Hoppa till innehåll

Migri skapar sitt kundrelationsprogram tillsammans med kunderna – svara och påverka!

24.7.2023 13.41
Kolumn
Kolumni: Harriet Mallenius

Vi har en dröm och ett mål: Migrationsverket kännetecknas av utmärkt service i framtiden. Det finns mycket att göra innan denna vision är verklighet. Därför hoppas vi nu att du – vår kund eller samarbetspartner – berättar vad du tycker vi bör satsa på i utvecklingsarbetet och vilka frågor som är viktigast för dig.

Migrationsverkets kundrelationsprogram som nu utvecklas omfattar de viktigaste målen och åtgärderna för kommande år. Programmet konkretiserar också verkets färska strategi: vad betyder det i praktiken att kundupplevelsen är utmärkt eller att Migrationsverket tillhandahåller kundorienterad service där människan står i centrum? 

Kundrelationsprogrammet är en röd tråd för utvecklingen och ett verktyg för uppföljning: Är vi på väg mot målen? Arbetar vi effektivt för att lösa de frågor som är viktiga för kunden?

Ett gemensamt kundrelationsprogram

Vi utvecklar kundrelationsprogrammet tillsammans med våra kunder, samarbetspartner och anställda. För att säkerställa delaktigheten får ni inte tillgång till ett finslipat kundrelationsprogram, utan ett preliminärt program som behöver er syn. 

Nu har du chansen att påverka! Svara på enkäten senast den 4 augusti 2023: 
Enkät om kundrelationsprogrammet

Vad vill vi få reda på? 

Vi har formulerat fyra servicelöften som ska säkerställa att vi arbetar för kundernas och samhällets bästa: 

  1. Vi förstår våra kunder.
  2. Vi utvecklar och producerar tjänster som enligt våra kunder är smidiga, förutsebara och rättvisa.
  3. Det är lätt att sköta ärenden och samarbeta med Migrianställda.
  4. Verket fungerar effektivt tack vare smidig skötsel av ärenden.

Berätta för oss vilka av dessa du upplever som de viktigaste och vilket servicelöfte du saknade!

Kuva: Kuvituskuva. Tavoitteemme on, että lähitulevaisuudessa meidät tunnetaan erinomaisesta palvelusta. Vårt mål är att vi inom den närmaste framtiden kännetecknas av utmärkt service.

Servicelöftena delas upp på mål som är lättare att mäta och därigenom även att följa upp. Hur låter det här? 

Vi vill nå alla våra mål, men vi lovar att särskilt satsa på de mål som ni – våra kunder och samarbetspartner – anser vara viktigast: det som är avgörande för kundupplevelsen.

Är det viktigast för dig eller den organisation du representerar till exempel att du får beslut utan obefogat dröjsmål eller att kunden smidigt får den service som behövs på det valda sättet eller kanske att behovet att sköta ärenden har minimerats eller slopats helt? I enkäten kan du välja 3–5 mål som du tycker är viktigast och som vi bör arbeta för att nå först.

Tack för ditt svar och för att du ger oss av din tid för att hjälpa oss! Kundrelationsprogrammet blir klart under sommaren 2023 och vi introducerar det genast. 

Jag hoppas personligen att du snabbt kan se resultaten. Vi berättar mer om hur kundrelationsprogrammet framskrider snarast möjligt. Detta är vårt gemensamma projekt!

Vad är kundrelationsprogrammet?

 

Kundrelationsprogrammet

  • styr den långsiktiga utvecklingen av kundrelationen
  • konkretiserar visionen, strategin och målen
  • beskriver vad kunderna och intressentgrupperna kan förvänta sig av oss
  • beskriver hur målen för kundrelationen syns i vårt arbete
  • stöder framgång, uppföljning och kommunikation i ärenden som gäller kunderna
  • hjälper Migrinanställda att i alla situationer handla i enlighet med de strategiska målen.

Harriet Mallenius

Kundupplevelsedirektör

Kolumn Uutishuoneen uutinen