Ansöker du om ett nytt uppehållstillståndskort eller om ett nytt uppehållskort som familjemedlem till en EU-medborgare? Du behöver inte nödvändigtvis besöka Migrationsverkets serviceställe
Du kan ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort eller uppehållskort i Enter Finland och undgå att besöka ett serviceställe, om orsaken till att du förnyar ditt kort är något av följande:
- Kortets giltighetstid ska snart gå ut.
- Ditt tidigare kort har försvunnit eller blivit stulet.
- Ditt kort är i så dåligt skick att det inte går att läsa uppgifterna på kortet.
- Du har ett uppehållstillståndsmärke i ditt pass och giltighetstiden för ditt pass ska snart gå ut.
I vissa situationer måste du alltid besöka ett serviceställe
Om du är minderårig, kan du inte förnya ditt kort i Enter Finland. Då ska du i stället boka en tid vid ett av Migrationsverkets serviceställen i vår tidsbokningstjänst.
Om du ska förnya ditt kort på grund av ändrade namnuppgifter, måste du alltid besöka ett serviceställe. Du kan dock fylla i ansökningsblanketten i Enter Finland på förhand. Då behöver du inte ange uppgifterna separat när du besöker servicestället för att styrka din identitet. Boka en tid vid ett serviceställe efter att du har skickat in din ansökan.
Gör så här för att undgå att besöka ett serviceställe:
- Logga in på ditt befintliga konto i Enter Finland.
- Om du tidigare har loggat in med din e-postadress, byt inloggningssättet under ”Mitt konto”
- Du måste tidigare ha använt samma konto för att ansöka om tillstånd.
- Bifoga till din ansökan bildkoden för ditt elektroniska passfoto. Koden får du av fotoaffären. Bildkoden får vara högst sex månader gammal.
- Betala för din ansökan i Enter Finland.
- Skicka in ansökan. Enter Finland berättar för dig om du behöver besöka ett serviceställe eller inte.
På sidan Identifering kan du läsa de vanligaste orsakerna till att du måste besöka Migrationsverkets serviceställe för att styrka din identitet även om du har använt stark autentisering.
Möjligheten att undgå att besöka ett serviceställe har varit i bruk med kunder som ansöker om fortsatt tillstånd, och redan fler än 10 000 kunder har sparat tid genom att inte behöva besöka ett serviceställe.