Uppehållstillståndskort på grund av tillfälligt skydd
Om du beviljas tillfälligt skydd, får du ett uppehållstillståndskort. Alla uppehållstillståndskort som beviljats på grund av tillfälligt skydd är giltiga till och med 4.3.2025, även om den sista giltighetsdagen på kortet är 4.3.2023 eller 4.3.2024. Uppehållstillståndskortet är inte en officiell identitetshandling.
När vi har förlängt ditt uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd, lönar det sig att ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort
Du kan ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort från och med 17.2.2024. Det lönar sig att ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort i e-tjänsten Enter Finland. Det är inte bråttom med att ansöka om ett nytt kort, eftersom du kan ansöka om ett nytt kort när som helst under giltighetstiden för ditt uppehållstillstånd som beviljats på grund av tillfälligt skydd. Den nya giltighetstiden för ditt uppehållstillstånd antecknas på det nya kortet. Ansökan om ett nytt uppehållstillståndskort på grund av tillfälligt skydd är avgiftsfri.
Betydande fördelar med ett nytt uppehållstillståndskort när du vistas och uträttar ärenden i Finland
Det lönar sig att ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort av följande skäl:
- Det är lättare för dig att bevisa att ditt uppehållstillstånd är giltigt, att du vistas i lagligen Finland och att din rätt att arbeta är giltig.
- Det är lättare för dig att resa i Europa.
- Till exempel finländska myndigheter, banker, arbetsgivare, producenter av hälso- och sjukvårdstjänster och socialvårdstjänster samt skolor och daghem kan verifiera på ett tillförlitligt sätt att du har ett giltigt uppehållstillstånd.
Du vistas lagligen i Finland även om du inte ansöker om ett nytt kort
Alla uppehållstillståndskort som beviljats på grund av tillfälligt skydd är giltiga, även om den sista giltighetsdagen på kortet är 4.3.2023 eller 4.3.2024. Din rätt att arbeta på grund av tillfälligt skydd gäller också fram till 4.3.2025.
Med hjälp av ett nytt uppehållstillståndskort kan du dock alltid på ett säkert sätt bevisa att ditt uppehållstillstånd och din rätt att arbeta gäller och att du har rätt att vistas i Finland.
Ändring av namn på uppehållstillståndskort
Om det har skett ändringar i ditt namn efter att du fick ditt föregående uppehållstillståndskort, läs anvisningarna på denna sida under Ändring av namn på uppehållstillståndskort innan du beställer ett nytt kort.
Ansök om ett nytt uppehållstillståndskort i e-tjänsten Enter Finland
Det lönar sig att ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort i e-tjänsten Enter Finland. Då behöver du inte besöka ett serviceställe. Du kan ansöka om kortet när som helst under giltighetstiden för ditt uppehållstillstånd. Det nya kortet får du inom cirka två veckor från det att du lämnade in din ansökan.
- Om du har barn som fått tillfälligt skydd i Finland och som inte fyllt 18 år, kan du ansöka om nya uppehållstillståndskort för dem i Enter Finland.
- Observera dock att om ditt barn har fyllt sex år efter att barnet har fått sitt nuvarande uppehållstillståndskort på grund av tillfälligt skydd, kan du inte ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort för barnet i Enter Finland. Detta beror på att Migrationsverket enligt lag måste ta barnets fingeravtryck för uppehållstillståndskortet. Du kan ansöka om uppehållstillståndskort för ditt barn som fyllt sex år på ett av våra serviceställen. Barnet ska följa med till servicestället.
- Ett barn som har fyllt 15 år kan göra ansökan i Enter Finland själv. Barnet måste skapa ett eget användarkonto i e-tjänsten Enter Finland som är avsedd för sökande.
- Om du är företrädare för ett barn utan vårdnadshavare, kan du ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort för barnet i e-tjänsten Enter Finland som är avsedd för sökande. Ansökan kan inte lämnas in i e-tjänsten Enter Finland som är avsedd för biträden och företrädare. Läs anvisningarna nedan om hur man skapar ett användarkonto och lämnar in en ansökan (”Så ansöker du om ett nytt uppehållstillståndskort i Enter Finland”).
