Asylintervjun utvecklas genom ett banbrytande samarbete

Migri
Utgivningsdatum 14.1.2009 11.14
Typ:Nyhet

Flyktingrådgivningen och Migrationsverket har från början av år 2008 tillsammans utvecklat asylintervjun. Det är första gången som en medborgarorganisation och en myndighet utvecklat asylintervjun tillsammans. Europeiska flyktingfonden ERF har deltagit i projektets finansiering.

– Erfarenheterna har varit mycket positiva, säger Flyktingrådgivningens jurist Marjaana Laine, som arbetar som koordinator för projektet. I framtiden vill samarbetspartners speciellt utveckla informeringen av asylsökandena och utbildningen av personerna som arbetar med sökandena.

Rekommendationer för utvecklandet av asylintervjun

De första resultaten av samarbetet har samlats i de nyligen färdigställda rekommendationerna om utvecklandet av asylintervjun. Som basis för dem gjorde man en utredning om hur en asylintervju fungerar för närvarande och hur asylsökandenas rättsskydd förverkligas. Rekommendationerna är avsedda för alla som deltar i intervjuerna.

– Grundidén var att teckna ned intervjun punkt för punkt i detalj för att utreda vilka skeden som behöver klarläggas. Syftet med rekommendationerna är att förenhetliga goda förfaringssätt, och en del följs redan. Också resten tas i bruk i mån av möjlighet, berättar direktören för asylenheten Esko Repo från Migrationsverket.

Vid utarbetandet av rekommendationerna blev det klart hur viktigt det är för sökandena att få information om intervjun och om sina rättigheter och skyldigheter i tillräckligt god tid. – Klar och tydlig information ökar också sökandenas förtroende för det finska systemet, konstaterar Laine.

Intervjun utmanar både sökanden och myndigheten

– Det är viktigt att utveckla asylintervjun, eftersom intervjun är en utmanande situation för alla parter. Intervjun är det viktigaste tillfället där man utreder grunderna för erhållande av internationellt skydd. En lyckad asylintervju är den bästa grunden för att beslutsfattandet uppfyller kraven som gäller rättsskyddet, poängterar Laine.

Att möta en asylsökande är krävande för alla som arbetar med dem, eftersom sökandena befinner sig i en främmande miljö och kultur där de inte förstår språket. Många kan också lida av traumatiska erfarenheter.

För utredningen har man hört intervjuare, biträden, tolkar, asylsökande och anställda vid flyktingförläggningar. Också företrädare för minderåriga asylsökande och sakkunniga inom mentalvårdsarbetet har deltagit i projektet.

Ytterligare information för medier:

  • Flyktingrådgivningen: Marjaana Laine, tfn 075 7575 100, e-post: marjaana.laine@pakolaisneuvonta.fi
  • Migrationsverket: Esko Repo, tfn 071 873 0431, e-post: esko.repo@migri.fi

14.1.2009

Pressmeddelande