Vår kundtjänst har bråttom – kontrollera om du kan hitta informationen annanstans innan du ringer oss

Migri
Utgivningsdatum 31.5.2016 13.30
Typ:Pressmeddelande

Antalet kunder vid Migrationsverket har snabbt ökat med flera tiotusen. Vår kundtjänst har nu så bråttom att vi inte kan betjäna våra kunder så bra som vi skulle vilja.

Vi kan inte öka personalen vid kundrådgivningen i takt med den stora efterfrågan, eftersom vår personal måste koncentrera sig på att fatta beslut. Vänta alltså i lugn och ro på beslut. Du kan inte snabba upp behandlingen av ditt ärende genom att ringa vår kundtjänst.

För att kunna ge bästa möjliga kundservice önskar vi att du kontrollerar följande saker innan du ringer oss:

  • Har den förväntade behandlingstidenför din ansökan överskridits?
    Om svaret är nej, lönar det sig inte att ringa och fråga om handläggningsskedet för din ansökan. Du kan inte snabba upp behandlingen av din ansökan genom att ringa till ämbetsverket.
  • Har du ansökt om tillstånd elektroniskt och vill veta i vilket handläggningsskede din ansökan befinner sig?
    I så fall kan du när som helst kontrollera handläggningsskedet för din ansökan i e-tjänsten och det lönar sig alltså inte att ringa vår kundtjänst.
  • Har du fått en begäran om komplettering?
    Om svaret är ja, svara på begäran så snabbt som möjligt och lämna in de begärda tilläggsutredningarna till oss skriftligen. Du kan inte lämna de uppgifter som krävs i begäran om komplettering genom att ringa vår kundtjänst. Om du av någon anledning inte vill lämna in tilläggsutredningarna, informera den person som handlägger din ansökan direkt och skriftligen om detta.
  • Har du skaffat alla bilagor?
    En lista över alla nödvändiga bilagor finns i slutet av ansökningsblanketten. Se till att du har alla nödvändiga bilagor och utredningar innan du börjar fylla i ansökan.
  • Hittar du svaret på din fråga under ”Frågor och svar” på vår webbplats?
    På vår webbplats hittar du information om bl.a. hur man fyller i en ansökan.

Kundmeddelande