En designers dröm kan vara en programmerares mardröm
Migrationsverket kommer att lansera en förnyad e-tjänst i vår. Under hösten 2014 och våren 2015 har vi publicerat artiklar om processen att förnya e-tjänsten. Den tredje artikeln i serien handlar om uppbyggnaden av tjänsten.
Programutvecklaren Anrijs Vītoliņš från Riga har haft många avundsjuka kollegor i vår.
– Jag har fått arbeta med teknologin som baserar sig på till exempel HTML5, MVC, Bootstrap och ORM.
Om du inte är bekant med informationsteknik, kan det jämföras med att köra den senaste bilmodellen medan alla andra har förra årets modell eller äldre modeller.
Uppbyggandet av tjänsten kräver flytande kunskaper i C#
Vītoliņš hör till det nya teamet för elektroniska tjänster i Riga. Gruppen består av fem programutvecklare som gör sitt bästa för att uppfylla önskemål från de visuella designerna som arbetar i Helsingfors.
– Många egenskaper verkar enkla men är tekniskt mycket utmanande. Om man till exempel vill rita ett rött kryss ovanpå en text för att visa att texten inte duger, behöver man bara två penndrag på papper. På en webbplats blir det däremot en mardröm för en programutvecklare. Först måste man placera texten, sedan skapa krysset ovanpå texten och till sist göra krysset delvis genomskinligt.
I början av planeringen hade experterna vid Fjord och programutvecklarna i Riga tätt kontakt med varandra. Designerna berättade om sina kreativa visioner, och experterna på programutveckling berättade vad som är tekniskt möjligt att förverkliga.
Enligt Vītoliņš består teamet i Riga av flerspråkiga tolkar som översätter de övriga designernas önskemål till datorspråk.
– Vi är polyglotter, men oftast använder vi C# och även lite HTML.
Anrijs Vītoliņš, Vadims Kovalovs, Andrijs Jurka med Valdis Logins och Sandijs Liepins i bakgrunden. |
Många kockar i köket ger bästa möjliga resultatÄven sakkunniga i innehållet, dvs. Migrationsverkets experter på tillståndsärenden, har andel i projektet. De ser till att texterna i den nya tjänsten stämmer och presenteras på rätt ställe. Andris Jurka, som är en kollega till Vītoliņš, går som bäst igenom de nya blanketterna i tjänsten. – Min uppgift är nu att överföra pappersblanketterna till tjänsten. Jag funderar hur de bör se ut och hur de fungerar bäst, berättar Jurka. Designen av tjänsten har varit ett slags workshop för mångsysslare. Alla sakkunniga har samtidigt lärt sig någonting om andras arbete. Programutvecklarna har fått insyn i detaljerade uppehållstillståndsärenden och Migrationsverkets sakkunniga har lärt sig om vad som krävs tekniskt för att uppbygga en sådan här tjänst. |
Samarbetet mellan Riga och Helsingfors har oftast skett genom onlinemöten.
– Nuförtiden har det praktiskt taget ingen betydelse om man befinner sig i samma rum eller deltar via rutan, säger Vītoliņš.
Att ha regelbunden kontakt är det viktigaste i ett projekt med många deltagare. I samband med de dagliga morgonmötena går vi igenom hur arbetet framskrider och vad alla håller på med. När det är dags att fatta större beslut sammanträder hela teamet i antingen Helsingfors eller Riga.
Den nya tjänsten ska fungera på olika plattformar
Den nya e-tjänsten blir snart färdig. Experterna från Riga vill emellertid påpeka att det ännu inte är möjligt att ge något exakt utgivningsdatum.
– En av de största svårigheterna i ett projekt som det här är att uppskatta hur länge det tar att utföra arbetet. Människorna verkar vara optimistiska till naturen, men verkligheten sätter käppar i hjulet. Om man måste välja mellan grundlig planering och experimentering med ny teknologi, kommer den sistnämnda alltid på första plats, konstaterar Vītoliņš.
Alla detaljer är alltså ännu inte klara, men det är klart att alla kommer att vara nöjda med resultatet.
– Ur användarens perspektiv är tjänstens nya utseende givetvis den tydligaste förändringen. Användbarheten kommer också att förändras. Tjänsten kommer att vara lätt att använda och vägleda användaren. Dessutom kan tjänsten användas på alla plattformar. I framtiden kan man fylla i en ansökan med dator, pekplatta eller smarttelefon, säger Jurka.
| Fakta: Vad kommer att förändras? |
|---|
| Migrationsverkets och polisens e-tjänst för ansökan om uppehållstillstånd kommer att förnyas våren 2015. E-tjänsten kommer att få ett nytt utseende och en förbättrad struktur. Syftet är att skapa en lättare och enklare e-tjänst för ansökan om uppehållstillstånd, medborgarskap och EU-registreringar. Utöver experter på webbdesign har också verkets kunder samt tjänstemän som behandlar ansökningar deltagit i utvecklingen av tjänsten. |
Tidigare artiklar i serien:
17.12.2014”Tyvärr var denna tjänst inte i bruk då jag ansökte om uppehållstillstånd”
21.10.2014 Kunder bidrar till utvecklingen av den nya e-tjänsten