Hoppa till innehåll

Lämna inte personliga uppgifter per telefon om du inte är säker på uppringarens identitet

Utgivningsdatum 21.11.2023 14.03
Pressmeddelande

Migrationsverket har fått veta att våra kunder har fått bluffsamtal från personer som säger sig vara anställda på Migrationsverket. Uppringaren har försökt få uppgifter om kundens identitet eller om kundens ansökan eller livssituation.

I regel ber Migrationsverket sina kunder att lämna ytterligare uppgifter skriftligen. Om vi kontaktar dig per telefon, ringer vi från ett nummer som börjar med 0295 och vi pratar finska, svenska eller engelska med dig.

Meddela Migrationsverket omedelbart om du misstänker att du fallit offer för telefonbedrägeri. Du har också rätt att göra en polisanmälan.

Använd Enter Finland för att uträtta ansökningsärenden tryggt och snabbt

Du kan fylla i din ansökan, bifoga bilagor och betala behandlingsavgiften i e-tjänsten Enter Finland på ett tryggt sätt genom en säker förbindelse. I Enter Finland kan du ofta sköta ditt ärende snabbare än genom att ringa vår kundtjänst eller att skicka oss e-post. Dessutom har Enter Finland alltid öppet.

Om du har skickat in din ansökan via e-tjänsten Enter Finland, använd Enter Finland också för att skicka eventuella tilläggsuppgifter för ansökan. Efter inloggningen kan du bifoga handlingar till din ansökan. Närmare anvisningar finns i videon Så lägger du till bilagor i e-tjänsten Enter Finland.

Om du inte kan använda Enter Finland, använd krypterad e-post

Skicka aldrig e-postmeddelanden med dina personuppgifter till oss utan kryptering. Om du måste skicka oss e-post med personuppgifter, använd vår tjänst Securemail för att kryptera ditt meddelande. Av tekniska skäl och dataskyddsskäl öppnar vi endast meddelanden som skickats via Securemail.

Så här använder du Migrationsverkets Securemail-tjänst:

  1. Gå till adressen securemail.migri.fi.
  2. Om du vill byta språk, välj språket i rullgardinsmenyn högst uppe till höger.
  3. Skriv din e-postadress i fältet ”Avsändare”. Klicka på ”Fortsätt”. 
  4. Registrera dig som användare i tjänsten genom att klicka på ”Registrera”. Om du redan har registrerat dig med din e-postadress, begär att få en ny länk till din e-postadress.
  5. Du får en personlig länk via e-post och genom den länken kan du skicka oss ditt meddelande. Länken är aktiv i 30 dagar.
  6. Öppna din personliga länk i din e-post. Genom länken kan du skicka ditt meddelande till oss. 
  7. Skriv ditt meddelande och bifoga eventuella bilagor. Du kan begära läskvitto så att du får veta när vi har öppnat ditt meddelande.
  8. Klicka på ”Skicka”. Du ser en bekräftelse med texten ”Meddelandet sänt” efter att du har skickat meddelandet.
  9. Om du valde att begära läskvitto innan du skickade meddelandet, får du ett automatiskt läskvitto per e-post när vi har öppnat och läst ditt meddelande.

Skicka ditt meddelande bara en gång – då kan vi behandla inkommande meddelanden snabbare. Vi behandlar meddelandena i den ordning de kommer in.

Läs mer: