Hoppa till innehåll

Behandlingen av ansökningar om medborgarskap är överbelastad

Utgivningsdatum 14.5.2021 12.26
Pressmeddelande

Just nu är behandlingen av ansökningar om medborgarskap överbelastad. Cirka 8786 ansökningar väntar på behandling just nu.

Belastningen är störst för ansökningar där vi måste be om tilläggsutredningar för att kunna utreda dem. Vi kan snabbast behandla sådana ansökningar där klienten har kommit till Finland efter att ha skaffat tillstånd på förhand, har ett nationellt pass och uppfyller de allmänna förutsättningarna för beviljas medborgarskap.   

Vi har nyligen uppdaterat de förväntade behandlingstiderna för medborgarskapsansökningar i behandlingstidstestet på migri.fi. 

Vänta på beslutet i lugn och ro

Vi förstår att besluten har en stor inverkan på våra klienters liv. Vårt mål är att behandla ansökningarna så effektivt som möjligt.

Om du ännu inte har fått ett beslut om din ansökan, vänta i lugn och ro. Vi kontaktar dig om vi behöver tilläggsutredningar för din ansökan.

Vad beror överbelastningen på?

Även i år behövs det handläggare för behandlingen av brådskande uppehållstillstånd, vilket har orsakat en brist på handläggare av medborgarskapsansökningar. Även coronavirusutbrottet och de striktare rekommendationerna har fördröjt behandlingen av medborgarskapsansökningar.  

Den förväntade behandlingstiden är endast en uppskattning. Den uppskattning som du eventuellt fått kan ha blivit längre på grund av anhopningen.

Fråga chattroboten Kamu hur din ansökan framskrider

Kamu berättar var din ansökan finns i kön med ansökningar som väntar på beslut. Kamu kontrollerar hur din ansökan framskrider bland de ansökningar som gäller samma ärende och behandlas på samma sätt. Läs mer på sidan migri.fi/chatt.

Medborgarskapsanmälningar behandlas enligt normal tidtabell

Medborgarskapsanmälningarna är inte överbelastade. Du hittar de uppskattade behandlingstiderna för olika typer av anmälningar i behandlingstidstestet eller på de ansökningsspecifika sidorna på migri.fi/medborgarskapsanmalan

Kundmeddelandet har redigerats den 28 maj 2021.