Året 2007 inledde en tid av förändringar
Det sista året 2007 i Utlänningsverkets historia var en tid av stora förändringar. Som avslutning på året ändrades verkets namn till Migrationsverket enligt regeringsprogrammet. Samtidigt förnyades den yttre imagen och man fäste allt större uppmärksamhet vid öppenhet och utvecklingen av en aktiv kundbetjäning. Vanhanens andra regering tog upp främjandet av arbetsrelaterad invandring, där verket är en av de centrala aktörerna.
– Inom EU ligger en av tyngdpunkterna just nu på migrationsärenden. Inom EU fattas ständigt beslut som genom en konkretisering på lagstiftningsnivå påverkar även Migrationsverkets verksamhet, konstaterar överdirektör Jorma Vuorio.
Finlands första migrations- och Europaminister Astrid Thors inledde under ambassadör Ole Norrbacks ledning ett omfattande utredningsprojekt, med mål att utveckla migrationsförvaltningen och Migrationsverkets verksamhet.
– Projektet är tänkt att slutföras på senvåren 2008, och vi förväntar oss mycket av det, berättar Vuorio.
För bättre service
Migrationsverkets nuvarande slogan är ”För bättre service”. Med detta som grund analyserade vi hur våra viktigaste intressentgrupper förstår verkets arbete och vad de önskar av det. Vi beslöt också förra året att grunda en delegation för Migrationsverket, till vilken inbjöds representanter från myndighetshåll, arbetsmarknadsorganisationer, medborgarorganisationer samt representanter för invandrarna.
– Vår hedersuppgift är att säkra att de goda idéer och förslag som läggs fram av delegationen, som företräder omfattande sakkunskap, förvandlas till praktiska åtgärder i vårt verk, poängterar delegationens ordförande Vuorio.
Ett viktigt steg mot en långsiktig utveckling av kundbetjäningen togs i början av oktober när verket grundade en tjänst som direktör för kundtjänsten. Det viktigaste målet för direktören för kundtjänsten Hanna Koskinen är att Migrationsverket utvecklas till en äkta serviceorganisation, där kundnärhet är grunden för planeringen av verksamheten.
Migrationsverkets (Utlänningsverkets) årsberättelse 2007 kan läsas på verkets hemsidor www.migri.fi > Verket > Publikationer.
Ytterligare uppgifter för media: kommunikationsdirektör Tarja-Riitta Nissinen, tfn 071 873 0431, e-post: tarja-ritta.nissinen@migri.fi
25.4.2008