Mot en effektivare verksamhet utan att pruta på kvaliteten
Migrationsverkets årsberättelse 2012
Migrationsverket har redan under tidigare år aktivt utvecklat sin verksamhet. Detta utvecklingsarbete fortsatte under 2012. Arbetets resultat började synas och antalet beslut under året översteg klart antalet anhängiggjorda ansökningar. Samtidigt höll man fast vid att kvaliteten på besluten skulle ligga kvar på en hög nivå.
Personalen har haft en betydande roll i utvecklingen av myndighetens verksamhet. Alla medarbetare kan påverka hur arbetet ska utföras på ett allt bättre och smidigare sätt. UMA, det elektroniska ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden som fyllde två år i slutet av 2012, har varit till hjälp vid utvecklingsarbetet.
E-tjänster öppnades för kunderna
Sedan början av 2012 har kunder kunnat anhängiggöra en del av uppehållstillståndsansökningarna elektroniskt. I Migrationsverket och polisens tjänst kan man också följa upp hanteringens avancemang i realtid, eftersom e-tjänsterna är en del av UMA-systemet, där uppehållstillstånds- och medborgarskapsärenden hanteras.
Kunderna har varit nöjda med e-tjänsterna, och cirka en tredjedel av studentansökningarna på sommaren 2012 lämnades via e-tjänsten.
Jämfört med föregående sommar kunde man fatta beslut betydligt snabbare, eftersom de elektroniska ansökningarna inkom till Migrationsverket för hantering omedelbart även från fjärran belägna utreseländer. Därutöver handleder e-tjänsten kunden att fylla i all nödvändig information i sin ansökan och bifoga nödvändiga bilagor, vilket betyder att de elektroniska ansökningarna är mer exakta än pappersansökningarna och behovet av tilläggsutredningar har minskat.
Bred expertis med hjälp av personalrotation
Det är svårt att förutspå framtiden i migrationsärenden, och många osäkerhetsfaktorer förknippas med detta. Det ser dock ut som att migrationen kommer att öka under de kommande åren.
I ämbetsverket funderar man kontinuerligt på sätt för att kunna svara mot den ökade mängden uppgifter. Utöver praktiska arbetsmetoder och arbetsprocesser har man i ämbetsverket utvecklat personalens kompetens. Enligt den kompetensvision som färdigställdes 2012 är Migrationsverket den mest centrala experten, samarbetspartnern och servicesakkunnige inom migrationsförvaltningen. Visionen är samtidigt en riktlinje för den kompetens som Migrationsverket behöver nu och i framtiden.
För att uppnå målet behövs en allt mer omfattande kompetens, och därför började ämbetsverket utveckla ett planmässigt personalrotationssystem. Genomförandet börjades på ledningsnivå, och som ett exempel för andra bytte immigrationsenhetens och medborgarskapsenhetens direktörer uppgifter sinsemellan på våren 2012.
Årsberättelsen för första gången endast i elektronisk form
Migrationsverkets årsberättelse publiceras i år för första gången endast som en nätversion. Årsberättelsen kan läsas på verkets webbplats på adressen www.migri.fi > Information om verket > Publikationer.
En separat statistikbilaga publiceras inte längre. Statistiken återfinns på vår webbplats på adressen www.migri.fi > Information om verket > Statistik.
Ytterligare information för medier
Direktör Jaana Vuorio, enheten för juridisk service och landinformation, (vikarie för överdirektör Jorma Vuorio fr.o.m. 1.4.2013), tfn 071 873 0431, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi