Gör så här om du bistår en klient som har fått tillfälligt skydd men som inte kan lämna in sin ansökan själv till exempel på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning

  • Du kan kontakta oss per e-post om en klient som har fått tillfälligt skydd behöver ett nytt uppehållstillståndskort men inte kan lämna in sin ansökan själv i e-tjänsten Enter Finland eller vid Migrationsverkets serviceställe till exempel på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning.
  • Skicka ditt e-postmeddelande via Migrationsverkets Securemail-tjänst (securemail.migri.fi) till adressen suojelu.tilapainen.kasu@migri.fi. Tjänsten krypterar ditt meddelande. Använd inte andra krypteringstjänster. Närmare anvisningar om hur man skickar krypterad e-post finns på sidan Kontaktuppgifter.
  • Uppge i meddelandet att en klient med tillfälligt skydd behöver ett nytt uppehållstillståndskort. Ange också följande uppgifter i meddelandet
    • Klientens kundnummer hos Migrationsverket. Skriv inga andra personuppgifter om klienten i meddelandet.
    • En kort förklaring till varför klienten inte kan ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort i e-tjänsten Enter Finland eller vid Migrationsverkets serviceställe. Vi bedömer utifrån ditt meddelande vilka åtgärder som ska tas för att klienten kan få ett nytt uppehållstillståndskort.
    • Dina egna kontaktuppgifter: namn, e-postadress, telefonnummer, din roll eller din relation till klienten.
  • Vi kontaktar dig när vi har fått ditt meddelande.