E-tjänsten påskyndat Migrationsverkets beslutsfattande
E-tjänsten för utlänningstillstånd har påskyndat beslutsfattandet i uppehållstillståndsärenden. E-tjänsten öppnades i början av 2012 för sökande av ett första uppehållstillstånd på grund av studier. Före utgången av året hade nästan 2 000 studerande lämnat in sin ansökan elektroniskt. I slutet av året var andelen sökande som lämnat in sin ansökan via e-tjänsten redan 40 procent.
Som snabbast har studerandena fått ett beslut om sina elektroniska ansökningar redan under samma dag efter att de legitimerat sig vid en beskickning. År 2012 tog behandlingen av ansökningar om uppehållstillstånd för studerande som lämnats in via e-tjänsten i genomsnitt ca en vecka, emedan den genomsnittliga behandlingstiden för alla ansökningar om uppehållstillstånd på grund av studier var 21 dagar.
Påskyndandet av behandlingstiden syns så småningom även i uppehållstillstånd som söks på grund av arbete och medborgarskapsansökningar. Dessa har man kunnat lämna in via e-tjänsten sedan oktober 2012. Efter att man hösten 2013 avverkat kön av medborgaransökningar som lämnats in 2011 är målet att beslut om medborgaransökningar som lämnats in elektroniskt fattas betydligt snabbare än beslut om ansökningar som lämnats in i pappersform.
I början av juni 2013 införs även anmälningarna om medborgarskap i tjänsten, bland vilka i synnerhet anmälningar som gjorts av tidigare finska medborgare som bor utomlands förväntas bli elektroniska. I framtiden kan även uppehållstillstånd på grund av familjeband sökas via e-tjänsten.
Tidsbesparing på många ställen
E-tjänsternas snabbhet garanteras framför allt av att all information förmedlas via Internet. Ansökan om uppehållstillstånd som anhängiggörs utomlands har normalt skickats med kurirpost till Finland, vilket har kunnat dröja veckor eller till och med månader. Detta innebär en betydlig tidsbesparing trots att kunden fortfarande måste besöka beskickningen eller polisens verksamhetsställe för att legitimera sig och lägga fram sina originaldokument.
Eftersom e-tjänsten dessutom handleder kunden vid ifyllandet av blanketten och ser till att obligatoriska fält inte lämnas tomma, inlämnas ansökningarna allt mer full-ständiga till myndigheterna. Detta bidrar i sin tur till ett minskat behov av att skicka kompletteringsbegäran, som normalt förlänger behandlingstiden med flera veckor. Kundens uppgifter och bilagor överförs automatiskt till ärendehanteringssystemet.
Kunden ser i tjänsten hur behandlingen av hans eller hennes ansökan framskrider och kan vid behov frivilligt komplettera ansökan under dess behandling. Uppgifterna förmedlas då direkt till den myndighet som behandlar ärendet. I tjänsten meddelas även om färdiga beslut.
Tillstånd på grund av arbete söktes mest i början av året
I januari–april 2013 använde totalt 667 kunder e-tjänsten. De populäraste ansök-ningsgrunderna var olika grunder för arbete, som 267 personer utgick från när de sökte uppehållstillstånd. Totalt 180 medborgarskapsansökningar och 168 ansök-ningar om uppehållstillstånd på grund av studier lämnades in via e-tjänsten.
När sommaren närmar sig ökar i synnerhet antalet ansökningar om fortsatt uppe-hållstillstånd på grund av studier. Orsaken till detta är att de som i höstas börjat sina studier i Finland nu söker fortsatt uppehållstillstånd.
Antalet ansökningar om uppehållstillstånd på grund av studier ökar ytterligare under sommaren, då utländska studerande söker ett första uppehållstillstånd för studier som inleds på hösten. I synnerhet i dessa fall är e-tjänsten till fördel för alla eftersom studerande brådskande behöver sitt uppehållstillstånd innan studierna inleds och Migrationsverket står inför en av årets värsta ärendeanhopningar.
Ytterligare information till medierna
dataförvaltningsdirektör Vesa Hagström, Migrationsverket
tfn 071 873 0431, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi