Migri.fi fick mycket beröm i sommarens kundenkät
I juni kartlade vi våra kunders synpunkter på och erfarenheter av Migrationsverkets tjänster. Över 65 procent av respondenterna var nöjda med våra tjänster eller förhöll sig neutralt till dem även om vi fick kritik för bland annat behandlingstiderna. Respondenterna hade också lagt märke till att vi utvecklar våra tjänster fortlöpande.
Klara och bra webbsidor
Migri.fi ansågs vara en lättanvänd, tydlig och välfungerande webbplats. 70 procent av respondenterna hade besökt webbplatsen över tio gånger, och nästan 85 procent var nöjda med webbplatsen eller förhöll sig neutralt till den. Alla åldersgrupper var lika nöjda med webbplatsen.
Respondenterna efterlyste dock fler språkversioner. Detta kan vi tyvärr inte tillmötesgå, eftersom det vore för arbetskrävande och långsamt att uppdatera sidorna på fler språk. Vårt samservicekontor i Helsingfors betjänar personligt på över tio språk.
Servicenumren hittas men köerna harmar
Respondenterna bedömde mest vår telefontjänst. De mest anlitade servicenumren var det allmänna kundservicenumret och numret på vilket experter svarar på frågor om familjebandsansökan.
Enligt respondenterna var numren lättillgängliga. Vi fick kritik för köerna till servicenumren och att vi inte har köfunktion i bruk. Kunderna var också osäkra huruvida deras ärenden blivit skötta.
Information om handläggningstider läggs ut på webben
Vi strävar efter att minska köerna till servicenumren bland annat genom att förbättra informationen om behandlingstider, så att allt fler kunder ska hitta den information de behöver på vår webbplats utan att behöva ringa oss. Till exempel sommaren 2012 uppdaterade vi behandlingen av ansökningar om uppehållstillstånd för studerande varje vecka, vilket betydligt sänkte antalet telefonförfrågningar.
Tyvärr kan vi inte införa en köfunktion för våra servicenummer av tekniska orsaker.
Vi fick också kritik för behandlingstiderna. Vi effektiviserar vår verksamhet fortlöpande för att förkorta behandlingstiderna.
Skicka en elektronisk ansökan så kan du följa upp handläggningen på webben
Kunderna ville följa upp statusen för sin ansökan. Det här är nog möjligt om ansökan skickats via e-tjänsten. Tyvärr kan vi inte erbjuda den här tjänsten för ansökningar som inlämnats på pappersblanketter.
E-tjänsterna uppskattades av svararna, och de rekommenderade dem även för andra. Tjänsten som utvidgades i oktober gör det möjligt för allt fler att lämna in ansökan via webben.
Svar från 50 nationaliteter
Enkäten besvarades av 183 personer som representerade 50 nationaliteter. 34 procent av svararna var finska medborgare, och de åtföljdes av ryska medborgare (ca 10 procent). Största delen av de svarande var under 50 år gamla. Antalet kvinnor och män var ungefär lika stort. De flesta hade ansökt om uppehållstillstånd eller finländskt medborgarskap.
Nästa år fortsätter vi att utveckla verksamheten utifrån responsen, och vi kommer även i framtiden att fråga om våra kunders åsikter och be dem komma med utvecklingsförslag.
Vi tackar alla dem som besvarade kundenkäten!