Så ansöker du om ett nytt uppehållstillståndskort i Enter Finland
Skapa först ett eget användarkonto i Enter Finland. Om du redan har ett användarkonto i e-tjänsten Enter Finland som är avsedd för sökande, logga in och följ de instruktioner som finns nedan under rubriken ”Fyll i ansökan”.
- Om du är företrädare för ett barn utan vårdnadshavare, måste du skapa ett användarkonto i e-tjänsten Enter Finland som är avsedd för sökande och ansöka om kort i den tjänsten. Du kan inte göra kortansökan i e-tjänsten Enter Finland för biträden och företrädare eller använda ditt konto i Enter Finland för biträden och företrädare för att logga in på e-tjänsten Enter Finland som är avsedd för sökande.
Om du inte har ett användarkonto i e-tjänsten Enter Finland för sökande, läs följande instruktioner om hur du skapar ett användarkonto:
- Välj ”Skapa användarkonto” i menyn högst uppe till vänster (tre streck) på Enter Finlands ingångssida.
- Du kan skapa ett användarkonto med din e-postadress: klicka på ”Med din e-post” till höger på sidan.
- Om du kan använda till exempel finska nätbankskoder för att skapa ett användarkonto, kan du välja ”Genom Suomi.fi- eller eIDAS-identifiering”, om du vill.
- Om du är företrädare för ett barn utan vårdnadshavare och har ett användarkonto i Enter Finland för biträden och företrädare, kan du inte skapa ett användarkonto i e-tjänsten Enter Finland för sökande genom att använda stark autentisering till exempel med finska nätbankskoder. I så fall ska du skapa ett användarkonto med din e-postadress i e-tjänsten Enter Finland som är avsedd för sökande. Skapa ett användarkonto med en annan e-postadress än den e-postadress som du använde för att skapa ditt användarkonto i Enter Finland för biträden och företrädare. Det är inte möjligt att använda samma e-postadress för flera konton i Enter Finland.
- När du klickar på ”Med din e-post”, öppnas en blankett som heter ”Skapa ett användarkonto med din e-postadress”.
- Fyll i dina uppgifter: förnamn, efternamn, födelsetid, e-postadress och ditt finska mobiltelefonnummer. Det är inte obligatoriskt att fylla i telefonnumret. Om du inte har ett finskt telefonnummer, lämna fältet tomt. Skriv ditt namn och ditt födelsedatum på exakt samma sätt som de har antecknats på ditt uppehållstillståndskort.
- Hitta på ett lösenord och skriv det på blanketten. Skriv lösenordet på nytt under ”Lösenord (igen)”.
- Läs användarvillkoren för tjänsten och kryssa för ”Jag har läst och godkänner användarvillkoren”.
- Klicka på ”Skapa användarkonto”. Du får sedan en bekräftelselänk per e-post. Klicka på bekräftelselänken för att bekräfta din e-postadress.
- Din e-postadress är nu bekräftad.
- Till sist ska du logga in på ditt användarkonto.
- Du får ett e-postmeddelande med en sexsiffrig bekräftelsekod. Skriv bekräftelsekoden i Enter Finland och klicka på ”Skicka”. Då har du loggat in på Enter Finland.
När du har skapat ett användarkonto i Enter Finland eller loggat in på tjänsten, kan du ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort.
- Välj ”Tillfälligt skydd: Uppehållstillståndskort” i menyn högst uppe till vänster (tre streck) på Enter Finlands ingångssida.
- Klicka på ”Fyll i ansökan” längst ner på sidan.
- Fyll i dina personuppgifter: förnamn, efternamn, födelsetid eller personbeteckning, kundnummer, medborgarskap och kön.
- Ditt namn, din födelsetid samt din e-postadress och ditt telefonnummer finns färdigt ifyllda på blanketten enligt uppgifterna på användarkontot.
