Hoppa till innehåll
Gör så här om du bistår en klient som har fått tillfälligt skydd men som inte kan lämna in sin ansökan själv till exempel på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning
- Du kan kontakta oss per e-post om en klient som har fått tillfälligt skydd behöver ett nytt uppehållstillståndskort men inte kan lämna in sin ansökan själv i e-tjänsten Enter Finland eller vid Migrationsverkets serviceställe till exempel på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning.
- Skicka ditt e-postmeddelande via Migrationsverkets Securemail-tjänst (securemail.migri.fi) till adressen suojelu.tilapainen.kasu@migri.fi. Tjänsten krypterar ditt meddelande. Använd inte andra krypteringstjänster. Närmare anvisningar om hur man skickar krypterad e-post finns på sidan Kontaktuppgifter.
- Uppge i meddelandet att en klient med tillfälligt skydd behöver ett nytt uppehållstillståndskort. Ange också följande uppgifter i meddelandet
- Klientens kundnummer hos Migrationsverket. Skriv inga andra personuppgifter om klienten i meddelandet.
- En kort förklaring till varför klienten inte kan ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort i e-tjänsten Enter Finland eller vid Migrationsverkets serviceställe. Vi bedömer utifrån ditt meddelande vilka åtgärder som ska tas för att klienten kan få ett nytt uppehållstillståndskort.
- Dina egna kontaktuppgifter: namn, e-postadress, telefonnummer, din roll eller din relation till klienten.
- Vi kontaktar dig när vi har fått ditt meddelande.