Ny arbetstagaranmälan tas i bruk 31.10.2024 i arbetsgivarens Enter Finland, gamla anmälningar raderas
Den 31 oktober 2024 tas det i bruk en ny, enklare arbetstagaranmälan i e-tjänsten Enter Finland för arbetsgivare. Ett uppdaterat formulär ska göra det snabbare och enklare för arbetsgivaren att lämna in en arbetstagaranmälan. Du måste lämna in en arbetstagaranmälan om du anställer en arbetstagare som kommer från utanför EU- och EES-länderna.
Arbetstagaranmälan görs i e-tjänsten Enter Finland för arbetsgivare. På grund av uppdateringen blir det ett avbrott i tjänsten den 30 oktober ungefär kl. 17–23. Under avbrottet kan man inte göra arbetstagaranmälningar.
Inlämnade arbetstagaranmälningar finns i regel kvar på arbetsgivarens konto i Enter Finland i 30 dagar, men i samband med uppdateringen försvinner alla anmälningar som har lämnats in den 30 oktober eller tidigare.
- Om du vill se de anmälningar som du har lämnat in inom de senaste 30 dagarna, ska du spara dem före avbrottet som börjar på kvällen den 30 oktober.
- Om du den 30 oktober har utkast till anmälningar som inte har lämnats in, försvinner dessa utkast när avbrottet börjar.
- Anmälningar som lämnas in den 31 oktober eller senare finns kvar på kontot i 30 dagar som normalt.
Anvisningar om hur man gör en arbetstagaranmälan:
Personarbetsgivare som inte har ett FO-nummer kan inte göra arbetstagaranmälningar i arbetsgivarens Enter Finland. Du behöver inte lämna in en arbetstagaranmälan, om din arbetstagare håller på att ansöka om uppehållstillstånd och du redan har fyllt i eller kommer att fylla i anställningsvillkoren för din arbetstagares ansökan.
Arbets- och näringsbyråernas tjänster som berör arbetstillstånd övergår till Migrationsverket den 1 januari 2025
Från och med den 1 januari 2025 ansvarar Migrationsverket för alla ärenden som gäller uppehållstillstånd för arbetstagare. Målet är att förbättra kundupplevelsen och göra behandlingsprocessen smidigare. Ändringen är en del av totalreformen av arbets- och näringstjänsterna.