E-tjänsten för utlänningsärenden har utvidgats

Migri
Utgivningsdatum 11.10.2012 15.02
Typ:Nyhet

E-tjänsten för utlänningstillstånd (https://e-asiointi.migri.fi) har utvidgats att omfatta alla ansökningar om uppehållstillstånd på grund av arbete, ansökan om medborgarskap och registrering av EU-medborgare.

I början av 2012 öppnades tjänsten för dem som ansöker om ett första uppehållstillstånd på grund av studier. I slutet av september hade ungefär en tredjedel av dem som ansökt om uppehållstillstånd på grund av studier lämnat sin ansökan på webben. Den elektroniska hanteringen av ansökningarna har snabbat upp behandlingen av ansökningarna och som snabbast har studerande fått beslut på sina elektroniska ansökningar på ett par dagar.

De flesta tillståndstyper är redan med

Via den elektroniska tjänsten kan man nu ansöka om:

  • uppehållstillstånd på grund av studier
  • uppehållstillstånd på grund av arbete
  • uppehållstillstånd för specialister
  • uppehållstillstånd på grund av arbetspraktik
  • uppehållstillstånd på grund av idrott eller träning
  • uppehållstillstånd för genomförande av vetenskaplig forskning
  • uppehållstillstånd på grund av au pair-ställning
  • uppehållstillstånd på grund av näringsidkande
  • registrering av EU-medborgares uppehållsrätt
  • uppehållskort för EU-medborgares familjemedlem
  • Finlands medborgarskap

Uppehållstillstånd på grund av familjeband eller återflyttning kan tills vidare endast sökas med pappersblanketter som finns att få på Migrationsverkets webbsida. Möjligheterna att utvidga tjänsten till att omfatta även en del av de blanketter som gäller familjeband övervägs utifrån erfarenheterna av tjänsten.

Ansökan om asyl kan också i framtiden endast göras inom Finlands gränser och personligen med en blankett som fås hos polisen eller gränsbevakningsmyndigheterna.

Obligatoriskt att besöka en beskickning eller polisen

Även en kund som lämnar in sin ansökan genom den elektroniska tjänsten måste besöka en finländsk beskickning eller polisens verksamhetsställe personligen för att legitimera sig och lämna sina fingeravtryck för det biometriska uppehållstillståndskortet. Dessutom ska bilagorna till ansökan läggas fram i original.

En ansökan kan tas till behandling först efter att kunden besökt en beskickning eller polisens verksamhetsställe.

Trots det personliga besöket är den elektroniska tjänsten det snabbaste sättet att få beslutet. Tidsbesparingar uppnås särskilt i den inledande fasen, eftersom den elektroniska ansökningen omedelbart tas emot hos den myndighet som fattar beslutet. En ansökan på papper kan däremot vara på väg till och med i flera månader.

Mer information för medier

Dataförvaltningsdirektör Vesa Hagström, Migrationsverket, tfn 071 873 0431

Pressmeddelande