11.2016 13.58
Pressmeddelande

Du kan ansöka om uppehållstillstånd på grund av familjeband i e-tjänsten från och med den 11 november 2016. När du lämnar in din ansökan i e-tjänsten, måste du personligen fara och styrka endast din identitet. Du har dock plikten att följa statusen för din ansökan i e-tjänsten.

Så här lämnar du in din ansökan i e-tjänsten:

  1. Besök vår e-tjänst: enterfinland.fi
  2. Välj ”Första uppehållstillstånd” om du ansöker om tillståndet utomlands.
  3. Läs noggrant igenom instruktionerna för tjänsten, både innan du börjar fylla i ansökan och medan du fyller i ansökan.
  4. Skaffa de nödvändiga handlingarna, legalisera dem och omvandla dem till ett elektroniskt format.
  5. Skapa ett användarkonto. Alla myndiga personer måste själv skapa ett eget användarkonto. Endast en vårdnadshavare kan ansöka om uppehållstillstånd för sitt minderåriga barn.
  6. Fyll i ansökan noggrant. Begäranden om komplettering fördröjer behandlingen av ansökan.

Besök en finsk beskickning för att styrka din identitet

Den elektroniska ansökan kräver fortsättningsvis ett besök på en finsk beskickning, för att sökandenas identitet ska kunna fastställas och för att de ska kunna lämna de biometriska kännetecken som fordras enligt lagen. Du ska besöka beskickningen för att styrka din identitet inom tre månader efter att du har lämnat in din ansökan. Ta med dig ett passfoto samt de handlingar i original som du har bifogat till ansökan i e-tjänsten. Eventuellt behöver du besöka beskickningen på nytt för att bli intervjuad.

Följ statusen för ansökan i e-tjänsten

Myndiga sökande ska själva logga in i e-tjänsten och göra sina egna ansökningar. Du förbinder dig till detta då du godkänner användarvillkoren för tjänsten.

Följ statusen för din ansökan regelbundet genom att logga in på ditt konto. Om du ber om hjälp för att fylla i din ansökan, be personen som hjälper dig att även visa hur du kan följa statusen för din ansökan.

Om vi behöver ytterliga uppgifter för att behandla din ansökan, får du veta om en begäran om komplettering endast via e-tjänsten. Om du inte svarar på begäran om komplettering får du ett negativt beslut för din ansökan.

Du ser behandlingsskedet för din ansökan i realtid i e-tjänsten. Omedelbart när beslutet har fattats ser du detta på ditt konto i e-tjänsten. Vår kundtjänst kan inte ge dig mer information om behandlingsskedet för din ansökan än vad som finns i e-tjänsten Enter Finland.

En familjemedlem till en flykting måste ha uppgifter om anknytningspersonens beslut

Om din familjemedlem som anlänt till Finland har kommit till landet som asylsökande eller kvotflykting, ska du ha följande uppgifter om din familjemedlems beslut när du lämnar in din ansökan:

  • grunden till hans eller hennes uppehållstillstånd (till exempel asyl, alternativt skydd)
  • datum då hans eller hennes beslut fattades
  • datum då han eller hon delgavs sitt beslut.

Om din familjemedlem har beviljats flyktingstatus den 1 juli 2016 eller efter detta, kan du ansöka om uppehållstillstånd inom tre månader utan försörjningsförutsättning, om er familj har bildats före din familjemedlem som beviljats asyl har anlänt till Finland eller före han eller hon har godkänts som kvotflykting.

Lämna in din ansökan i e-tjänsten inom tre månader efter att din familjemedlem har delgivits sitt beslut och använd den första lediga tiden på beskickningen för att styrka din identitet.

Om du ansöker med en pappersblankett, hittar du instruktioner här.

Mer information:

Anvisning: Presentation av e-tjänsten Enter Finland

Korrigering den 10 november 2016: Ansökan i e-tjänsten blir tillgänglig först den 11 november. Den tekniska uppdateringen genomförs den 10 november.