- Om du har en personbeteckning, står den på ditt uppehållstillståndskort bredvid ”Asiakasnumero/Kundnummer”. Om du saknar personbeteckning, räcker det med att ange din födelsetid i ansökan.
- Ditt kundnummer står på ditt uppehållstillståndskort bredvid ”Asiakasnumero”.
- Kontrollera att namnet, kundnummer och födelsetiden eller personbeteckningen har skrivits på exakt samma sätt som i ditt uppehållstillståndskort. Om uppgifterna skiljer sig från varandra, kan du redigera uppgifterna på användarkontot.
- Om det har skett ändringar i ditt namn efter att du fick ditt föregående uppehållstillståndskort, läs anvisningarna på denna sida under ”Ändring av namn på uppehållstillståndskort” innan du beställer ett nytt kort.
- Om du ansöker om uppehållstillståndskort för ett barn, finns bara e-postadressen och telefonnumret färdigt ifyllda på blanketten enligt uppgifterna på användarkontot.
- Svara ”ja” eller ”nej” på frågan om du har ett finskt telefonnummer. För att bekräfta ditt telefonnummer klicka på ”Skicka kod". Du får sedan ett textmeddelande med en sexsiffrig bekräftelsekod. Ange koden i fältet ”Bekräftelsekoden för telefonnumret”.
- När du har angett bekräftelsekoden, ser du ett meddelande om att bekräftelsen av telefonnumret har lyckats.
- Fyll i den adress där du bor i Finland.
- Observera att vi kan skicka kortet till dig endast om du har en finsk adress.
- Ange den adress som finns i Finlands befolkningsdatasystem. Meddela Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata om din adress i Finland har ändrats (dvv.fi).
- En ankomstavi är ett meddelande om att du kan hämta en försändelse som skickats till dig. Ditt uppehållstillståndskort skickas till ett uthämtningsställe som ligger nära din adress.
- Du kan skriva ut anvisningen om hur du hämtar ut kortet: Du har nu ansökt om ett nytt uppehållstillståndskort för tillfälligt skydd – så här hämtar du ut det (pdf).
- Om du vill att kortet levereras till någon annan adress, kan du ange en annan leveransadress i blanketten. Observera att vi endast kan skicka kortet till en finsk leveransadress.
- Ange här den finska adress till vilken du vill att vi skickar kortet.
- Om du vill att kortet skickas till den adress där du bor, svara "nej".
- Ge ditt samtycke till att vi använder samma fingeravtryck, foto och underskrift i det nya uppehållstillståndskortet som lämnats tidigare för din ansökan om tillfälligt skydd. Bekräfta ditt samtycke genom att kryssa för rutan.
- Skicka in din ansökan genom att klicka på ”Skicka”. När du har skickat in din ansökan, ser du en bekräftelse på att vi har tagit emot din ansökan. Du hittar ansökan på ditt konto i Enter Finland under ”Din ansökan och dina bilagor”.
- Vi skickar kortet per post till den adress som du angett i kortansökan.
- Vi skickar varje kort separat. Om du har ansökt om ett nytt uppehållstillståndskort för dig själv och för ditt barn, skickar vi båda korten separat.
Om du inte kan ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort i Enter Finland, kan du ansöka om ett nytt kort på Migrationsverkets serviceställe
Om du vill ha ett nytt uppehållstillståndskort men inte kan ansöka om det i Enter Finland, kan du ansöka om kortet på ett av våra serviceställen. Boka en tid på förhand i vår tidsbokningstjänst. De tider som är lediga på serviceställena hittar du i vår tidsbokningstjänst.
På servicestället kan du få betjäning på finska, svenska eller engelska. Det finns ingen tolk på servicestället.
- Klicka på ”Boka tid” högst uppe till vänster i vår tidsbokningstjänst.
- Om du samtidigt bokar tid för din make eller maka och ditt barn som inte fyllt 18 år, välj ”För en familj”. Ange dina familjemedlemmars namn i det fönster som öppnas och välj ”Tillfälligt skydd” som kategori och ”Ansökan om uppehållstillståndskort” som tjänst. Du kan lägga till flera personer när du klickar på ”Lägg till en person”. Klicka till sist på ”OK”. Se sedan punkt 4 i denna anvisning.
- Välj kategori: Tillfälligt skydd
- Välj tjänst: Ansökan om uppehållstillståndskort
- Välj vilket serviceställe du vill besöka. Du kan välja vilket verksamhetsställe som helst i menyn.
- Klicka på ”Sök lediga tider”.
- Tjänsten visar dig alla lediga tider vid det serviceställe som du har valt.
- Om det inte finns lediga tider, står det ”Inga tider” under den dagen.
- Klicka på den tid som du vill boka. Tjänsten ber dig kontrollera dina val. Klicka på ”Välj tid” för att fortsätta med din bokning.
- Fyll i följande uppgifter: kundnummer, förnamn, efternamn, medborgarskap, födelsedatum, kön, telefonnummer och e-postadress.
- Kontrollera uppgifterna i din bokning.
- Bekräfta bokningen genom att klicka på ”Bekräfta bokning” längst ner till höger.
- När du har bekräftat bokningen ser du en bokningsbekräftelse. Du får bokningsbekräftelsen också per e-post eller som textmeddelande beroende på vilka kontaktuppgifter du har angett vid bokningen.
- Du får också en påminnelse en vecka före den bokade tiden och en annan påminnelse en dag före den bokade tiden.
- Skriv ut ansökningsblanketten och fyll i den redan i förväg. Ansökningsblanketten hittar du längst ner på denna sida.
- Тимчасовий захист: заява на отримання картки дозволу на проживання
- Temporary protection: residence permit card application
- Временная защита: заявление на предоставление карты вида на жительство
- Tillfälligt skydd: ansökan om uppehållstillståndskort
- Ansökningsblanketten finns på ukrainska, svenska och engelska. Det andra språket i blanketterna är alltid finska.
- Fyll i blanketten med latinska bokstäver.
- Du behöver inte ett nytt foto för ansökan.
- Ditt kundnummer står på ditt uppehållstillståndskort bredvid ”Asiakasnumero/Kundnummer”.
- Om du har en personbeteckning, står den på ditt uppehållstillståndskort bredvid ”Henkilötunnus”. Om du saknar personbeteckning, räcker det med att ange din födelsetid i ansökan.
- Om det har skett ändringar i ditt namn efter att du fick ditt föregående uppehållstillståndskort, läs anvisningarna på denna sida under ”Ändring av namn på uppehållstillståndskort” innan du beställer ett nytt kort.
- Om du har barn som fått tillfälligt skydd i Finland och som inte fyllt 18 år, kan du ansöka om nya uppehållstillståndskort för dem på samma blankett.
- Ett barn som har fyllt 15 år kan göra ansökan i Enter Finland själv.
- Om du är företrädare för ett barn utan vårdnadshavare, kan du ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort för barnet med denna blankett.
- Ta den ifyllda blanketten och ditt nuvarande uppehållstillståndskort med dig när du besöker servicestället.
- Om du med samma ansökan ansöker om ett nytt uppehållstillståndskort för ditt barn som inte fyllt 18 år eller om du är företrädare för ett barn som inte fyllt 18 år, behöver barnet inte följa med dig till servicestället.
- Observera dock att om ditt barn har fyllt sex år efter att barnet har fått sitt nuvarande uppehållstillståndskort på grund av tillfälligt skydd, måste barnet följa med dig till servicestället. Detta beror på att Migrationsverket enligt lag måste ta barnets fingeravtryck för uppehållstillståndskortet.
- Vänta i väntsalen på servicestället tills du blir kallad till servicedisken där din ansökan tas emot. När ansökan har tagits emot, beställs det ett nytt uppehållstillståndskort för dig. Det nya kortet får du inom cirka två veckor från det att du lämnade in din ansökan.
- Till sist ger tjänstepersonen dig en anvisning med information om hur det nya kortet skickas till dig och var du kan hämta ut det färdiga kortet.
- Ditt uppehållstillståndskort skickas till ett uthämtningsställe som ligger nära din adress.
- Du kan skriva ut anvisningen om hur du hämtar ut kortet: Du har nu ansökt om ett nytt uppehållstillståndskort för tillfälligt skydd – så här hämtar du ut det (pdf).
- Vi skickar varje kort separat. Om du har ansökt om ett nytt uppehållstillståndskort för dig själv och för ditt barn, skickar vi båda korten separat.
- Ditt uppehållstillståndskort skickas till ett uthämtningsställe som ligger nära din adress.
Så hämtar du ut uppehållstillståndskortet
Du får ditt nya kort ungefär två veckor efter ansökan.
När ditt uppehållstillståndskort är färdigt får du en ankomstavi per e-post eller till din telefon. En ankomstavi är ett meddelande om att du kan hämta en försändelse som skickats till dig. Ditt uppehållstillståndskort skickas till ett uthämtningsställe som ligger nära din adress. I avin kan du läsa var du kan hämta försändelsen och när du senast måste hämta den.
Hämta ut kortet så snabbt som möjligt efter att du har fått en ankomstavi. Om du inte kan hämta ut kortet, returneras kortet till Migrationsverket. Då skickar vi kortet till dig på nytt, direkt till den adress som du angett i kortansökan. I sådana fall kan det ta längre än en månad innan kortet kommer fram.
Vi skickar varje kort som en egen försändelse. Om du har ansökt om tillfälligt skydd även för ditt barn, skickar vi korten separat. Om du bor på Åland eller har en spärrmarkering eller om vi inte har din e-postadress eller ditt telefonnummer, skickar vi ditt uppehållstillståndskort direkt till den adress som du har angett i kortansökan.
Gör så här när du får ankomstavin
- Ta med ankomstavin, alltså e-postmeddelandet eller sms:et, och din PIN-kod, som är samma som ditt kundnummer hos Migrationsverket.
- Du hittar din PIN-kod på ditt kundkort från förläggningen under ”Asiakasnumero/Kundnummer” eller på ditt gamla uppehållstillståndskort, om du har ett sådant.
- Du behöver inte visa ditt kundkort för personalen på uthämtningsstället. Det räcker med att du anger din PIN-kod.
- Visa ankomstavin som du har fått för personalen på uthämtningsstället och uppge din PIN-kod.
- Personalen på uthämtningsstället ger dig försändelsen med ditt nya uppehållstillståndskort.
- Om du hämtar kortet för en annan persons räkning behöver du inte fullmakt. Ta bara med personens ankomstavi och PIN-kod.
Gör så här om du bistår en klient som har fått tillfälligt skydd men som inte kan lämna in sin ansökan själv till exempel på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning.
-
Du kan kontakta oss per e-post om en klient som har fått tillfälligt skydd behöver ett nytt uppehållstillståndskort men inte kan lämna in sin ansökan själv i e-tjänsten Enter Finland eller vid Migrationsverkets serviceställe till exempel på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning.
-
Skicka ditt e-postmeddelande via Migrationsverkets Securemail-tjänst (securemail.migri.fi) till adressen suojelu.tilapainen.tupa@migri.fi. Tjänsten krypterar ditt meddelande. Använd inte andra krypteringstjänster. Närmare anvisningar om hur man skickar krypterad e-post finns på sidan Kontaktuppgifter.
-
Uppge i meddelandet att en klient med tillfälligt skydd behöver ett nytt uppehållstillståndskort. Ange också följande uppgifter i meddelandet
-
Klientens kundnummer hos Migrationsverket. Skriv inga andra personuppgifter om klienten i meddelandet.
-
En kort förklaring till varför klienten inte kan ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort i e-tjänsten Enter Finland eller vid Migrationsverkets serviceställe. Vi bedömer utifrån ditt meddelande vilka åtgärder som ska tas för att klienten kan få ett nytt uppehållstillståndskort.
