Hoppa till innehåll

Längre öppettider för servicenumret för arbetsgivare

Utgivningsdatum 31.7.2023 8.53
Pressmeddelande

Från och med 31.7.2023 har Migrationsverkets servicenummer för arbetsgivare följande öppettider:

  • måndag–fredag kl. 8.30–12.00 och 13.00–15.30

Du kan också skicka dina frågor per e-post till följande adress:

  • tyonantajapalvelut@migri.fi

Information för arbetsgivare hittar du på vår webbplats under För arbetsgivare.

Läs mer om rådgivning för arbetsgivare på sidan Rådgivningstjänst.

Arbetsgivaren har en viktig roll när arbetstagaren ansöker om uppehållstillstånd för arbete

Från och med 23.2.2023 har arbetsgivare varit skyldiga att fylla i anställningsvillkoren för arbetstagarnas ansökningar om uppehållstillstånd för arbete.

När du fyller i anställningsvillkoren för din arbetstagares ansökan om uppehållstillstånd, avger du samtidigt en försäkran om att 

  • du har uppfyllt dina förpliktelser som arbetsgivare
  • du har säkerställt att arbetstagaren har den yrkesfärdighet som behövs
  • de anställningsvillkor som uppgetts stämmer överens med lagarna och kollektivavtalen i Finland.

Det är mycket viktigt att fylla i anställningsvillkoren för ansökan om uppehållstillstånd för arbetstagare. Ansökan kan inte behandlas förrän anställningsvillkoren har fyllts i. 

Det är enkelt att fylla i anställningsvillkoren i arbetsgivarens Enter Finland

Du kan fylla i anställningsvillkoren i arbetsgivarens Enter Finland genast när din arbetstagare har skickat in sin ansökan i Enter Finland. Ansökan kan behandlas snabbt och smidigt när både du och din arbetstagare använder Enter Finland.

Om du inte kan använda e-tjänsten, fyll i pappersblanketten ”Anställningsvillkor”. Ge blanketten och eventuella bilagor till din arbetstagare som bifogar dem till sin ansökan.

Läs mer på sidan Ifyllande av anställningsvillkoren.