Hoppa till innehåll

Nya funktioner i kundtjänstnumret

Utgivningsdatum 11.11.2020 9.01
Pressmeddelande

I fortsättningen väljer den som ringer till Migrationsverkets kundtjänstnummer önskat kontaktspråk (finska, svenska, engelska). Om det är många som ringer, hör kunden den genomsnittliga kötiden.

– Tidigare hörde kunden alla våra meddelanden på tre språk och fick dröja kvar på linjen utan att veta hur lång kötiden är. När kunden nu kan välja språk blir meddelandena kortare och kunden når tjänsten snabbare. När kunden får information om kötiden kan hen förbereda sig på väntetiden, välja att ringa på nytt senare eller sköta sitt ärende med hjälp av chattroboten, berättar Sari Pääkkönen som är chef för kundtjänsten.

Efter samtalet kan textmeddelanden skickas till kunder med inhemska mobilabonnemang. I meddelandet kan man be kunden besvara responsenkäten eller vid behov meddela kunden en tid då hen kontaktas på nytt. Meddelandena kommer från numret 18135 och kan inte besvaras.

Kundtjänstnumret 0295 419 600 betjänar vardagar kl. 8.30–15.30 på finska, svenska och engelska.

Kundmeddelande