Hoppa till innehåll

Under tiden 22–23.2.2021 kan du inte sköta dina ärenden med könummer vid Migrationsverkets serviceställe i Helsingfors

Utgivningsdatum 21.2.2021 18.44
Pressmeddelande

Du kan inte besöka Migrationsverkets serviceställe på Göksgränd i Helsingfors för att köa med könummer under tiden 22–23.2.2021. Om du har bokat en tid, kan du besöka servicestället som vanligt. Vi beklagar de olägenheter detta orsakar våra kunder.

Anställda vid servicestället har placerats i karantän på grund av coronaviruset. För tillfället påverkar detta serviceställets verksamhet. De andra serviceställena kan du besöka som vanligt.

Vi rekommenderar att du följer våra kundmeddelanden. Vi meddelar omedelbart på vår webbplats om eventuella ändringar i vår kundtjänst.

I vår kundtjänst följer vi noggrant hälsomyndigheternas anvisningar. Vid serviceställena använder man ansiktsmasker och håller säkerhetsavstånd. Det finns plexiglas mellan våra kunder och våra tjänstemän som skydd mot droppsmitta.

Hälsomyndigheterna har kartlagt de personer som eventuellt har utsatts för viruset. En läkare som ansvarar för smittsamma sjukdomar kontaktar dig direkt om du har utsatts för coronaviruset när du har besökt servicestället mellan den 15 och 16 februari.

Du kan besöka servicestället med bokad tid

Om du har bokat en tid vid servicestället, kan du besöka oss som vanligt. Kom inte till servicestället om du har förkylningssymtom. Kom ihåg att avboka din tid om du inte kan komma. 

Boka en ny tid när du är helt frisk igen. Du kan boka en tid till vilket som helst serviceställe. Vår tidsbokningstjänst har öppet som vanligt. Tack för att du hjälper oss att skydda våra kunder och vår personal mot smitta!

Många ärenden går att skötas enkelt på webben

De flesta ansökningar kan lämnas in i e-tjänsten Enter Finland. Du kan också följa handläggningen av din ansökan i e-tjänsten.

Din ansökan blir anhängig genast då du skickar in den via Enter Finland. 

Om du vill lämna in tilläggsutredningar, kan du skicka in dem via Enter Finland, per e-post eller per post.

Håller ditt tillstånd på att gå ut?

Om ditt tillstånd håller på att gå ut i februari och detta är orsaken till att du vill besöka servicestället i Helsingfors med könummer, kan du lämna in din ansökan

  • i vår e-tjänst på adressen enterfinland.fi 
  • genom att skicka e-post till adressen hakemukset(a)migri.fi. Vi skickar dig ett svar med närmare anvisningar om hur du ska göra.

Du kan följa läget på vår webbplats: migri.fi/coronaviruset. På denna sida hittar du aktuell information om hur coronautbrottet påverkar vår verksamhet samt svar på ofta förekommande frågor. 

För hälsorådgivning och aktuell information om coronaviruset i Finland, besök Institutet för hälsa och välfärds webbplats

Ansöker du om fortsatt tillstånd? Vissa kunder behöver inte besöka ett serviceställe

Kunder som ansöker om fortsatt tillstånd och har använt stark autentisering på webben behöver inte alltid besöka ett serviceställe.

Stark autentisering betyder att du bekräftar din identitet i e-tjänsten Enter Finland med dina nätbankskoder, ditt medborgarcertifikat eller ditt mobilcertifikat.  Tjänsten berättar om du behöver besöka ett serviceställe eller om den elektroniska identifieringen räcker. Läs mer på sidan migri.fi/identifiering

Uppdaterat 23.2.2021: Uppgiften om kunder som eventuellt har utsatts för coronaviruset har uppdaterats.