Hoppa till innehåll

Fördröjningar förekommer i svarandet på e-postmeddelanden som kommit in till rådgivningstjänsten

Utgivningsdatum 18.6.2024 13.21
Pressmeddelande

Det förekommer fördröjningar i svarandet på e-postmeddelanden som kommit in till Migrationsverkets rådgivningstjänst. För närvarande har vi över 1 500 e-postmeddelanden som väntar på svar. Vi beklagar fördröjningarna. Vi läser de meddelanden som kommer in till Migrationsverkets e-post genast och vidarebefordrar dem till rådgivningstjänsten eller den enhet som ansvarar för ärendet. Det kan dröja innan rådgivningstjänsten hinner svara. Om du ännu inte har fått ett svar, vänta i lugn och ro. Vi svarar på alla meddelanden. Anhopningen påverkar inte behandlingen av ansökningar. Om du har skickat in en tilläggsutredning gällande din ansökan per e-post till Migrationsverket, vidarebefordras utredningen genast som bilaga till din ansökan.

Kontrollera om du hittar ett svar på din fråga på vår webbplats

Du kan kontrollera om du hittar ett svar på din fråga på vår webbplats Migri.fi.

Se också våra svar på vanliga frågor. Vi har svarat på frågor bland annat gällande aktuella ärenden, handläggningen av ansökningar, e-tjänsten Enter Finland och uträttandet av ärenden på våra serviceställen.

Chattroboten Kamu hjälper dygnet runt

Du kan också ställa din fråga till chattroboten Kamu. 

Migrationsverkets chattrobot Kamu är en virtuell kundtjänstassistent baserad på artificiell intelligens som hjälper våra kunder dygnet runt. Du hittar Kamu längst ner till höger på webbplatsen Migri.fi.

Beakta följande saker när du använder Kamu:

  • Kamu ger allmän rådgivning, men kan inte svara på frågor som gäller individuella situationer.
  • Nämn aldrig i chatten några personliga uppgifter eller andra sekretessbelagda uppgifter som gäller din ansökan.
  • Du behöver inte logga in eller registrera dig för att chatta med Kamu.

För närvarande fungerar inte Kamus köplatstjänst på grund av tekniska problem. Tyvärr kan vår rådgivningstjänst inte berätta köplatsen för din ansökan för dig. Du kan följa handläggningen av din ansökan på ditt konto i Enter Finland eller använda behandlingstidstestet för att kontrollera den förväntade behandlingstiden för din ansökan.  

Läs mer om chattroboten Kamu.