Migrationsverkets tidsbokning är överbelastad – om du inte kan boka tid, gör så här
Utgivningsdatum
26.6.2020
13.24
Pressmeddelande
Det är för närvarande kö i tidsbokningstjänsten vid Migrationsverkets serviceställen. På grund av coronavirussituationen kan ärenden inte skötas med könummer på hela sommaren. Vi beklagar köerna.
Vi ökar tiderna till serviceställena efter möjligheterna under sommaren och på hösten. Till servicestället i Helsingfors kommer det fler tider för bland annat EU-registrering.
Om du inte kan boka tid i tidsbokningstjänsten, gör så här:
- Fyll i ansökan på e-tjänsten Enter Finland. Identifieringstiden har förlängts t.o.m. 31.10. Läs mer i kundmeddelandet: Förlängd tid t.o.m. 31.10.2020 för identifiering vid beskickningar och serviceställen. Om du söker fortsatt tillstånd, lämna din ansökan i Enter Finland och använd säker identifiering.
- Kontrollera lediga tider i vår tidbokningstjänst på nytt senare. Nya tider blir lediga varje vecka.
- Om du inte kan använda Enter Finland, kan du skicka din ansökan per post eller e-post på grund av coronasituationen. Anvisningar för sändning av ansökan per post eller e-post finns på sidan migri.fi/sv/du-ar-i finland.
- Om du skickar din ansökan per post eller e-post behöver du inte boka tid till ett serviceställe, utan vi skickar en separat kallelse till ett identifieringsbesök. Läs mer om identifieringsbesök i kundmeddelandet: Är du i Finland och har du skickat din ansökan per post eller e-post till Migrationsverket? Du får en kallelse till ett identifieringsbesök vid ett serviceställe.
- Om du vill ta med familjen, boka en familjetid. Läs anvisningar på sidan migri.fi/sv/sa-bokar du-tid. Om du har bokat tid endast för dig själv, kan vi inte betjäna dina familjemedlemmar under besökstiden.
- Den bokade tiden är till för identifiering och inlämning av ansökan. Du hittar svaret på många frågor på vår webbplats Migri.fi:
- Fråga Chatbot Kamu! Kamu ger allmän rådgivning på vår webbplats och i webbtjänsten Enter Finland.
- Läs vanliga frågor och svar.
- Kontrollera behandlingstiden för din ansökan i behandlingstidstestet.
- Våra kundtjänstnummer finns på sidan migri.fi/sv/telefontjanst.
- Om du är brittisk medborgare, följ våra kundmeddelanden. Vi informerar de närmaste dagarna om ansökan om uppehållsrätt enligt utträdesavtalet, som kan sökas under perioden 1.10.2020–30.9.2021. Boka tid till ett serviceställe för att lämna ansökan först efter sommaren.
Om du har bokat tid till ett serviceställe:
- Fyll i pappersansökan innan du besöker servicestället om du inte har lämnat din ansökan i Enter Finland. Det finns inte tid att fylla i ansökan vid servicedisken.
- Om du inte längre behöver en bokad tid, avboka den. På så sätt blir tiden genast ledig för någon som behöver den. För tid som inte används debiterar vi 50 euro.
- Kom lite före din bokade tid. Ta med dig bilagor som markerats på ansökningsblanketten samt behandlingsavgift (kort eller kontanter).
Kundmeddelande