Hoppa till innehåll

Från och med den 1 januari 2025 ansvarar Migrationsverket helt och hållet för behandlingen av uppehållstillstånd för arbetstagare

Utgivningsdatum 18.12.2024 10.00
Pressmeddelande

Ändringen är en del av totalreformen av arbets- och näringstjänsterna som innebär att arbets- och näringstjänsterna överförs från staten till kommunernas sysselsättningsområden den 1 januari 2025. Ärendena som gäller uppehållstillstånd för arbetstagare överförs samtidigt från arbets- och näringsbyrån till Migrationsverket.

– Ansökningar om uppehållstillstånd för arbetstagare och ansökningar om uppehållstillstånd för säsongsarbete som varar i över sex månader har hittills behandlats i två steg. Först har arbets- och näringsbyrån fattat ett delbeslut och därefter har behandlingen överförts till oss. I fortsättningen fattas inget delbeslut utan vi ansvarar helt för behandlingen av dessa tillstånd, berättar processägaren Tuuli Huhtilainen.

Ändringen innebär att flera nya uppgifter överförs till Migrationsverket.

– I fortsättningen ansvarar Migrationsverket för den prövning som hörde till delbeslutsfasen. Prövningen omfattar bland annat en bedömning av anställningsvillkoren, en granskning av arbetsgivarens skyldigheter, en prövning av försörjningen och en prövning av tillgången på arbetskraft, säger Huhtilainen.

Prövningen av tillgången på arbetskraft görs för att ta reda på om det finns lämplig arbetskraft inom rimlig tid på arbetsmarknaden i Finland eller inom EU och EES för arbetsgivarens lediga arbetsuppgift. Om lämplig arbetskraft är tillgänglig finns det inga grunder för att bevilja uppehållstillstånd för arbetstagare.

I fortsättningen behandlar Migrationsverket också anmälningar om arbetstagare från länder utanför EU och EES.

– Arbetsgivarna är skyldiga att göra en anmälan om arbetstagare när de anställer en utländsk arbetstagare som redan har ett giltigt uppehållstillstånd och rätt att arbeta. Anmälan behöver dock inte göras om personen som anställs är en EU-medborgare eller dennes familjemedlem, berättar Huhtilainen.

Anmälningarna om arbetstagare görs i tjänsten Enter Finland. Arbets- och näringsbyråerna ansvarar för behandlingen av dessa anmälningar fram till årets slut och Migrationsverket från och med ingången av nästa år.

– Arbetsgivaren kan påskynda behandlingen av ansökningsärendena genom att använda Enter Finland. I tjänsten går det smidigt att göra tilläggsutredningar, fylla i anställningsvillkoren, följa behandlingen av ansökan och göra anmälan om en ny arbetstagare från ett land utanför EU eller EES. Vi ger råd till arbetsgivarna om arbetstagarnas tillstånd på vår webbplats, per telefon och per e-post. Vi vill göra det ännu lättare för arbetsgivaren att uträtta ärenden och därför kommer det också att finnas kundansvariga som ger råd till arbetsgivare som sysselsätter ett stort antal personer, berättar Huhtilainen.

Målet är att förbättra kundupplevelsen och göra behandlingen ännu smidigare än förut

När ärendena som gäller uppehållstillstånd för arbetstagare överförs helt till Migrationsverket förtydligas behandlingen av ansökningar.

– I fortsättningen behandlas ansökan alltså av endast en myndighet, Migrationsverket. Uppgifterna och bilagorna som behövs för ansökan ändras inte. Detta gör behandlingen av ansökan betydligt smidigare, säger Huhtilainen.

Anställda som flyttar över från arbets- och näringsbyrån och som redan arbetar vid ämbetsverket ges introduktion i de nya behandlingssätten och uppgifterna genast efter årsskiftet. Omändringen förutsätter också en omfattande utveckling av systemet och automatiseringen.

– På grund av detta kan behandlingen av ansökningar tillfälligt fördröjas i början av 2025. Under en kort period, mellan den 1 och den 8 januari 2025, ges heller inga beslut i och med att Enter Finland och automatiseringen då uppdateras. Behandlingstiden för ett positivt beslut förväntas vid ingången av året vara två månader, men den kommer snabbt att förkortas till den eftersträvade behandlingstiden på en månad. Under nästa år kommer behandlingen att bli betydligt smidigare och kundupplevelsen bättre i och med att kunden kan uträtta sina tillståndsärenden hos samma myndighet, berättar Huhtilainen.

Mer information för medier

 

Finansieras av Europeiska unionen. NextGenerationEU.

Pressmeddelande