Hoppa till innehåll

Vastaanottokeskusten asukkaat tuntevat olonsa turvalliseksi, mutta tekemisen puute vaivaa

Migri
Julkaisuajankohta 24.10.2016 9.24
Uutinen

Maahanmuuttovirasto toteutti kesällä 2016 asiakaskyselyn vastaanottokeskuksissa. Turvapaikanhakijoita pyydettiin arvioimaan esimerkiksi turvallisuuden tunnetta, omaa roolia asiakkaana ja miten henkilöstö heitä kohtelee.

Kyselyyn vastasi noin 3 140 turvapaikanhakijaa 81 eri vastaanottokeskuksesta. Myös yksintulleiden alaikäisten vastaanottoyksiköt olivat mukana kyselyssä.

Keskusten syrjäinen sijainti turhauttaa

Kyselyn tuloksista käy ilmi, että sekä aikuisten että yksintulleiden alaikäisten vastaanottokeskuksissa turvapaikanhakijat ovat pääosin tyytyväisiä vastaanottokeskusten henkilökuntaan, joskin henkilökunnan tavoitettavuudessa olisi jonkin verran parannettavaa.

Kyselyyn vastanneet kertovat, että heitä kohdellaan enimmäkseen hyvin, mutta joissakin keskuksissa hakijat ovat kokeneet, että kaikkia asiakkaita ei kohdella tasa-arvoisesti.

Osaa turvapaikanhakijoista myös turhauttaa tekemisen puute ja joidenkin keskusten sijainti kaukana kaupunkien keskuksista.

Hakijat toivoivat omaa ohjelmaa naisille ja lapsille

Valtaosa kyselyyn vastanneista turvapaikanhakijoista koki olonsa turvalliseksi vastaanottokeskuksessa.

Naishakijat toivoivat enemmän naisille suunnattua toimintaa ja naistulkkeja esimerkiksi terveydenhoitajan tapaamisiin. Lisäksi kaikkien vastaajien kesken ansiotyö- ja koulutusmahdollisuuksien puute tuli vastauksissa esiin. Yksin tulleiden alaikäisten keskuksissa painottuivat harrastuksiin ja koulunkäyntiin liittyvät huolet.

Tulos hyvä, kun huomioidaan viime vuoden suuret hakijamäärät

Tänä vuonna toteutetun kyselyn laajuus on poikkeuksellinen, sillä vastaanottokeskuksia on nyt enemmän kuin koskaan aikaisemmin Suomessa. Monessa keskuksessa toiminta on asiakaskyselyn aikaan ollut vielä verrattain nuorta. Poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta, vastaanottokeskukset ovat yleisesti pystyneet tuottamaan varsin hyvin palveluita ja myönteisiä kokemuksia asiakkaille.

Kyselystä saatua palautetta käytetään hyödyksi vastaanottopalveluiden kehittämisessä.

Lue kyselyn yhteenveto:

Alaikäisyksiköiden asiakaspalautteen yhteenvetoReadSpeakerpdf, 173,6 kB

Aikuisten ja perheiden yksiköiden asiakaspalautteen yhteenvetoReadSpeakerpdf, 174,2 kB

Lisätietoa medialle

vastaanottoyksikön tulosalueen johtaja Olli Snellman, puh. 0295 430 431, etunimi.sukunimi@migri.fi

Lehdistötiedote