-
Dina egna kontaktuppgifter: namn, e-postadress, telefonnummer, din roll eller din relation till klienten.
-
-
Vi kontaktar dig när vi har fått ditt meddelande.
Förstör ditt gamla uppehållstillståndskort efter att du har fått ditt nya kort
Återlämna inte ditt gamla uppehållstillståndskort till Migrationsverket utan förstör kortet själv.
- Klipp kortets chip i fyra delar – först i två delar vertikalt och sedan horisontellt.
- Lägg delarna i blandavfallet, gärna i skilda soppåsar.
Uppehållstillståndskortet måste förstöras så att ingen kan missbruka kortet. Om du redan har skickat ditt gamla kort till Migrationsverket, kommer Migrationsverket att förstöra kortet.
Ändring av namn på uppehållstillståndskort
Om du byter namn, börja med att ansöka om namnändring hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB)
Om du byter namn, börja med att ansöka om namnändring hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (dvv.fi) innan du ansöker om ett nytt uppehållstillståndskort. Vänta tills Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bekräftar namnändringen innan du ansöker om ett nytt uppehållstillståndskort på grund av tillfälligt skydd. Behandlingstiderna för namnändringar hos MDB kan du kontrollera på sidan Handläggningstider vid kundtjänsten för privatpersoner (dvv.fi). Observera att du kan få ett nytt uppehållstillståndskort med ditt nya namn först efter att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har ändrat ditt namn.
Du kan ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort på grund av tillfälligt skydd efter att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har bekräftat namnändringen. Ange då det nya namnet i din ansökan.
- Det nya kortet är avgiftsfritt om den sista giltighetsdagen på ditt uppehållstillståndskort som utfärdats på grund av tillfälligt skydd är 4.3.2023 eller 4.3.2024.
- Det nya kortet är avgiftsbelagt om du redan har ett uppehållstillståndskort på grund av tillfälligt skydd där den sista giltighetsdagen är 4.3.2025.
Om du misstänker ett fel i ditt uppehållstillståndskort eller om din personbeteckning inte har antecknats på kortet
Kontakta Migrationsverket om du misstänker ett fel i ditt uppehållstillståndskort, till exempel ett felaktigt namn, eller om din personbeteckning som du redan har fått inte har antecknats på kortet.
- Skicka oss en begäran om rättelse av uppgifter i ditt uppehållstillståndskort. Skicka din begäran per e-post till adressen tilapainen.suojelu.korjauspyynnot@migri.fi.
- Ditt meddelande ska innehålla bara ditt kundnummer och en kort beskrivning av felet eller bristen.
- Skriv inte dina personuppgifter eller din personbeteckning i meddelandet.
- I vårt svar berättar vi för dig om du får ett nytt uppehållstillståndskort utan avgift eller om du måste ansöka om ett avgiftsbelagt uppehållstillståndskort.
- Uppehållstillståndskortet är avgiftsfritt om kortet måste förnyas på grund av ett fel som Migrationsverket har gjort. I övriga fall är uppehållstillståndskortet avgiftsbelagt. Du hittar anvisningar samt information om behandlingsavgiften på sidan Att förnya uppehållstillståndskortet.
Om ditt uppehållstillståndskort har förkommit eller stulits
Meddela alltid polisen i Finland om ditt uppehållstillståndskort har förkommit eller stulits. Om ditt kort förkommer eller blir stulet utomlands, gör en anmälan till myndigheterna i det land där du befinner dig och till polisen i Finland.
Om den sista giltighetsdagen på ditt uppehållstillståndskort som utfärdats på grund av tillfälligt skydd är 4.3.2023 eller 4.3.2024, kan du ansöka om ett nytt uppehållstillståndskort avgiftsfritt.
Om den sista giltighetsdagen på ditt uppehållstillståndskort som utfärdats på grund av tillfälligt skydd är 4.3.2025, tas det ut en avgift för ett nytt uppehållstillståndskort. Läs anvisningarna om hur du ansöker om ett nytt kort på sidan Att förnya uppehållstillståndskortet.