Ansökan om uppehållstillstånd för specialsakkunniga
Använd denna ansökan för att ansöka om uppehållstillstånd om du ska arbeta som specialsakkunnig.
Du är specialsakkunnig om
- du kommer till Finland för att utföra sakkunniguppgifter som kräver specialkunnande (highly skilled worker)
- din lön är minst 3 638 euro per månad år 2024 och
- du har avlagt högskoleexamen eller skaffat specialkunnande genom någon annan utbildning eller genom att arbeta i sakkunniguppgifter
Du måste redan ha fått arbete innan du ansöker om tillstånd.
Det första uppehållstillståndet för specialsakkunnig beviljas för högst 2 år. Om ditt arbete pågår en kortare tid än 2 år, beviljas tillståndet för den tid som arbetet pågår.
-
Förväntad behandlingstid för webbansökan
Första tillstånd 1 månad / fortsatt tillstånd 1 månad
-
Förväntad behandlingstid för pappersansökan
Första tillstånd 1 månad / fortsatt tillstånd 1 månad
-
Avgift för webbansökan
Första tillstånd 380 € / fortsatt tillstånd 170 €
-
Avgift för pappersansökan
Första tillstånd 480 € / fortsatt tillstånd 430 €
Du kan ansöka om detta uppehållstillstånd genom expressfilen och få tillståndet inom två veckor. Läs mer på sidan Expressfilen.
Du kan ansöka om D-visum samtidigt som du ansöker om uppehållstillstånd. Med D-visum kan du resa in i Finland genast när det har fattats ett positivt beslut om ditt uppehållstillstånd och du har fått D-viseringsmärket i ditt pass. Läs mer på sidan D-visum.
Gör så här
Förbered dig:
1. Du ska redan ha fått arbete i Finland.
- Din arbetsgivare måste fylla i anställningsvillkoren för din ansökan. Arbetsgivaren kan fylla i villkoren i Enter Finland för arbetsgivare eller använda en pappersblankett.
2. Du utför uppgifter som kräver specialkunnande.
- Specialsakkunniga är till exempel
- personer som har specialkunnande inom it-branschen
- personer som har avlagt högskoleexamen och är sakkunniga inom ett specialområde
- andra personer som har avlagt högskoleexamen och ska utföra uppgifter som kräver specialkunnande.
3. Din bruttolön måste vara minst 3 638 euro per månad år 2024.
- Naturaförmåner räknas inte med när det bedöms om du får en tillräcklig lön.
- Om din lön är mindre än 3 638 euro per månad, kan du ansöka om uppehållstillstånd för arbetstagare.
4. Du måste i regel ha avlagt högskoleexamen.
- Om du inte har avlagt högskoleexamen, måste du ha skaffat sådant specialkunnande som krävs i sakkunniguppgiften i fråga genom arbete eller någon annan utbildning.
- Din arbetsgivare måste säkerställa att du har specialkunnande.
Du måste också uppfylla de allmänna villkoren för beviljande av uppehållstillstånd. Läs mer om de allmänna villkoren för uppehållstillstånd.
Legalisera och skaffa översättningar av bilagorna vid behov.
- ett giltigt pass som Finland godkänner (um.fi). Visa upp ditt pass när du lämnar in din ansökan om uppehållstillstånd
- ett passfoto enligt polisens anvisningar för passfoto eller en bildkod som du fått av fotoaffären
-
- Passfotot får vara högst sex månader gammalt
- färgkopior av passets sida med personuppgifter och av alla sidor med anteckningar
- utredning om att du lagligen vistas i det land där du lämnar in ansökan
- Om du ansöker om fortsatt tillstånd, behöver du inte bifoga denna utredning.
- svar på eventuell avvisning och inreseförbud (MP1-blankett)
- Bifoga blanketten endast om du ansöker om uppehållstillstånd i Finland på någon grund. Observera att man i regel ska ansöka om första uppehållstillstånd utomlands.
- Om du ansöker om fortsatt tillstånd, behöver du inte bifoga denna blankett.
Fyll i ansökan:
Du kan fylla i ansökan i e-tjänsten Enter Finland. En webbansökan är förmånligare än en pappersansökan. Om du ansöker om första uppehållstillstånd i Enter Finland, är det möjligt att du inte behöver besöka ett serviceställe när du ansöker om fortsatt tillstånd.
Om det inte går att använda Enter Finland, fyll i en pappersansökan. Länken till pappersblanketten hittar du längst ner på denna sida.
Om du ansöker om uppehållstillstånd i e-tjänsten Enter Finland, betala för din ansökan
- omed kreditkort eller med finska nätbankskoder i samband med att du skickar in ansökan, eller
- när du besöker en finsk beskickning utomlands för att styrka din identitet.
Om du ansöker om uppehållstillstånd på pappersblankett, betala för din ansökan
- när du besöker en finsk beskickning utomlands för att styrka din identitet.
När du har skickat in din ansökan i Enter Finland, måste din arbetsgivare fylla i anställningsvillkoren och lägga till nödvändiga bilagor i Enter Finland för arbetsgivare. Läs mer om uppgifterna och bilagorna på sidan Ifyllande av anställningsvillkoren.
Om din arbetsgivare inte kan använda e-tjänsten Enter Finland för arbetsgivare, kan arbetsgivaren fylla i pappersblanketten ”Anställningsvillkor”. Bifoga blanketten till din ansökan i Enter Finland.
Om du ansöker om uppehållstillstånd med en pappersansökan, bifoga till din ansökan blanketten ”Anställningsvillkor” som din arbetsgivare har fyllt i.
Boka en tid vid en finsk beskickning och besök beskickningen för att styrka din identitet.
- Om du fyllde i din ansökan i Enter Finland, får du e-postmeddelanden och textmeddelanden om hur handläggningen av din ansökan framskrider och om eventuella begäranden om komplettering.
- Om du fyllde i en pappersansökan, får du e-postmeddelanden om hur handläggningen av din ansökan framskrider och om eventuella begäranden om komplettering.
Läs mer: Så behandlas din ansökan
Rätt att arbeta
-
Du har rätt att arbeta som specialsakkunnig. Kontrollera ditt rätt att arbeta om du vill byta anställning. Rätten att arbeta börjar när uppehållstillståndet har beviljats.
-
Specialsakkunniga kan arbeta utan uppehållstillstånd, om arbetet varar i högst 90 dagar. Läs mer på sidan Att arbeta utan uppehållstillstånd.
-
Om du ansöker om fortsatt tillstånd, kontrollera om du har rätt att arbeta medan din ansökan behandlas.
Förbered dig på livet i Finland
Myndigheten kan till exempel be dig om information om att du har tillräckligt med pengar för att leva i Finland.
Om du inte har fått personbeteckning i samband med ditt uppehållstillståndskort, måste du personligen besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata registrerar dina personuppgifter och uppgifter om dina familjeförhållanden och din adress i befolkningsdatasystemet. Hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan du också ansöka om hemkommun.
Läs mer på webbplatsen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (dvv.fi)