Kohti tehokkaampaa toimintaa laadusta tinkimättä
Maahanmuuttoviraston vuosikertomus 2012
Maahanmuuttovirasto on jo aikaisempina vuosina kehittänyt aktiivisesti toimintaansa. Tätä kehitystyötä jatkettiin vuonna 2012. Työn tulokset alkoivat näkyä, ja päätöksiä tehtiin vuoden aikana selvästi enemmän kuin hakemuksia tuli vireille. Samaan aikaan pidettiin tiukasti kiinni siitä, että päätösten laatu pysyi korkealla tasolla.
Henkilöstöllä on ollut merkittävä rooli viraston toiminnan kehittämisessä. Jokainen työntekijä voi vaikuttaa siihen, miten työtä tehdään entistä paremmin ja sujuvammin. Apuna kehitystyössä on ollut ulkomaalaisasioiden sähköinen asiankäsittelyjärjestelmä UMA, joka täytti vuoden 2012 lopussa kaksi vuotta.
Sähköinen asiointi avattiin asiakkaille
Vuoden 2012 alusta lähtien asiakkaat ovat voineet panna osan hakemuksista vireille sähköisesti. Maahanmuuttoviraston ja poliisin palvelussa voi myös seurata käsittelyn etenemistä reaaliaikaisesti, koska sähköinen asiointi on osa UMA-järjestelmää, jossa oleskelulupa- ja kansalaisuusasiat käsitellään.
Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä sähköiseen asiointiin, ja noin kolmasosa opiskelijahakemuksista jätettiin kesällä 2012 sähköisen asioinnin kautta.
Verrattuna aikaisemman vuoden kesään päätöksiä pystyttiin tekemään huomattavasti nopeammin, sillä sähköiset hakemukset saapuivat Maahanmuuttoviraston käsittelyyn välittömästi myös kaukaisimmista lähtömaista. Lisäksi sähköinen asiointi ohjaa asiakasta täyttämään hakemukseensa kaikki välttämättömät tiedot ja liitteet, joten sähköiset hakemukset tulevat käsittelyyn paperisia täsmällisempinä ja lisäselvitysten tarve on vähentynyt.
Laaja-alaista asiantuntijuutta henkilökierron avulla
Tulevaisuuden ennustaminen maahanmuuttoasioissa on vaikeaa, ja siihen liittyy paljon epävarmuustekijöitä. Näyttää kuitenkin siltä, että maahanmuutto lisääntyy tulevina vuosina.
Virastossa mietitään jatkuvasti keinoja siihen, miten tehtävämäärän kasvuun pystytään vastaamaan. Käytännön työtapojen ja -prosessien lisäksi virastossa on kehitetty henkilöstön osaamista. Vuonna 2012 valmistuneen osaamisvision mukaan Maahanmuuttovirasto haluaa olla maahanmuuttohallinnon keskeisin asiantuntija, yhteistyökumppani ja palveluosaaja. Visio on samalla linjaus siitä, mitä osaamista Maahanmuuttovirasto tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa.
Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan entistäkin enemmän laaja-alaista osaamista, minkä vuoksi virasto alkoi kehittää suunnitelmallista henkilökiertojärjestelmää. Toteutus aloitettiin johtotasolta, ja esimerkkinä muille maahanmuuttoyksikön ja kansalaisuusyksikön johtajat vaihtoivat tehtäviä keskenään keväällä 2012.
Vuosikertomus ensimmäistä kertaa vain sähköisessä muodossa
Maahanmuuttoviraston vuosikertomus julkaistaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa pelkästään verkkoversiona. Vuosikertomus on luettavissa viraston kotisivuilta osoitteesta www.migri.fi > Tietoa virastosta > Julkaisut.
Erillistä tilastoliitettä ei enää julkaista, tilastot löytyvät verkkosivuiltamme osoitteesta www.migri.fi > Tietoa virastosta > Tilastot.
Lisätietoa medialle
Johtaja Jaana Vuorio, oikeus- ja maatietoyksikkö (ylijohtaja Jorma Vuorion sijainen 1.4.2013 alkaen), puh. 071 873 0431, s-posti etunimi.sukunimi@migri.fi